افزایش آگاهی عمومی مهمترین راهکار کاهش ابتلا به تب مالت

در راستای کنترل و پیشگیری بیماری‌های خطرناک و قابل انتقال بین انسان و دام طرح پایش سرمی بیماری بروسلوز در جمعیت دام سبک شهرستان قاینات انجام شد.

محمودی رئیس دامپزشکی شهرستان قاینات  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت: هدف از این طرح بررسی سرمی بیماری بروسلوز، وضعیت واکسیناسیون جمعیت دام سبک به لحاظ سطح تیتر واکسن و میزان اثربخشی واکسیناسیون علیه این بیماری می‌باشد.

وی افزود:  در این طرح ۶۰ راس بره و بزغاله خونگیری و آزمایش انجام شد.

محمودی با بیان این که بروسلوز، نوعی بیماری عفونی واگیردار است که به لحاظ مشترک بودن بین انسان و دام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است بیان کرد: از شهروندان تقاضا می‌شود که از مصرف لبنیات به صورت خام جدا خودداری کنند.

رئیس دامپزشکی قاینات با بیان این که این بیماری ضرر‌های اقتصادی بی شماری به صنعت دامپروری تحمیل می‌کند ادامه داد: برجسته‌ترین این زیان‌ها سقط جنین، تولد نوزادان مرده و پایین آمدن راندمان تولید شیر و گوشت است که گله را از وضعیت عادی خارج می‌سازد.

محمودی با توجه به اهمیت و نقش پرورش دام در اقتصاد خانوار روستایی و شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی استان بویژه شهرستان قاینات گفت: که اغلب روستائیان به شغل دامداری مشغول هستند و بیشترین آمار دام در بین شهرستان‌های استان را قاینات با بیش از ۲۸۵ هزار راس دارد که پیشگیری و پایش بیماری‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس دامپزشکی قاینات به منظور کاهش بیماری در جمعیت انسانی اظهار کرد: مهمترین راهکار افزایش اگاهی عمومی در کنار واکسیناسیون به موقع دام می‌باشد که بدون همکاری و همیاری مردم نمی‌توان نتیجه مثبتی از واکسیناسیون دریافت کرد و نقش همکاری بین بخشی دامپزشکی و شبکه بهداشت در کنترل بیماری در جمعیت انسانی حائز اهمیت می‌باشد.

محمودی با اشاره به این نکته که نمونه گیری و آزمایش خون فقط در بره و بزغاله‌های ماده انجام شده است و نتایج خوبی از این پایش بدست آمد عنوان کرد: مطمئنا هدف گذاری کاری آینده را مشخص می‌کند، ولی نیاز است با تامین به موقع واکسن این مهم محقق شود.

رئیس دامپزشکی قاینات در پایان بیان کرد: دامداران لبنیات را بصورت خام مصرف نکنند و در صورت بروز علائم بیماری همچون سقط جنین در دام بدون تماس مستقیم با ترشحات جنین، ضمن جمع آوری و دفن بهداشتی به دامپزشک مراجعه نمایند.

انتهای پیام / ط ا


خونگیری ۶۰ راس بره وبزغاله

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.