تکیه بر باد/ چرا سران اروپا بر مذاکره مجدد با ایران اصرار دارند؟

بیان آشکار سیاستهای ضدایرانی و ضدبرجامی دولت آمریکا از زبان رهبران اروپا را نمی‌توان صرفاً به پیروی کورکورانه آنها از واشنگتن تقلیل داد.

تکیه بر باد/چرا سران اروپا بر مذاکره مجدد با ایران اصرار دارند؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مقامات انگلیس، فرانسه، و آلمان با حضور در نیویورک تمام ژست‌های دیپلماتیک یک ساله اخیر خود را کنار گذاشته و رسماً با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که باید به سمت توافقی جدید با ایران حرکت کنند.

خروج آمریکا از برجام و طمع برجامهای دیگر
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از ورود به دفتر بیضی‌شکل کاخ سفید، انتقادهای خود به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را ادامه داد و سرانجام در ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یک‌جانبه واشنگتن را از این توافق چند جانبه خارج کرد تا به خیال خود با راه‌انداختن قطار تحریمها و «کارزار فشار حداکثری»، ایران را بار دیگر به میز مذاکره بیاورد و این بار «توافقی جدید و گسترده و به نفع آمریکا» امضاء شود. ترامپ از توافقی خارج شد که حاصل سالها مذاکره بین ایران، چین، فرانسه، انگیس، آلمان، اتحادیه اروپا و آمریکا بود و  به تصویب شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده بود.

واکنش اروپا؛ متأسفیم
طرف‌های اروپایی برجام پس از خروج آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند و ایران را به «خویشتن‌داری» دعوت کردند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه پارسال رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس (INSTEX) را اعلام کردند.

بنابر ادعای آن‌ها اینستکس تمهیدی برای تسهیل تجارت با طرفهای اروپایی برجام و همچنین هدف بلندمدت آن گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند. سران اروپا طی ماه‌های گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنابر گفته مقامات کشورمان تاکنون هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

اروپا، سخنگوی ترامپ
دونالد ترامپ از زمان ورود به کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ تا اردیبهشت پارسال مدام تکرار می‌کرد که توافق برجام، توسعه موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران را پوشش نداده و از این نظر «توافقی وحشتناک» است؛ آمریکا تنها در صورتی در این توافق باقی خواهد ماند، که با الحاقاتی جدید برنامه موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران نیز مانند برنامه هسته‌ای محدود و تحت کنترل شدید قرار گیرد.

اروپایی‌ها در ابتدا در برابر این زیاده‌خواهی‌های ترامپ به ظاهر مخالفت می‌کردند و تأکید داشتند که «برجام باید حفظ شود»، اما به مرور آنها نیز به سردمداری امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه «نگرانی»شان نسبت به نفوذ منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران افزایش یافت و روز به روز سخنان و ادعاهای ضدایرانی ترامپ از زبان آنها رساتر شنیده می‌شد، تا اینکه سرانجام روز دوشنبه اول مهر سران سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان بیانیه‌ای مشترکی درباره حمله پهپادی اخیر به تأسیسات آرامکوی عربستان منتشر کردند.

قدردانی آمریکا از اروپا
امانوئل مکرون، بوریس جانسون و آنگلا مرکل، سران فرانسه، انگلیس، و آلمان که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل چند روزی است در نیویورک به سر می‌برند، در بیانیه‌ خود اتهامات ضدایرانی آمریکا را تکرار و مدعی شدند «ایران عامل اصلی حمله به تأسیسات نفتی عربستان است». اما اصل حرف آنها در این بیانیه این بود که «زمان آن فرا رسیده که ایران مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای و موضوعات امنیت منطقه‌ای که شامل برنامه‌های موشکی‌اش می‌شود را بپذیرد». بیانیه اروپایی‌ها با قدردانی مقامات آمریکا روبرو شد.

سران سه کشور اروپایی به این بیانیه اکتفا نکردند و جداگانه نیز نزدیک‌شدن خود به آمریکا را واضح‌تر بیان کردند. جانسون گفت: «صرف‌نظر از موضع طرفهای مختلف برجام، زمان آن فرا رسیده که به سمت یک توافق هسته‌ای جدید با ایران حرکت کنیم» و آنگلا مرکل نیز خواسته ایران مبنی بر لغو هر گونه تحریمی پیش از آمدن به پای میز مذاکره را «غیرواقع‌بیانیه» دانست. (اینجا)

و حتی بالاتر از این، شامگاه چهارشنبه وزیر خزانه داری امریکا رسماً اعلام کرد مقامات اروپایی به واشنگتن اطمینان خاطر داده‌اند که بدون هماهنگی با دولت آمریکا هیچ اقدامی برای دور زدن تحریم‌های ایران نخواهند کرد. (اینجا)

تحرکات ضدایرانی انگلیس و فرانسه را چگونه تفسیر کنیم؟
قرارگرفتن اروپا در کنار آمریکا از پارسال و هنگام خروج ترامپ از برجام امری قابل‌پیش‌بنی بود و تنها کسانی از بیانیه روز دوشنبه سران اروپا غافلگیر شدند که هنوز به «توهم اختلاف بین اروپا و آمریکا» باور دارند. دنباله‌روی اروپا از آمریکا پدیده تازه‌ای نیست و دهه‌هاست که به دلایل مختلف اروپا اراده خود در برابر آمریکا را از دست داده و اگر نگوییم که در طرح کلی «مهار قدرت موشکی و منطقه‌ای و هسته‌ای» ایران، اروپا تمام و کمال در کنار واشنگتن قرار دارد، کشورهای اروپایی اساساً قدرت عرض‌اندام در عرصه بین‌المللی را از دست داده‌اند.

در خصوص چرایی همگرایی سران اروپا به ویژه انلگیس و فرانسه با آمریکا، صرف‌نظر از دلایل بنیادی‌تر می‌توان این موضوع را از زاویه‌ وضعیت کنونی سران خود این کشورها در سیاست داخلی بررسی کرد و اینکه چه دلایل داخلی موجب می‌شود رئیس‌جمهور آمریکا و فرانسه و همچنین انگلیس این روزها همگام با هم تحرکات ضدایرانی خود را افزایش داده و به شکلی غیرواقع‌بینانه بدون رفع هیچگونه تحریمی خواستار گسترده‌شدن محدودیت‌های برجام و تغییر آن به «توافقی جدید» هستند.

جانسون و بحران برکسیت
دیروز و همزمان با انتشار خبرهای پی‌درپی درباره تلاش سران آمریکا، فرانسه، و انگلیس برای تدارک دیدار احتمالی رئیس‌جمهور ایران و آمریکا و آغاز گفتگوها برای یک «توافق هسته‌ای جدید»، خبری بسیار مهم از انگلیس مخابره شد که می‌توان آن را سیلی محکمی به بوریس جانسون در فضای سیاسی انگلیس دانست. دادگاه عالی انگلیس روز سه‌شنبه با صدور حکمی تصمیم  جانسون، نخست‌وزیر این کشور، برای تعلیق فعالیت پارلمان را غیرقانونی اعلام کرد.

جانسون اخیراً با وعده خروج به هر قیمتیِ انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) به نخست‌وزیری این کشور رسیده و قول داده طبق برنامه ۳۱ اکتبر و حتی بدون توافق با مقامات بروکسل، از اتحادیه اروپا خارج شد. خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا (برکسیت سخت) مخالفان جدی در ساختار سیاسی انگلیس به ویژه در پارلمان دارد. جانسون برای سرکوب مخالفان خود پیشنهاد انحلال پارلمان را به ملکه این کشور ارائه داد و ملکه نیز با پیشنهاد او موافقت کرد. اما رأی دیروز دادگاه عالی، بدترین کابوس ممکن برای جانسون بود و نشان داد وضعیت سیاسی او تا چه حد شکننده است.

نحوه خروج از اتحادیه اروپا هم‌اکنون مهمترین مسئله نظام سیاسی انگلیس است و حتی این کشور را با بحران جدی روبرو کرده است. صرف‌نظر از پیچیدگی‌های فنی روند خروج لندن از اتحادیه اروپا بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران تأکید می‌کنند که برکسیت پیامدهای منفی بسیار جدی بر آینده سیاسی و اقتصادی انگلیس دارد. «ترزا می»، نخست‌وزیر پیشین انگلیس به علت ناکامی در پیش‌برد روند برکسیت سرانجام مجبور به کناره‌گیری شد و  جانسون به جای او نشست. خیلی بعید نیست که پس از رأی دادگاه عالی، جانسون نیز به سرنوشت «می» گرفتار شود.

در پی رای دادگاه به بازشدن دوباره پارلمان و فعال‌شدن منتقدان، جانسون سراسیمه نیویورک، مجمع عمومی سازمان ملل و شاخ‌وشونه کشیدن‌های نامربوط یرای ایران را ترک کرد و در اولین موضع‌گیری خود در لندن در حالت استیصال خطاب به پارلمان این کشور گفت «یا استیضاح و برکنام کنید یا بگذارید انگلیس را با توافق یا بدون توافق با بروکسل از اتحادیه اروپا خارج کنم».

مکرون و کابوس شنبه‌های بی‌پایان
از سویی دیگر امانوئل مکرون هم‌‎اکنون در فرانسه با بحران شدید مشروعیت و محبوبیت روبروست. براساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها محبوبیت مکرون در سیری نزولی به ۳۳ درصد کاهش یافته و نزدیک به ۶۴ درصد مردم این کشور از عملکرد او ناراضی هستند.

مهمترین بحران دولت فرانسه در حال حاضر جنبش اعتراضی مردم این کشور علیه سیاستهای اقتصادی مکرون است که از اواسط نوامبر پارسال تاکنون یعنی نزدیک به یک سال بدون وقفه ادامه داشته و علی‌رغم برخوردهای خشن پلیس و نیروهای امنیتی روزبه‌روز به گستردگی این حرکت اعتراضی افزوده می‌شود. 

مردم معترض فرانسه که هم‌اکنون به نام «جنبش جلیقه‌زردها» شناخته می‌شود شنبه هر هفته در شهر‌های مختلف این کشور با بهانه‌های مختلف به خیابان‌های می‌آیند و علیه سیاست‌های دولت و شخص مکرون شعار سر می‌دهند. بنا بر آخرین گزارش‌های رسمی در طول چهل‌وپنج شنبه (حدوداً ۱۱ ماه) ۱۱ نفر در درگیری با نیرو‌های امنیتی و پلیس فرانسه کشته شده و بیش از ۱۴ هزار تن زخمی یا بازداشت شده‌‍اند. (بیشتر بخوانید)

تکیه بر باد
وضعیت نابه‌سامان دولتهای انگلیس و فرانسه را می‌توان با مستندات بیشتری ادامه داد، اما آنچه جالب توجه می‌نماید، این است که رویکرد سران این کشورها برای برون‌رفت لحظه‌ای از گرفتاری‌های خود، حفظ پرستیژ در عرصه خارجی و ارائه تصویری «قدرتمند» از خود برای معترضان داخلی است. از این رو با این توهم این روزها آشکارتر در کنار آمریکا قرار گرفته‌اند که با مشارکت آشکارتر در سیاستهای ضدایرانی ترامپ می‌توانند ایران را مجبور به دست‌کشیدن از قدرت منطقه‌ای و توان موشکی خود کنند تا «مسئله بزرگ ایران» را برای همیشه رفع و با خیال آسوده نزد متحدانِ «گاوِ شیرده» خود و رژیم صهیونیستی و به تبع، شاید مردمانشان، اعتباری کسب کنند. اما مسئله اینجاست خود ترامپ نیز در سیاست داخلی آمریکا موقعیتی لرزان دارد.

ترامپ و رویای عکس یادگاری با مقامات ایران
روز سه‌شنبه همزمان با ضربه سیاسی به جانسون، در فضای سیاسی و رسانه‌ای آمریکا بار دیگر موضوع استیضاح ترامپ به صورت جدی مطرح شد. مشروعیت دولت آمریکا از بدو ورود ترامپ به کاخ سفید همیشه در معرض بدبینی قرار داشته است. دموکراتها ترامپ را متهم می‌کنند که با کمک اطلاعاتی روس‌ها به ریاست‌جمهوری آمریکا رسیده است.

منتقدان ترامپ حتی تحقیقاتی دو ساله علیه او به راه انداختند تا ثابت کنند که آیا در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا تیم انتخاباتی ترامپ برای بدنام کردن رقیبش، یعنی «هیلاری کلینتون» و هک‌کردن و افشای ایمیلهای جنجالی او با مقامات روس همکاری اطلاعاتی داشته‌اند یا نه. پرونده‌ای که ترامپ را تا یک قدمی استیضاح برد.


بیشتر بخوانید: سه‌شنبه؛ روز بد جانسون و ترامپ


بحث تازه استیضاح ترامپ باز هم مربوط به انتخابات است، اما این بار انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۰. آنگونه که در رسانه‌های آمریکا آمده ترامپ برای ضربه‌زدن به «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور پیشین و از رقبای جدی احتمالی ترامپ در انتخابات پیش‌رو، از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته تا علیه او و پسرش پرونده‌‌سازی کنند. بنا به گزارش رسانه‌های آمریکا جو بایدن بارها مغرورانه اعلام کرده که در دوران معاونت خود با اعمال نفوذ، روند قضایی پرونده پسرش هانتر بایدن در اوکراین را متوقف کرده و اکنون ترامپ به منظور لکه‌دادن حیثیت سیاسی بایدن از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین خواسته تا بار دیگر پرونده پسر بایدن را بررسی کند و در عوض ترامپ هم کمکهای نظامی تعلیق‌شده آمریکا به اوکراین را دوباره از سر می‌گیرد.

در پی افشای این مکالمه تلفنی، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد این مجلس روند استیضاح دونالد ترامپ را به صورت جدی بررسی خواهد کرد. اتهام اصلی ترامپ در این پرونده جدید «بی‌اعتبارکردن رقیب سیاسی با کمکهای خارجی» است.

افزون بر موقعیت لرزان ترامپ در سیاست داخلی آمریکا، شکست سیاستهای او در عرصه خارجی نیز موجب شده که پیروزی او در انتخابات پیش‌رو با اما و اگرهای بسیار روبرو باشد. شکست سیاستهای خصمانه  او (همانند روسای جمهور پیشین آمریکا) در برکناری نیکلاس مادوور، رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا، بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی که در حد چند دیدار و عکس یادگاری باقی ماند و از همه مهم‌تر شکست سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران، او را مجبور کرده که علی‌رغم حفظ ظاهر و تکذیب‌های پی‌درپی از سران کشورهای مختلف درخواست کند که بین ایران و واشنگتن میانجی‌گری کنند تا شاید بتواند با پُزدادن با چند عکس یادگاری با مقامات ایران پیروزی خود در انتخابات ۲۰۲۰ را تضمین کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اروپا ، برجام ، آمریکا ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
اروبا شمشیر برویی راازرو بسته الان بهترین موقع برای افزایش برد موشکی تا 5000 کیلومتراست همزمان افزایش توان هسته ای تا به التماس بیفتند نه ان که برایمان شاخ وشانه بگشند
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۵۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
حرف زدن با اینها اب در هاون کوفتن هست بطور عمد سر ما را گرم کردن هست ونمی خواهند به این ملت سرافراز برسید
Canada
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
همشون فرعون صفت ایند .حالا میخواهد سیاه پوست باشه یا سفید پوست .فکرشون فرعونی است .در اصل فرعون فقط در قران نیست .بلکه همین الان فرعونیان زنده و حکومت میکنند
Canada
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
همشون از یک کرباس اند .لبخند بر لب .که انگاری همه چیز عالیه .ولی در اصل کار خودشون را میکنند .دولت بجای تکیه بر طوفان .شفاف سازی کند و مشکلات دورن که بخاطر حقوق نجومی .اختلاس .احتکار .دزدی و از همه مهمتر سو استفاده از اطلاعات محرمانه اقتصادی بنفع خود و خانواده است را از بین ببرد .
اب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم .....یار در خانه و ما گرد جهان میگردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
چرااصراربه مذاکره دارند؟معلوم است دولت غربگرای تابعیت خودشان درایران حاکم است برجام فقط به نفع آنها بودبه دنبال بقیه اش هستند
Iran (Islamic Republic of)
دوست
۲۰:۳۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
با سلام و عرض ادب
فقط یه حقیقت روز به روز داره به صورت واقعی خودش را نشان میده
و اون اینه که باید مسولین گوش به منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای باشند.امیدوارم مسولین به یک درک و فهم واقعی برسند.نگاه کنید جهانیان اکثرا آرزوی همچون رهبری با بصیرت و با بینش بالا را دارند.
امیدوارم سایه اش مستدام و حکومتش به حکومت حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف وصل شود.
آمریکا یا اروپا و یا .....که همان استکبار جهانی چشم دیدن پیشرفت ایران اسلامی راندارند .اونها میخوان ما به همه جهان وابسته باشیم .و لازمه مقابله با این افکار بسیار غلط ،فرا دادن به رهنمودهای حضرت آقا است.
در یگ نگاه کلی ببینید آقای رئیسی توابیر و اهدافش بر اساس منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای است و در این مدت کوتاه چه تحولات انقلابی در قوه قضائیه به وقوع پیوسته.
پیروز باشید.
Canada
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
کی دینا را به سه جهان اول .دوم و سوم تقسیم کرد
کی زبان انگلیسی را زبان بین المللی کرد .که بخاطر دانستن زبان کشورهای دیگه میروند و درامد میسازنند .طرف یکسال بعنوان توریست مسافرت کرده و وقتی بی پول شد .کشورهایی که زبان انگلیسی زبان دولتی شون نیست .میره و هزینه مسافرت شو در میاورد
کی پولها برخی کشورها را چند هزار برابر پول کشورهای دیگه کرده که کارگر مفت کشورشون را بسازند
Canada
ناشناس
۲۰:۱۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
در یک کلام برجام برای ما خود تحریمی بود و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
خیلی واضحه و من نمیدونم ما تا کی میخوایم باسایر کشورا تعصبی برخورد کنیم؟ هرکشوری که با کشور دیگه مذاکره میکنه دنبال نفع رسانی به کشور خودشه، فرانسه اینقد مصممه برای توافق چون سود اقتصادی کلانی براش داره تجارت با ایران، بازار پژو و رنو در ایران، فروش هواپیمای بویینگ به ایران‌. شرکت نفت توتال...
ما هم باید روابطمون با سایر کشورا براساس منفعت ملی مون باشه
Canada
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
الان کشور ما را لولوخوره به دینا نشان داده اند تا قریه های خلیج همیشه فارس را بترسانند و بهشون اسلحه بیشتر بفروشند
در اصل هدف شون اینه که کشور ما الگوی برای کشورهای دیگه نشه .چونکه اونموقع منافع شون در خطر خواهد بود
Canada
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
نگویید تکیه بر باد .بگویید تکیه بر طوفان
اگر مطمین بودند که نمیتوانیم از خودمان دفاع کنیم .تا بحال بهمون حمله کرده بودند .چونکه خون ما خوش رنگ تر از بقیه نیست
بوجود امدن ادم خورها فقط برای نابودی کشور ما بود و بس
Canada
ناشناس
۲۰:۰۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
اگر دولت تشکلیل از نخبگان و نمایندگان هم از نخبگان باشد و دولت جوان نخبه سرکار بیایند و این افراد سالخورده که 40 سال در راس ایند و مثل مافیای تمام پست و مقام را در بر گرفته اند .بازنشسته شوند .و شفاف سازی صد در صدی در مورد همه از خرد تا کلان تشکیل بشه و بعد اموال دولتمندان قبل از پست و بعد از پست در سایت وزارتخانه‌های مربوطه باشد و مردم هم دسترسی داشته باشند .کشور صد در صد خودکفا خواهیم بود .فقط دست اختلاس .احتکار .حقوق نجومی .زد وبند .پارتی بازی .سو استفاده از اطلاعات محرمانه قطع کنیم و بس
Canada
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
ایکاش هزینه فرجام نافرجام و وقت گیر را خرج دورن میکردیم .والله مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان رفع میشد
دولت باید بداند که باید فقط امید به دورن داشته باشیم .متکی بودن به خارج ابی را گرم نمیکند .حالا هی ما گفتیم
Canada
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
هدف شون اینه که نتوانیم از خودمان دفاع کنیم .و بعد هر چه گفتند .قبول کنیم .چونکه دفاع از کشورمان بدست شون می افتدد .میخواهند زیر منگه قرار یمان دهند .میخواهند موشک نسازیم .تحقیق نکنیم .یک کشور تولید کننده نباشیم .یک کشور مصرف کننده باشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
ایران گام سوم و گامهای بعدی را محکم بردارد ...وکار خودش را انجام بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
اروپا بدون آمریکا اراده ندارد.پس با بی ارادها مذکره نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
خداوند عظمت ملت ایران را می خواد ترامپ جانسون مکرون و هر جانور دوپای دیگری برای شکستن آن دست و پا بزنند خودشون در گردابی که درست کردن بیشتر غرق می شوند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۵۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
ما باید کار خودمان را انجام دهیم.همین اروپا فردای بعد ترامپ نمی گذارد که رئیس جمهور بعدی آمریکا به برجام برگردد.
تنها راه حل خروج از ان پی تی و افزایش برد موشکها به بالای ۵۰۰۰ کیلومتر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
ما که الان تو هر چیزی که فکرش رو میکنیم تحریم هستیم و چیزی نمونده که بخوان ما رو تحریم کنن ، اروپا هم طرف آمریکاست ، مبادله اقتصادی ما با کل اروپا به یک میلیارد دلار هم نمیشه و........
پس در جواب تحریم موشکی و هسته ای و هر تحریم دیگه ای : حداقل برد موشک هامون رو ببریم بالا (بین قاره ای و موشک قاره پیما )

کاهش گام به گام رو بزاریم کنار و فقط در کاغذ در توافق باشیم ولی به قبل از بر جام و فراتر از اون برگردیم (در عمل کلا از برجام خارج بشیم) و فقط در حد حرف از برجام حمایت کنیم و........
حداکثر از ان پی تی خارج بشیم و......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
برجام خیلی فایده داشت
درسته که ملت ایران توی سختی افتاده است ولی این بخاطر نگاه دارودسته دولت به غرب بود
اگر این دارو دیته نگاهش به داخل بود امریکا که هیچ کل دنیا هم یک طرف قرار بگیرد ملت ایران کمرشان را خواهد شکست
الان هم دیر نشده اگر اینها بجای باج دادن به اروپا که خودش به امریکا باج میده به جوانان دلاور ایران اتکا کنند و گوش به فرمان امام خامنه ای باشند و جلوی پای جوانان سنگ اندازی نکنند خیلی دیردیر سال دیگه همین موقع جوانان ایرانی خواهند ساخت که تمام دنیا پشت صف برای ارتباط با ایران ایستاده باشند
Germany
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
دنبال برجام و اینها نباشید و اصلا حرفش رو هم نزنید محکم گام سوم را اجرایی کنیدتا جلوی چشم اروپاییها زنجیره های ساناریفوژ پیشرفته تکمیل شودخواهید دید چه جور به دست و پایتان میفتتد بیانیه ها و محکوم کردنها را بی اهمیت بدانید چون دیگر تحریم هم که هستیم و گزینه نظامی هم غربیها دیگر ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
چون دلشون می خواد
United States of America
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
چرا سران اروپا بر مذاکره مجدد با ایران اصرار دارند؟ ؟؟؟؟
برای آنکه عده این امید را در دل آنها گذاشتتد که :
برحام 2
برجام 3
برجام 4
الی ماشالله........
علی برکت الل..........................
وبیایند برای مردم "آبگوشت بزباش" مونتاژ کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
برجام فایده نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
تنها فایده برجام این بود که اثبات کرد اروپا در عرصه جهانی هیچ جایگاه وقدرتی ندارد وطبل تو خالی است ونوکر حلقه بگوش امریکا مثل عربستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
خسارت محض فایده دارد؟
آخرین اخبار