سرپرست سازمان غذا و دارو:

تعداد اقلام کمبود دارو کاهش پیدا کرده است

شانه ساز گفت: ما در مقطعی نسبت به سال گذشته کمبود دارو داشتیم، اما این کمبود کمتر از ۲۰ قلم است. در صورتی که در سال گذشته این کمبود، سه رقمی بود.

تعداد اقلام کمبود دارو کاهش پیدا کرده استبه گزارش خبرنگار حوزه دولت‌ گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان‌،‌ محمدرضا شانه ساز معاون وزیر بهداشت و سرپرست سازمان غذا و دارو عصر امروز درحاشیه بیست و هشتمین جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور، گفت: ما در مقطعی نسبت به سال گذشته کمبود دارو داشتیم، اما این کمبود کمتر از ۲۰ قلم است. در صورتی که در سال گذشته این کمبود، سه رقمی بود.

وی افزود: امروز تعداد اقلام کمبود دارو کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.

شانه ساز بیان کرد:البته این نکته را یادآور شوم وقتی اعلام می‌شود دارویی کم است ۳ الی ۴ ماه طول می‌کشد تا بیمار بتواند باور کند این کمبود جبران شده و مشکلی در تهیه دارو ندارد.

سرپرست سازمان غذا و داروخاطر نشان کرد: این را قاطعانه اعلام می‌کنم که کشور‌هایی که تحریم‌ها را در ایران اعمال کردند در کشور‌های خودشان کمبود دارو دارند و این کمبود در این کشور‌ها نیز وجود دارد.

وی افزود:بیشتر دارو‌هایی که ما در داخل کشور کمبود داریم دارو‌های خارجی هستند که مشابه تولید داخلی شأن را هم داریم.

سرپرست غذا و دارو با بیان اینکه ما باید بر روی ارز و تخصیص آن به دارو‌های مختلف نظارت کنیم، تصریح کرد:ضمن اینکه باید هر داروی خارجی که تولید داخلی اش را داریم در اولویت چندم ما برای واردات قرار بگیرد.

شانه ساز خاطرنشان کرد: ما به پزشکان توصیه می‌کنیم دارو‌های خارجی که مشابه داخلی دارند را، نمونه داخلی شأن را تجویز کنند تا برای تهیه داروی شان استرسی نداشته باشند. این درحالی است که به مصرف کنندگان دارو‌های ایرانی این اطمینان را می‌دهیم که دارو‌های ایرانی در نهایت دقت تولید می‌شوند و روی مراحل تولیدشان نظارت کافی است. همچنین بر روی پخش دارو‌های ایرانی هم نظارت ویژه‌ای داریم.

وی گفت: اگر هموطنان کمبود دارویی را داشتند و یا در تهیه داروی شان مشکلی داشتند با سامانه ۱۴۹۰ تماس بگیرند تا بتوانیم آن‌ها را برای تهیه داروی شأن از نزدیکترین داروخانه به آن‌ها راهنمایی کنیم.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که عملیاتی شدن اینستکس چه تاثیری بر دارو دارد، یادآور شد: اگر اینستکس عملیاتی شود این بحث است دارو جزو اولویت‌های اول تامین ارز قرار می‌گیرد، ولی آن چیزی که در حوزه دارو و نقل انتقال پول و ارز در این حوزه ما را اذیت می‌کند تفاوت نداشتن تخصیص ارز به دارو و سایر اقلام است.

وی با تاکید براینک صنایع دارو توان کافی برای تولید را دارند و از ۹۷ درصد دارو را صنایع داخلی تولید می‌کنند، خاطر نشان کرد:هر دارویی که وارد بازار دارویی دنیا می‌شود، شرکت‌های داروسازی و مراکز تحقیقاتی ما قادر هستند کمتر از ۲ سال آن را تولید کنند که این از جمله توانمندی‌های پس از انقلاب است؛ و به نوعی اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا کرده و نگرانی درباره تامین دارو برای کشور وجود ندارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار