رونمایی از لوح ثبتی روز شش گوشه کاشان در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور

لوح ثبتی روز شش گوشه شهر کاشان در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور در آیینی همزمان با پنجمین روز از محرم در زیارت حبیب موسی (ع) کاشان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،مهران سرمدیان، معاون مدیر کل ورئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کاشان در این آیین گفت: شش گوشه نمودی از ضریح و قبر شش گوشه‌ی امام حسین (ع) و حضرت علی اکبر (ع) است که نگهداری، تولیت ومراسم حمل آن به بازار به عهده هیآت شاهزاده علی اکبر امامزاده حبیب موسی (ع) در کاشان است.

او، با تاکید بر اینکه روز ششم محرم اختصاص به شش گوشه دارد و در این روز به احترام شش گوشه هیچ هیئتی به بازار نمی‌رود وسایر دستجات در مراسم حمل شش گوشه به بازار به هیئت عزادارش می‌پیوندند افزود: به همین علت به روز ششم محرم روز شش گوشه هم می‌گفته اند.

به گفته او، ضریح نمادینی که توسط هیئت به عنوان شش گوشه حمل میشود توسط یکی از اساتید نجار و منبت کار کاشان از ضریح امام حسین (ع)، دو گلدسته وگنبد طلایی وچهار چرخی که وسیله حرکت آن می‌باشد ساخته شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، تصریح کرد: ۲۹ اثر از این شهرستان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده که ۱۰ اثر آن مربوط به محرم است و ۱۵ اثر دیگر نیز با موضوع میراث فرهنگی ناملموس در حال پیگیری برای ثبت ملی است.

سرمدیان، اظهار داشت: مراسم گلاب‌گیری قمصر، آیین قالیشویان عزاداران فین در مشهداردهال، زیلوبافی، شعربافی، نخل‌گردانی، پخت گوشت لوبیا، سمنو و هوم بابایی میراث معنوی ثبت ملی شهرستان کاشان هستند.

او یادآور شد: روز شش گوشه در کاشان به عنوان یکی از آئین‌های میراث معنوی با گستره و موضوع میراث فرهنگی ناملموس استان اصفهان با شماره ۱۳۳۵ در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده بود.

شایان ذکر است:مراسم رونمایی از لوح ثبتی روز شش گوشه شهر کاشان با حضور مسئولین شهرستان، مادحین، شعرا وادبا وهیات مذهبی کاشان در محل امامزاده حبیب موسی (کاشان) همراه با اقامه عزاداری برگزار شد.

شهرستان ۳۶۵ هزار نفری کاشان با برخورداری از یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی واجد ارزش تاریخی شناسایی شده، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

انتهای پیام/م

 

لوح ثبتی روز شش گوشه کاشان در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور رونمایی شد

برچسب ها: میراث فرهنگی ، محرم 98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.