معاون علمی ریاست جمهوری:

۶۰ درصد پژو ۳۰۱ ایرانی است/ اگر به فکر مونتاژ باشیم صنعت نخواهیم داشت

ستاری گفت: ۶۰ درصد پژو ۳۰۱ اکنون ایرانی است و با تلاش همکاران در زمان تحویل ۸۰ درصد آن بصورت بومی تولید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید پژو ۳۰۱ و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: من به بسیاری از سیاست های دولت منتقد هستم اما با این وجود اتفاقات خوبی طی دو سال گذشته در صنعت خودروسازی انجام شده است.

وی ادامه داد: تا زمانی که کار طراحی را انجام ندهیم نمی‌توانیم محصول دانش بنیان داشته باشیم ما باید دانش ساخت خودرو در کشور داشته باشیم و نفس اینکه صنعت خودرو به سمت مونتاژ حرکت کند درست نیست اما با این وجود خوشبختانه بعد از خروج پژو از کشور اتفاقات خوبی افتاده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: اکنون ۶۰ درصد پژو ۳۰۱ داخل کشور تولید می‌شود و با تلاش همکاران در زمان تحویل ۸۰ درصد آن بصورت بومی تولید خواهد شد.

اگر به دنبال تولید داخل هستیم باید طراحی داشته باشیم

ستاری ادامه داد: اگر به دنبال تولید داخل هستیم باید طراحی داشته باشیم و نمی‌شود موقع تحریم به سمت چین و در موقع غیر تحریم به سمت اروپا برویم، جوانان ما دانش خوبی در حوزه ساخت خورد دارند اما بحث راهبرد مهم است.

وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در ایران خودرو اتفاقات رخ داده است،گفت: خوشحالم مدیریت ایران خودرو به شرکت های دانش بنیان و طراحی اهمیت می‌دهد و این موضوعی است که باعث می‌شود ما خودرویی داشته باشیم که مردم آن را دوست دارند.

ستاری یادآوری کرد: همه چیز به اراده و فرهنگ ما باز می‌گردد تا زمانی که به فکر مونتاژ باشیم صنعت نخواهیم داشت و تنها کارخانه ها در کشور ایجاد می‌شوند.

وی  با بیان اینکه در صنعت طراحی می‌کنیم گفت: در کارخانه محصول و ایده جدید ایجاد نمی شود  و به همین دلیل نباید کارخانه  و صنعت را با یکدیگر یکی دانست.

ستاری تصریح کرد: تا زمانی که به فکر واردات پلت‌فرم باشیم و مونتاژکار خودرو باشیم نمی‌توان اسم این کار را صنعت گذاشت، بلکه فقط کارخانه‌دار خواهیم بود. در حال حاضر خودروسازان روی طراحی و تولید داخل به ویژه طراحی پلت‌فرم داخلی فعال هستند و در آینده نزدیک می‌توانیم به مرحله‌ای برسیم که مردم از این صنعت راضی باشند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ایران یکی از کشورهایی است که در حوزه نیروی انسانی بسیار قدرتمند است و هیچکدام از کشورهای اروپایی توانمندی کشورمان را در حوزه نیروی انسانی ندارند.

این مقام مسئول تصریح کرد: تکنولوژی صنایع سنتی را فلج می‌کند اگر بخواهیم با نگاه سنتی به خودروسازی نگاه کنیم، موفق نخواهیم شد. برندهای قدیمی تلفن های همراه اکنون جایی در دنیا ندارند و شرکتی جدید با تکنولوژی نو جایگزین آنها شده است.

وی ادامه داد: تا قبل از تسلا اگر درباره خودرو برقی صحبت می‌شد، همه می‌خندیدند اما اکنون تسلا این خودروها را طراحی کرده و ارزش افزوده زیادی دارد.

به گفته ستاری با بیان اینکه سیستم سنتی توانایی کار کردن با سیاست جدید را ندارد، تاکید کرد:  این سیستم با کمک شرکت های دانش بنیان متحول می‌شود.

تحقیقات با پول دولت،  سرانجامی ندارند

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: با پول دولت، تحقیقات سرانجامی ندارند و هیچ دانشگاهی در دنیا محصول تولید نمی‌کند؛ تجاری سازی با شرکت انجام می‌شود.

وی بیان کرد: سالها به ما انتقاد کردند که این نیروی انسانی تحصیل کرده چه می‌شوند؛ ما برای  استفاده از این نیرو به دنبال توسعه شرکت های دانش بنیان هستیم.

ستاری گفت: آن چیزی که ما را از اقتصاد خام فروشی به سمت اقتصاد دانش بنیان سوق می‌دهد، همدلی است. ما باید خودمان بخواهیم که ساختار سنتی شکنه شود و دریچه های جدید به سوی شرکت ها باز شود.

وی با اشاره به اینکه تغییرات پایه ای اقتصاد باید ما را به سمت نوآوری ببرد، گفت: اقتصاد دانش بنیان توانسته تحول عظیمی را ایجاد کند؛ اگر به سمت سیستم جدید نرویم از جوانان شکست خواهیم خورد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری  با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای کمک به شرکت های دانش بنیان نداریم گفت: اکنون در میان تحریم، زمان تحول ایران خودرو است؛ افق خاکستری ما در اقتصاد از بین رفته است و التهابات اقتصادی دیگر وجود ندارند .

وی یادآوری کرد: ما در نیروی انسانی هیچ مشکلی نداریم و در معاونت علمی برنامه ای خاص برای تحریم و حمایت از شرکت های مختلف داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار