امیر حاتمی در برنامه تیتر یک:

فضای کار ما در حوزه دفاعی جهادی است/ در حوزه دفاعی از مهندسی معکوس عبور کردیم

وزیر دفاع گفت: قبل از انقلاب حدود ۳۱ محصول نظامی تولید می‌کردیم، ولی امروزه به بیش از ۷۰۰ محصول نظامی رسیده است.

فضای کار ما در حوزه دفاعی جهادی است/  در حوزه دفاعی از مهندسی معکوس عبور کردیمبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع در برنامه تیتر امشب با موضوع پیشرفت‌های صنعت دفاعی برگزار شد.

امیر حاتمی اظهار کرد: امروز با تهدیدات جدی در منطقه مواجه هستیم دشمنان با تحریم و تهدید امنیت مردم کشور و‌منطقه را با خطر مواجه می‌کنند ما به لحاظ دفاعی در امنیت بسیار خوبی قرار دارند بخش دفاع کار خود را به خوبی انجام داده است.

وی افزود:جمهوری اسلامی در ۱۳۶ کشور در حوزه تسلیحات و تجهیزات نظامی در رتبه ۱۳ قرار دارد و با هزینه کم امنیت مناسبی را برای کشور فراهم می‌کنیم که به دلیل تجهیزات و تسلیحات قوی است.

وزیر دفاع تصریح کرد: قبل از انقلاب حدود ۳۱ محصول نظامی تولید می‌کردیم، ولی امروزه به بیش از ۷۰۰ محصول نظامی رسیده است.

امیر حاتمی با بیان اینکه می‌توان با هزینه کم امنیت مناسبی را برقرار کرد، گفت:به این دلیل که خودمان تجهیزات و‌تسلیحات را تهیه می‌کنیم در نتیجه می‌توان با امنیت مناسبی روبه رو بود. در بسیاری مواقع تجهیزات ما نصف قیمت بازار‌های جهانی است.

وی با اشاره به اینکه توان صنایع دفاعی ما با گذشته قابل مقایسه نیست، یادآور شد:تحریم‌ها را ما عمدتا به عنوان چالش و فرصت نگاه می‌کنیم، به نظرم ما در صنایع دفاعی کشور به تحریم از منظر پاسخگویی نگاه شد. چون در تنگنا و سختی بودیم با انگیزه کار خود را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه فضای کار در حوزه دفاعی جهادی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد:ما امروزه علاوه بر نیروی انسانی و‌مجرب یک‌خزانه بزرگ فناوری داریم.

وزیر دفاع در ادامه با تاکید بر اینکه ما از مهندسی معکوس عبور کردیم، گفت:سال ۹۷ برای ما به جهت کار‌هایی که انجام شد در حوزه دفاعی بسیار افتخار آمیز بود، در این سال جنگنده بومی کوثر را داشتیم که امیدواریم تا پایان امسال چند فروند دیگر را با موتور ایرانی اوج به نیروی هوایی ارتش تحویل خواهیم داد. در حوزه موشکی، موشک کروز هویزه را داشتیم که گزینه مهمی را به توان نظامی ما اظافه کرد. در حوزه دریایی زیردریایی نیمه سنگین فاتح را داشتیم. در حوزه پدافند هوایی نیز سامانه ۱۵ خرداد بسیار موثر بود.

امیر سرتیپ امیرحاتمی تصریح کرد:در حوزه رادار نیز کار بسیار خوبی را انجام دادیم که البته بنا به ملاحظاتی رونمایی عمومی نشد. خودرو‌های ارس ۲، طوفان و رعد از دیگر دستاورد‌ها بود و درباره جت آموزشی کوثر ۸۸ نیز انشالله خبر خوش دیگری خواهیم داشت.

وزیر دفاع با اشاره به سامانه باور ۳۷۳، اظهار کرد: سامانه باور ۳۷۳ که قبلا رونمایی اجمالی شده بود، به زودی رونمایی کامل و به نیروی پدافند هوایی ارتش تحویل داده خواهد شد. این سامانه‌ی برد و ارتفاع بلند، طراحی و ساختش کاملا ایرانی است و جزو سامانه‌هایی است که فقط چند کشور مانند آن را در اختیار دارند.

امیر سرتیپ امیرحاتمی در تشریح توانایی های باور ۳۷۳ گفت: در پدافند هوایی برد بلند، با سامانه باور ۳۷۳ ما دورتر از ۳۰۰ کیلومتر می‌توانیم ۳۰۰ هدف را کشف کنیم، افزود: در حدود ۲۵۰ کیلومتری بر روی آن قفل می‌کنیم و در ۲۰۰ کیلومتری آن را می‌توانیم منهدم کنیم.

حاتمی با بیان اینکه ما باید سامانه‌ها و سلاح و تجهیزات متنوعی را به دلیل تحریم تولید کنیم، گفت: ما باید در واقع در سامانه‌های نیاز‌های هوایی، دریایی، پدافندی، الکترونیک و زمینی تولید داشته باشیم و این امر ظرفیتی ایجاد می‌کند که بیشتر از تعداد تجهیزات برای نیرو‌های مسلح است یعنی ما مازاد ظرفیت داریم و مرسوم بوده که این امر برای کل کشور استفاده شود.

وی ادامه داد: ما در شرایط تحریم به بخش‌های مختلف کشور گفتیم اگر هر خارجی که از ایران خارج شده و شما در زمینه فناوری مشکل داشتید ما می‌توانیم به شما کمک کنیم. این امر در حوزه خودرویی، هوایی، فرودگاهی، راه آهن، دریایی غیرنظامی، نفت و انرژی می‌تواند باشد.

وزیر دفاع تصریح کرد: حوزه خودرو به دلیل اهمیت و خروج خارجی‌ها به خودروسازان گفتیم می‌توانیم نیاز آن‌ها را مثل کامپیوتر خودرو، سنسور اکسیژن و ... را برطرف کنیم این همکاری در حال انجام است، اما باید تاکید کنم که ما جایگزین هیچ شرکت ایرانی نخواهیم شد و فقط جایی که شرکت‌ها به ما نیاز داشته باشند و خارجی‌ها رفته باشند کمک می‌کنیم.

حاتمی ادامه داد: در حوزه خودرو ما با تیراژ بزرگ روبرو هستیم که لازمه آن تولید فراوان است که برای آن در صنایع دفاعی هم مدل داریم یعنی از همکاران بخش خصوصی به خوبی استفاده می‌کنیم یعنی بیش از ۶۰ درصد کار‌های صنایع دفاعی در شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان است.

با بیان اینکه دیدار رهبری بسیار شیرین بود، گفت: سخنان ایشان راهنما و راهگشای اصلی ما در صنایع دفاعی است. از نکات کلیدی ایشان تاکید بر اهمیت دو سال باقیمانده فرصت دولت بود. معمولاً دولت‌ها در در سال‌های آخر کند حرکت می‌کنند یا دچار حواشی می‌شوند رهبر انقلاب به سه سال دوره امیرکبیر اشاره کردند که امیرکبیر همه کار‌های بزرگ را در سه سال انجام داد. ما در وزارت دفاع برنامه چهارساله آماده کرده بودیم، اما بخش زیادی از این برنامه در این دوساله انجام شده است بنابراین باید برای دو سال آینده برنامه را بازنگری کنیم و بلند پروازانه‌تر طراحی کنیم.

وزیر دفاع با بیان اینکه تاکید اروپایی‌ها روی کل توان دفاعی ما علی الخصوص موشکی است، تصریح کرد: مذاکره در مورد توان موشکی ما حرف غیر قابل قبولی است چرا که هر ملت مستقلی و خانواده مستقلی نیازمند ابزار دفاعی متناسب با موقعیت و شرایط تهدید است که یا باید آن را از خارج تهیه کند یا خود بتواند آن را تولید کند. ما خود متکی به توان خود توان دفاعی را طراحی کردیم که بخشی از آن توان موشکی است آن چیزی که می‌خواهند از ما بگیرند این است که آن چیزی که باعث می‌شود ما روی پای خود بایستیم و مستقل حرف بزنیم را از ما بگیرند.

حاتمی خاطرنشان کرد: در تصمیم و نیت دشمن برای تضعیف ما هیچ شکی نیست و در هیچ کار آن‌ها برای ما خیر نبوده ست. موضوع دفاع و امنیت ما موضوعی ملی و منافع ملی است و موضوع داخلی است و باید خود راجع به آن تصمیم بگیریم و به هیچ وجه قابل مذاکره نیست آن هم در برابر این همه بد عهدی و دشمنی‌های اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ما هیچ اعتمادی به آن‌ها نداریم تنها چیزی که به آن اعتماد داریم توان خودمان است که توان دفاعی است از آن جمله است و به هیچ وجه راجع به آن مذاکره نمی‌کنیم.

وزیر دفاع گفت: آن‌ها تلاش می‌کنند ایران هراسی و شیعه هراسی را دامن بزنند، اما دپلماسی دفاعی ما استفاده از ابزار دیپلماسی برای ارتقای امنیت است. ما به کشور‌های بی‌طرف همسایه و دوست توضیح می‌دهیم نگاه ما به امنیت منطقه آبراه‌ها و خلیج فارس نگاهی صلح‌جویانه است و این کمک موثری برای تامین امنیت به ماست و کمک خوبی برای سیاست خارجی است.

حاتمی ادامه داد: سیاست خارجی و سیاست دفاعی در طول همدیگر است کشور‌های همسایه به دلیل شرایط خوب دفاعی کشور اقبال خوبی داشتند و در طول یک سال گذشته من شخصاً ۱۷ ملاقات با ۱۳ وزیر دفاع داشتم که وزرای کشور‌های چین و روسیه، وزرای محور مقاومت و کشور‌های اسلامی و همسایگان ما اولویت ما هستند و شرایط صنایع دفاعی ما به حصور موثر دفاعی ما کمک می‌کند.

وزیر دفاع در مورد ائتلاف آمریکا در خلیج فارس گفت: به کشور‌های همسایه گفته‌ام این موضوع فریب است آمریکایی‌ها خود منشأ ناامنی در منطقه هستند و منشا ناامنی نمی‌تواند با ایجاد ائتلاف امنیت ایجاد کند بلکه ناامنی را پیچیده‌تر و شرایط را سخت‌تر می‌کند.

حاتمی ادامه داد: آن‌ها با کار ظالمانه‌ای که علیه ملت ایران انجام دادند و آن‌ها را از منافع حیاتی خود محروم کردند موجب ناامنی منطقه شده‌اند و تا علت این موضوع حل شود مسئله ناامنی قابل حل نیست. ائتلاف تقریباً شکست خورده است، اما در کل ما نسبت به امنیت منطقه مسئولیت داریم و وظیفه خود را انجام می‌دهیم و از موقعیت خود برای منافع منطقه استفاده می‌کنیم به همسایگان گفتیم اگر می‌خواهید قدمی برای منطقه بردارید سرمنشأ ناامنی را که اقدامات ظالمانه آمریکا علیه ایران است را باید درمان کنید. 

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: با افتخار و اطمینان می‌گویم به لحاظ تامین نیاز‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی نیرو‌های مسلح در شرایط کاملا اطمینان‌بخش قرار دادیم و نیاز‌های نیرو‌های مسلح متناسب با شرایطی است که بتواند بازدارندگی را فراهم کند و این امر حاصل شده است، اما در دنیای متحولی زندگی میکنیم و مستمرا باید مراقبت کنیم تا بازدارندگی باقی بماند برای همین باید کار‌های جدیدی انجام دهیم و تجهیزات را به روز کنیم موضوعات جدید مثل سرعت و دقت مورد تأکید است و رونمایی‌ها در همین راستا است که نقطه اطمینان بخش را حفظ کنیم. نیازی به خرید سامانه‌های خارجی نداریم. نسخه بعدی این سامانه‌های داخل تغییرات جدیدی خواهد داشت و امیدواریم که نسل‌های بعدی سامانه‌ها بتوانند امنیت نسل‌های بعدی را هم تامین کند.

حاتمی تاکید کرد: از توان دفاعی ما دو برداشت انجام می‌شود دوستان، همسایگان و همراهان ما به آرامش و اطمینان می‌رسند که ایران حافظ صلح و امنیت و بدون سابقه تجاوز است و ما از امنیت و صلح محافظت می‌کنیم، اما دشمنان باید بدانند اگر تعرض به حریم ایران چه هوایی زمینی و دریایی شود ما توانایی برخورد در اولین لحظه را داریم و حتی دشمنان را می‌توانیم در دورترین نقطه هم مورد اصابت قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد:امروز همه می‌دانند که دشمن از مجموعه کار‌های خود می‌خواست با فشار‌ها مشکلی در درون کشور و بین مردم ایجاد کند، اما هوشمندی مردم بود که با همه فشار‌ها متوجه شدند که نباید دشمنمان را شاد کند و این وحدت و انسجام داخلی پیامی را به دشمن میدهند که ما مصمم هستیم.

انتهای پیام/

متن صحبت‌های امیر حاتمی در برنامه تیتر یک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن نصیروند
۲۳:۴۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
سلام.دست تلاشگران صنایع دفاعی کشور درد نکنه،ما باید باور داشته باشیم که می توانیم،وقتی ما به توانمندی های داخلی خود باور داشته باشیم و چشم امید از بیگانگان برداریم میتوانیم با توکل بر خدا و توانمندی های داخلی خود چیزی درست کنیم که کشورهای بیگانه جرات چپ نگاه کردن به کشورمان را نداشته باشند،سامانه سلاح باور ۳۷۳ یک سیستم پدافند هوایی برد و ارتفاع بلند است که قابلیت مقابله با اهداف هواپیما‌های شکاری و پنهان‌کار، هواپیما‌های راهبردی و بمب‌افکن‌ها، هواپیما‌های بدون سرنشین، موشک‌های کروز، موشک ضدرادار و موشک‌های بالستیک، هواپیما‌های جنگ الکترونیک خاص و هواپیما‌های شناسایی، انواع هلی‌کوپتر‌ها و موارد مشابه را دارا می‌باشد ومی‌تواند همزمان تعداد ۳۰۰ هدف را شناسایی و تعداد ۶۰ هدف را ردگیری نموده و با ۶ هدف به طور همزمان درگیر شود،در مسیر طراحی این سامانه دفاعی پدافندی، فناوری‌های بسیاری مانند فناوری موشک عمود پرتاب، فناوری چرخش موشک به سمت هدف جهت پوشش ۳۶۰ درجه جغرافیای تهدید و ... استفاده شده است،شاید بتوان گفت این سامانه چیزی مابین اس300 و اس400 هست.محسن نصیروند.با تشکر*
آخرین اخبار