جمالی نژاد در جمع خبرنگاران:

نحوه کمک به استان‌های سیل زده در این جلسه تحلیل شد

معاون وزیر کشور گفت: می‌توانیم هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهری و روستایی که در سیلاب اخیر آسیب دیده اند هم کمک کنیم؛ که امروز نحوه تحلیل خسارت‌ها مطرح شد.

شورا و شهرداری نیاز به تعامل دو جانبه دارد/ تنها عمران و آبادانی مشکل شهر‌ها را رفع نمی‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی جمالی نژاد در جمع خبرنگاران و در حاشیه همایش مدیران کل دفاتر امور شهری و شورا‌های استانداری‌های سراسر کشور اظهار کرد: بیش از ۳۷ هزار دهیاری و ۱۲۸۴ شهرداری در کشور داریم. برای اینکه سیاست‌های واحدی را این دستگاه‌های مستقل عمومی غیر دولتی دنبال کنند و تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها همه در یک راستا باشد، جلساتی را به صورت شبکه‌ای در وزارت کشور با حضور معاونین عمرانی وزارت کشور، معاونین عمرانی استان‌های مختلف مدیران کل امور شهری و روستایی استان‌ها و به صورت فصلی و ماهیانه برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حقیقت قصد داریم سیاست‌های وزارت کشور، سیاست‌های معاونت عمرانی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور را برای آن‌ها تبیین کنیم. زیرا در استان‌های مختلف این سیاست‌ها به شهر‌ها شهرداری‌ها و شورا‌ها تزریق می‌شود و بسیاری از موضوعاتی که در حال حاضر با آن‌ها دست به گریبان هستیم برخی به علت عدم شناخت قوانین و مقررات و دستورالعمل‌ها است که مشکلاتی را برای شورا‌ها و شهرداری‌ها ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: در این جلسه موضوعاتی مطرح شد. اینکه در استان‌ها چه سیاست‌هایی باید توسط مدیران کل امور شهری برای توسعه شهر‌ها در نظر گرفته بگیرند. وزارت کشور برای توسعه شهر‌ها چه سیاست‌هایی دارد. آیا بایستی کلانشهر‌ها روز به روز بزرگتر شوند یا باید توسعه آن‌ها متوقف گردد و بیشتر به سمت شهر‌های میانی کوچک و روستا‌ها حرکت کنیم. همه این مسائل مطرح می‌شود و سپس قوانینی که در جهت حمایت این افراد پیش بینی می‌شود.

معاون عمرانی وزیر کشور تصریح کرد:در بودجه سال ۹۸ ردیف‌های بسیار خوبی داریم. تبصره ۲ ماده ۳۹ بسیار خوب بوده است و با حمایتی که نمایندگان داشته‌اند و بودجه‌ای که در سازمان برنامه و بودجه تدوین شده است از ابتدای سال واریز‌هایی برای شهرداری‌ها صورت گرفت و بیش از شش هزار میلیارد ریال به شهرداری‌های کشور واریز شده است.

وی ادامه داد: در همین هفته دستورالعمل ماده ۶ آیین نامه پسماند، در کمیسیون اقتصاد تصویب شد که کار بسیار ارزشمندی بود و اگر بتوانیم آن را در هیات دولت مصوب کنیم بیش از هزار میلیارد تومان پول را می‌توان به شهر‌های کشور بلاخص شهر‌های شمالی کشور که با معضل پسماند درگیر هستند تزریق کرد.

جمالی نژاد تاکید کرد:  موضوع دیگری که در جلسه مطرح شد بحث بازآفرینی شهری بود. یکی از سیاست‌های اصلی رئیس جمهور و مقام عالی وزارت و بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری است. خوشبختانه ابهاماتی که در این فرآیند بود با تفاهم‌نامه برطرف شد؛ و از اینجا به بعد کار تسهیل و روان خواهدشد. همچنینموضوع دیگر مطرح درجلسه قیر است؛ که به چه نحوی قیر شهر‌های کوچک و میانی را تحویل بگیرند شود سال‌های گذشته برای شهر‌های زیر ۵۰ هزار نفر ۱۳ درصد غیر داشتیم، اما امسال با حمایت‌های نمایندگان بیش از ۱۷ درصد خواهد بود و این می‌تواند بسیار کمک کند.

جمالی نژاد افزود: بسیاری از شهر‌های کشور به دلیل سیلاب‌های اخیر آسیب دیده اند. با مصوبه اخیری که در هیات دولت داشتیم می‌توانیم هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهری و روستایی که در سیلاب اخیر آسیب دیده اند هم کمک کنیم؛ که امروز نحوه تحلیل خسارت‌ها مطرح شد.

وی اذعان کرد: موضوع دیگر نیز تسهیلاتی است که باید برای پروژه‌های زود بازده درآمدزا به شهر‌ها و روستا‌ها کمک کنیم. سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در این عرصه اقدامات بسیار ارزشمندی را انجام داده است. از اقدامات دیگری که می‌توانیم به شهر‌ها و روستا‌ها کمک کنیم نیروی انسانی آن‌ها است که چه کار کنند که هم امنیت شغلی پرسنل فعلی آن‌ها زیاد شود و هم امنیت شغلی پرسنل قراردادی و شرکتی آن‌ها تامین شود؟. درحقیقت جلسات این چنینی می‌تواند آرامشی را در شهرداری‌ها ایجاد کند و بدانم که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و معاونت عمرانی تمام قد ایستاده است که مشکلات شهر‌ها و روستا‌ها به حداقل برسد.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار