قنادباشی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تنها پایان جنگ در یمن می تواند حسن نیت عربستان را اثبات کند

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عربستان تنها با پایان دادن به جنگ یمن می تواند ادعای داشتن حسن نیت خود را ثابت کند.

اگرعربستان  به جنگ دریمن خاتمه دهد،راه مداخله  و دست اندازی دیگران در منطقه مسدود می‌شودبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به دنبال اتفاقات چند سال اخیر روابط تهران و ریاض به سمت تیره شدن رفت، اما هم اکنون برخی علائم ارسالی از سمت ریاض از آن حکایت می کند که عربستان در تلاش برای بهبود روابط با ایران است. پیش از سفر عبدالمهدی نخست وزیر عراق به تهران هم خبرهایی مبنی فرستادن هیئتی به عراق از سمت ریاض منتشر و ادعا شد که سفری که از بغداد به تهران انجام شد برای میانجگری در روابط ایران و عربستان بوده است.سعودی   با تشکیل ائتلاف  سعودی و سپس حمله به یمن  اعتبار خود در منطقه را از دست داده است . ریاض  به دنبال این کاهش اعتبار در تلاش است  روابط دیپلمایتک  خود را با تهران  بهبود بخشد.

قنادباشی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به افزایش تنش ها میان تهران و ریاض، اظهار کرد: عربستان به شدت آسیب پذیر شده و نگران تنش‌هایی است که امکان دارد در منطقه ایجاد شود. البته بیش تر ترس و آسیب پذیری آنها ناشی از جنگی است که نتوانستند در آن اهدافشان را محقق کنند و همین امر نارضایتی شدیدی در ارتش و مردم عربستان بوجود آورده است، اما آنچه ریاض را آسیب پذیر تر از گذشته کرده مشکلات اقتصادی و مسائل داخلی این کشور است.

او ادامه داد: این یک حقیقت است که حتی غربی ها هم بر خلاف تصورات عربستان، قرار نیست آن‌ها را در تنش‌هایی که گریبانشان را گرفته یاری کنند. اما سران سعودی همچنان بر این باورند که در صورت ایجاد تنش در منطقه ، غرب آن‌ها را یاری خواهد کرد.این تصور در حالی است که  آمریکا حتی در جنگ یمن هم به محض روبرو شدن با دلیل فشار افکار عمومی کمک‌های خود به عربستان را کاهش داده  و دیگر سلاح و تجهیزات نظامی به عربستان ارسال نمی کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به برخی تغییر مواضع از سوی ریاض در قبال تهران، گفت: آنها نگران خدشه دار شدن روابط خود با ایران هستند، زیرا به خوبی دریافتند که یکی از راههای کاهش  آسیب پذیری عربستان بهبود روابط با تهران است و در همین راستا هم تلاش می کنند تا با تلطیف فضا، خود را از تنشی که در جنگ یمن با آن روبرو شده اند نجات دهند.

او تصریح کرد: حمایت ریاض از جریان تکفیری ها در منطقه، کشتار کودکان یمنی و فجایع انسانی که به دنبال حملات آنها در این کشور رخ داده است در کنار در ماجرای قتل خاشقجی همگی از دلایلی هستند که باعث تضعیف جایگاه عربستان در منطقه شده و وجهه سعودی ها در میان همسایگانش را مخدوش ساخته است، باوجود تمام نگرانی های عربستان همچنان مقامات این کشور علیه ایران  شعارهای تند می دهند، با این حال فعلا نشانه‌هایی روشن مبنی بر تشدید سیاست ها علنی ریاض علیه تهران دیده نمی شود و در صورت کاهش خصومت های  عربستان  احتمال بهبود روابط با ایران وجود دارد اما برای تحقق  آن‌ لازم  است تا عربستان دست از اقدامات پرتنش علیه کشورمان چه درعرصه تبلیغات چه در عمل و بویژه در حوزه فعالیت‌های منطقه‌ای بردارد.

قنادباشی در خصوص صحبت  دیروز ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری، مبنی براینکه پایان جنگ یمن می‌تواند نقطه عطفی در منطقه باشد،عنوان کرد: با توجه به خروج امارات از ائتلاف سعودی ، سیاست های عربستان و اینکه در رابطه با آینده جنگ یمن چه رویکردی را در پیش خواهند گرفت اهمیت زیادی دارد. اگر درگیری ها در یمن پایان پذیرد، زمینه‌های کاهش تنش در منطقه هم کم تر خواهد شد. لازمه بهبود شرایط این است که ریاض دست از ماجراجویی در منطقه بردارد و در این صورت، راه سوء استفاده قدرت ها  از تفرقه افکنی میان  حکومت های اسلامی هم مسدود خواهد شد.

 او خاطر نشان کرد: تنها پایان جنگ یمن می‌تواند نشانه‌ ای از حسن نیت عربستان باشد، اما در حال حاضر تنها می توان گفت که توپ در زمین عربستان است و آنها باید به خصومت ورزی علیه ما پایان بدهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
بهتر است ایران هم در این مورد به یمن و عربستان کمک کند.
آخرین اخبار