گزارش/

رسید کارت ملی برای ارائه به بانک معتبر است/ داستان قدیمی صدور کارت‌های ملی هوشمند کی تمام می‌شود؟

داستان تعویض کارت‌های ملی‌ قدیمی و تبدیل آن‌ها به کارت‌های هوشمند، پروژه‌ای قدیمی است که تا امروز ادامه داشته است و برخی از افراد از این موضوع شکایت دارند.

رسید کارت ملی برای ارائه به بانک معتبر استبه گزارش خبرنگار  حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تعویض کارت‌های ملی‌قدیمی و تبدیل آن به کارت‌های ملی هوشمند پروژه‌ای تقریبا ۳ ساله است که هنوز به اتمام نرسیده و تا امروز حدود ۸ تا ۱۰ میلیون نفر فاقد کارت ملی هوشمند هستند.

تقریبا از اواسط شروع این پروژه و پایان عمر کارت‌های ملی‌ قدیمی، متقاضیانی که برای کارت ملی هوشمند ثبت نام کرده بودند، یا به هر دلیلی موفق به دریافت کارت‌های ملی جدید خود نشدند و یا کارت ملی هوشمند آن‌ها با فاصله‌ای طولانی به دستشان می‌رسید.

حال این مشکل همچنان برای متقاضیان تعویض کارت ملی قدیمی به جدید وجود دارد و بسیاری از افراد از اینکه مدت طولانی از زمان ثبت نام‌شان گذشته است و هنوز کارت ملی هوشمند خود را دریافت نکرده‌اند، گله دارند.

طبق گفته سازمان ثبت احوال کشور بر اثر تشدید فشار‌های بین المللی و اوج گیری تحریم‌های یک جانبه علیه کشورمان، باید بدنه کارت ملی در داخل کشور تولید تولید شود که این عمل سبب بروز مشکلاتی برای میلیون‌ها شهروند شد، شهروندانی که پس از انتظار ۶ تا ۸ ماهه موفق به دریافت کارت ملی هوشمند خود می‌شدند.


بیشتر بخوانید: توضیحات سخنگوی سازمان ثبت احوال درباره رسید کارت ملی هوشمند


حال با گذشت حدود ۳ سال از فرآیند صدور کارت ملی هوشمند، افرادی که نسبت به ثبت نام برای تعویض کارت ملی خود اقدام کردند و هنوز موفق به دریافت کارت ملی هوشمند خود نشد‌ه‌اند، از این وضعیت ناراضی هستند، چراکه طبق دستور سازمان ثبت احوال کشور افراد بعد از تکمیل ثبت نام و با دریافت اوراقی می‌توانند کار‌های اداری خود را که نیازمند کارت ملی هوشمند است، انجام دهند. اما در این میان شاهد سرگردانی برخی از افراد هستیم که با وجود داشتن رسید و اوراق از سوی سازمان ثبت احوال کشور برای انجام کارهای اداری و بانکی خود سرگردان هستند و نمی‌توانند بسیاری از فعالیت‌های خود را انجام دهند.

درمورد این مسئله سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: افراد به هنگام تکمیل ثبت نام کارت ملی هوشمند خود، اوراقی دریافت می‌کنند که با آن می‌توانند تمام کار‌های اداری و بانکی خود را که به کارت ملی نیاز دارد، انجام دهند.

او با اشاره به دستور سازمان ثبت احوال کشور مبنی بر پذیرش اوراق مربوط به تعویض کارت‌های ملی شهروندان از سوی ادارات و بانک‌ها افزود: شهروندان فاقد کارت ملی هوشمند به هنگام مراجعه به بانک‌ها و ادارات مختلف، اگر با داشتن اوراق برای انجام کارهای خود با مشکل مواجه شوند، این تخلف از سوی بانک‌هاست، چراکه دستور انجام امور شهروندان با به همراه داشتن رسید از سوی سازمان ثبت احوال کشور به تمامی ادارات و بانک‌ها صادر شده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در خصوص روند صدور کارت ملی هوشمند گفت: منتظر هستیم که بدنه کارت ملی هوشمند را به تولید انبوه برسانیم تا بتوانیم کارت‌های ملی‌ جدید را هر چه سریع‌تر به متقاضیان تحویل دهیم.


بیثشتر بخوانید: تحویل بیش از ۴۵ میلیون کارت ملی هوشمند به شهروندان


با توجه به اعلام سازمان ثبت احوال کشور مبنی بر اینکه پروژه کارت‌های ملی هوشمند در سال ۹۸ به اتمام خواهد رسید، امیداوریم این عمل به زودی اتفاق افتد، چراکه شهروندان برای دریافت خدمات از دستگاه‌های  اجرایی و دولتی، نیازمند کارت ملی هوشمند هستند، نه رسید آن.

انتهای پیام/

برچسب ها: ثبت احوال ، کارت ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Mohammad
۲۲:۲۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام
من از برج ۷ سال ۹۷ ثبت نام کردم ولی هنوز خبری از کارت ملی نیست . تا کی باید منتظر باشیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
اصلا یکی باید به این ها بگه تمام کارت های هوشمند وخدمات الکترونیکی رو باید بشکل 1اپلیکیشن بمردم بدید که حتی روی موبایلای قدیمی نصب بشه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۰۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
1 رسید کاغذی زود ازبین می رود قابل حمل نیست
2 از نظر اعتباری در حد صفر قابل جعل
3اقای ابوترابی 2 سال وعده چاپ داخل دادی خبری نشد حد اقل
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۳:۰۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
اول کارت خامشو تهیه کنید بعد به ملت فشار بیارین
وقتی نمیتونین کارت هوشمند بزنین چرا اصرار دارین ملت بیان کارت ملیشونو عوض کنن؟؟ که بعد از یکسال کارت هوشمنشون بیاد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
سلام
به شما قول میدم اگر آقای همتی که رییس بانک مرکزی هستند مدیریت ثبت احوال را عهده دار شوند
همه کارتها در عرض یکماه به دست متقاضیان میرسد
6 ماه پیش ثبت نام کردم و همچنان چشم انتظار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
اصلا کارت ملی بارکد داشت با همون همه ی کارها انجام میشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
الله اکبر از این اذیتها .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
وقتی به بانک مراجعه میشه بابت استعلام پانصد تومان میگیرن
مقصر کیه؟ کارت ندارن
ما چرا پول باید بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
بعضی بانکا میگن قبول نمیکنن قدیمیارو قبول میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
کارت هایی که هیج دستگاهی برای خواندن آنها وجود ندارد ،درست مشابه کارت خدمت سربازی که هوشمندش کردند . در حالیکه هیچ دستگاهی برای خواندن این کارت ها در هیچ نهاد و ارگانی وجود ندارد و کارایی آنها در حد همان کارت های ساده است . اکنون پرسش اینجاست که چرا اینهمه هزینه و خروج ارز برای کارت هایی شده که دستگاهی برای خواندن آنها وجود ندارد ؟؟!!
اگر نیاز آینده است چرا نخست اقدام به بومی سازی تولید کارت و دستگاه کارت خوان نکردند . گویا تنها قرار بوده پولی به جیب آقازاده ای از طریق واردات این کارت ها بشود .
United States of America
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
من ۱ سال و ۱ ماهه که ثبت نام کردم
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۲۳:۳۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
بانک تجارت رسید تعویض کارت ملی به همراه کارت ملی قدیمی رو قبول نمی کند گلایه از ثبت احوال است که بیش از یکساله مردم را معطل و اسیر کرده است هیچکس هم پاسخگو نمی باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
چرا هزینه اش روز به روز گرانتر میشه از 25رسیده به 37هزار تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
طبق قانون هزینه های اجرایی طرح های کلان همچون کارت ملی با دولت است نه مردم ،مگر مردم درخواست کردند که کارت ملی هوشمند می خواهند .تحمیل هزینه های اجرایی خلاف قانون است .البته مقصراصلی اونایی بودند که اول رفتند ثبت نام کردند ودرصف های طولانی ایستادند وسریع خواسته نامعقول اداره ثبت احوال را اجرا کردند.مردم ما همیشه دم از حق وحقوق می زنند ولی درعوض همیشه درصف هستند اونم برا تضیع حق !!!
اگر کسی ثبت نام نمی کرد همه رو محروم نمی کردند !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
کارت ملی قدیمی اینقدر قدیمی شده بود که عکسش به صاحبش نمی خورد و هرجا که می رفتیم که کارت ملی نیاز هست که احراز هویت کنن می گفتن که آقا این مال پسرته حالا که می خواهند جدیدشو صادر کننده فکر کنم که دیگه از کهولت سن مرده باشیم...
Iran (Islamic Republic of)
کارمند بانک
۲۲:۰۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
ارائه کارت شناسائی عکسدار و معتبر بصورت کارت حقیقی برای ارایه خدمات شفاف و عدم سوء استفاده از اموال ودارائی های مردم می باشد
حال آیا با یک رسید رنگ و رو رفته فاقد عکس شناسایی قابل قبول است و اگر سوء استفاده شد سازمان ثبت حوال حاضر به پرداخت خسارت می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
آخه وقتی کارت وجود نداره چرا مردم رو با کاغذبازی بیشتر اذیت می کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
فرشید
۲۱:۵۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
کارت ملی در بانک ها و سایرادارات برای احراز هویته با رسیدی که نه عکس داره و مشخصات قابل اعتنایی توش نیست چطور بریم بانک.با همین رسید برید اداره ثبت احوال و بگید میخواید وارد ادارات مرکزیش بشید ببینم خود اراده ثبت راهتون میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
نزدیک ده ماهه ثبت نام کردم هنوز کارت به دستم نرسیده بعد هیچ کجا هم بدون کارت هوشمند کارت راه نمیفته چون دستور دادن بدون کارت ملی جدید پذیرش انجام نشه
خداپدر بیامرز اول چاه رو بکن بعد منارو بدزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
وقتی یکسال است هنوز کارت صادر نشده است .
چرا مرتب ، بر عدم تمدید کارت های قدیمی اطلاعیه صادر می شود ؟؟؟؟!!!! اما نمی توانند کارت های جدید را صادر نمایند!!
خوب همان کارتهای قدیمی را تمدید می کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
اینا که کارت ندارن ،چرا کارت ملی قدیمی رو بدون اعتبار اعلام کردند بهتر از این رسیدها بود.
آخرین اخبار