در قرقیزستان؛

نوزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگ‌های آغاز شد

نوزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگ‌های در قرقیزستان کار خود را آغاز کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نوزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگ‌های با حضور رئیس جمهور کشورمان و سران یازده کشور آسیایی در بیشکک پایتخت قرقیزستان در حال برگزار است.
در نشست سران کشور‌های سازمان همکاری‌های شانگ‌های علاوه بر ایران، روسای جمهور روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان حضور دارند. بیش از ۵۲۸ خبرنگار از کشور‌های مختلف برای پوشش این نشست حضور یافته اند.
سازمان همکاری شانگ‌های در سال ۲۰۰۱ با عضویت شش عضو چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد. این سازمان نهاد بین دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی بنیان گذاشته شد.
چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و هند اعضای اصلی و ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.
سازمان همکاری‌های شانگ‌های سازمانی برای مقابله با ناتو است و علت اصلی شکل گیری آن مقابله با مداخله احتمالی آمریکا در کشور‌های بزرگی، چون چین و روسیه یا ایجاد درگیری نظامی در منطقه است.

کشور‌های عضو و ناظر سازمان همکاری‌های شانگ‌های نه تنها بزرگ‌ترین توان اقتصادی، نظامی، هسته‌ای و فضایی جهان را دارا هستند، بلکه بیشترین تولیدکننده و مصرف کننده انرژی در جهان نیز به شمار می‌آیند. کشور‌هایی که با بیش از ۲۵.۱ میلیون کیلومتر مربع یا یک چهارم سطح خشکی‌های زمین ‏، حدود یک چهارم جمعیت کره زمین را به خود اختصاص داده اند و بزرگترین تولید کنندگان و مصرف کنندگان انرژی هستند.
اعضای این سازمان هم اکنون یک سوم از رشد تولید ناخالص داخلی جهان و ۸۰ درصد از منطقه قلمرو اوراسیا را شامل می‌شوند و این نهاد بزرگترین سازمان منطقه‌ای از لحاظ میزان همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار