موسوی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نشست های منطقه ای سدی در برابر یک جانبه گرایی آمریکا هستند

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اجلاسی مانند شانگهای و سیکا سدی در برابر فشارهای آمریکا هستند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ نوزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگ‌های با حضور رئیس جمهور کشورمان و سران یازده کشور آسیایی در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد، در نشست سران کشور‌های سازمان همکاری‌های شانگ‌های علاوه بر ایران، روسای جمهور روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان حضور داشتند.

سازمان همکاری شانگ‌های در سال ۲۰۰۱ با عضویت شش کشور چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد، این سازمان نهاد بین دولتی است که منظور همکاری‌های چندجانبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی بنیان گذاری شده است، همچنین چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و هند اعضای اصلی و ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

  علت اصلی شکل گیری سازمان همکاری های شانگهای جلوگیری از مداخله احتمالی آمریکا در کشور‌های بزرگی، چون چین و روسیه یا ایجاد درگیری نظامی در منطقه است.

امیر موسوی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اجلاس شانگهای در حاد‌ترین وضعیت روابط ایران با آمریکا و اتحادیه اروپا برگزار شد و همین امر به اهمیت آن افزود، همچنین در این اجلاس اقتدار شرق در مقابل غرب با پشتیبانی چین، روسیه و رهبران این سازمان به نمایش درآمد و به خوبی نشان دادند که چراکه  شرق از نظر امنیتی، اقتصادی و سیاسی صاحب قدرت است.

وی افزود: ایران با حضور روحانی در بیشکک توانست شرق را در مقابل تک روی‌های آمریکا و عقب نشینی اروپایی ها در قبال تعهدات خود بسیج کند، در نتیجه اجلاس شانگهای در مقابله با تحریم‌های کاخ سفید می‌تواند اثرات مثبتی برای مردم و منطقه ایجاد کند.

موسوی تصریح کرد: شانگ‌های با بیش از ۳۰ میلیون کیلومتر مربع و ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر جمعیت و توانمندی‌های اقتصادی و منابع و جایگاه استراتژیک در دنیا می‌تواند تاثیر مثبتی در بسیاری از موارد داشته باشد، در حقیقت یکی از عواملی که ادعای اخیر واشنگتن علیه تهران را خنثی کرد، تشکل و پشتیبانی سازمان شانگ‌های از ایران بوده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیانه اینکه اجلاس شانگ‌های  در مقابله با تحریم های ایران اثر گذار خواهد بود، خاطر نشان کرد: با اتحاد، هماهنگی و همکاری کشور‌های اعضاء این سازمان با تهران بسیاری از نقشه‌ها و تلاش‌های واشنگتن برای منزوی کردن و ضربه زدن به اقتصاد ایران کمک کننده باشد.

وی با اشاره به بیانیه اجلاس شانگهای، تاید کرد: اظهارات اخیر رئیس جمهور چین و روسیه در رابطه با ادامه همکاری تجاری و اقتصادی با ایران تاثیر بسیار مثبتی برای تعاملات تجاری ما خواهد داشت، همچنین می‌تواند جایگزین تلاش‌های کاخ سفید برای رساندن اقتصاد ایران به حداقل باشد.

موسوی با بیان اینکه تلاش و همکاری سازمان شانگهای با ایران، واشنگتن را در شرایط سخت قرار می‌دهد، توضیح داد: آمریکا تلاش‌های بسیاری کرد تا با اعمال تحریم‌های سخت به شرکت‌هایی که با تهران همکاری می‌کنند، را در شرایط سخت قرار دهد، ولی کشور‌هایی از جمله چین و روسیه تصمیم گرفتند که همکاری خود را با کشور ما جدی‌تر دنبال کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به مزایای نشست سیکا برای ایران، گفت: این سازمان که در شرق قرار دارد، اهمیت بسیاری دارد، چراکه بر روی این موضوع تاکید می‌کندکه قدرت‌های منطقه شرق دنیا می‌توانند در مقابل فشار‌های واشنگتن  و کشور‌های غربی مقاومت کنند.

وی افزود: تهران از این فرصت‌ها می‌تواند به نحو احسن در راستای منافع ملی، منطقه و ایجاد امنیت در منطقه و جهان استفاده کند، این کشور‌ها اکثرا از سیاست‌های آمریکا متضررشدند، همچنین ما شاهد این هستیم که جنگ اقتصادی بین واشنگتن و چین به اوج خود رسیده است.

موسوی ادامه داد: چین به دنبال تعادل در دنیا است و با  فعالیت های اقتدار امنیتی و اقتصادی با تک روی کاخ سفید مقابله می کند، در نتیجه با توجه به اینکه ایران، روسیه و چین هر سه متوجه تحریم‌های سخت آمریکا شدند، بنابراین اجلاس شانگهای فرصت خوبی برای همکاری این کشور‌ها است که می تواند تفاهمات اقتصادی و امنیتی به دنبال داشته باشد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به حضور روحانی در سیکا، گفت: در چند سال اخیر به علت وجود برخی مسائل فرهنگی و سیاسی تنش‌هایی بین ایران و تاجیکستان ایجاد شد، ولی حضور آقای روحانی کمک بزرگی کرد و از لحاظ پرستیژ سیاسی برای دوشنبه حضور شخص رئیس جمهور در این اجلاس  از اهمیت برخوردار است.

وی افزود: حضور درجلسه سیکا بسیار اهمیت داشت و به ایجاد آرامش و گسترش روابط سیاسی کمک کرد، نکته قابل توجه این است که تعاملات  اقتصادی و فرهنگی دو کشور با توجه به مشترکاتی که بین تهران و دوشنبه وجود دارد، از جمله بحث زبان، مشترکات فرهنگی، اجتماعی و تاریخی، می‌تواند به همکاری اقتصادی، امنیتی در سطوح بالا تر تبدیل شود .

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار