در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

شهید علی‌محمدی همواره در توسعه علوم بنیادین خط شکن بود/ امروز شاهد ترور علمی توسط غرب هستیم/ دانشمندان ما باید آتش به اختیار وارد حوزه علمی شوند

گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب چهارشنبه ۲۲ خرداد با موضوع بررسی روند پیشرفت دانش هسته‌ای و علوم بنیادی در کشور برگزار شد.


شهید علی‌محمدی همواره در توسعه علوم بنیادین خط شکن بودبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب چهارشنبه ۲۲ خرداد با حضور محمدجواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با موضوع بررسی روند پیشرفت دانش هسته‌ای و علوم بنیادی در کشور برگزار شد.

محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در ابتدا با اشاره به اینکه شهید علیمحمدی اولین دانشجوی دکترای فیزیک ایران بود گفت: ایشان اولین کسی بود که در ایران دکترای فیزیک را داشتند اولین کسی در کشور بود که بعد از اتمام دوره دکترا اولین عضو پسا دکتری در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی بود، در آن دوران هنوز عنوان پسادکترا رسمیت پیدا نکرده بود به طوریکه با وزارت علوم در حال سامان دادن این مفهوم بودیم.

وی با بیان اینکه این شهید همیشه خط شکن بود و در این مسیر پیش می‌رفتند، ایشان در توسعه اولیه پژوهشگاه دانش بنیادین جزو نیرو‌های فعال بودند افزود: ایشان در علوم پایه و در حوزه فیزیک حذف کار می‌کردند.

لاریجانی با اشاره به اینکه این شهید بزرگوار و سایر شهدای هسته‌ای فراموش نمی‌شوند ادامه داد: ملت و جامعه علمی قدردان زحمات و فداکاری‌های آن‌ها خواهند بود خون پاک آن‌ها تلف نشده است و رویش‌های بسیار زیادی داشته اند
 
وی خاطرنشان کرد: کسانی که جایزه می‌گیرند افرادی هستند که تز دکترایشان را در ایران در حوزه فیزیک هسته‌ای با استاندارد بسیار بالایی ارائه می‌دهند.

رئیس پژوهشکده دانش های بنیادی با اشاره به اینکه نسل جوان ما به خصوص دانشجویان و محققان باید بدون هیچ دغدغه‌ای به حوزه‌های علمی هجوم بیاورند تا بتوانیم پاسخ دشمن را بدهیم اظهار کرد: شهید علیمحمدی اولین شهید ترور بودند، عالم کشی در تاریخ سابقه دارد، برخی از علما به خاطر آراء شان شهید شده‌اند مانند شهید اول و شهید ثانی، پدیده‌ای که در ایران با آن روبرو هستیم برای این است تا ملتی را از یک پیشرفتی باز دارند، این تروریزم نوع جدیدی است، این جنایات توسط رهبران آمریکا و رژیم صهیونیستی برنامه‌ریزی شده است.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه عالمان جهان نباید از کنار این موضوع به راحتی بگذرند گفت: دانش حوزه‌ای است که از آن به عنوان جهانی‌ترین حوزه فعالیت یاد می‌کنند، مقام معظم رهبری فرمودند که در تفکر اسلامی در باب علم یک گذشت و سخاوت بزرگی وجود دارد و این سخاوت علمی جزء ویژگی‌ها و زکات علم است، اما امروز ما شاهد ترور و خست علمی توسط غرب هستیم، یعنی دانشمندان خوب ما را فقط به خاطر اینکه در ایران هستند در دانشگاه‌ها راه نمی‌دهند و یا دانشجویان خوب ما را بیرون می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ترور علمی غیر از ترور یک دانشمند است افزود: ترور علمی یعنی یک ملتی را از یک امتیاز محروم کنیم، دانشجویان و دانشمندان ما باید آتش به اختیار وارد حوزه علمی شوند، هیچ بخشی از فیزیک هسته‌ای برای ما ممنوع نیست، ما نباید نگران برخی از امور باشیم که به ظاهر آن قله زنجیری بر روی پایه ما هست باید دانشجویان به این رشته‌ها ورود پیدا کنند و باید کورس‌های خود را ارائه دهند.
 
وی با اشاره به اینکه ان‌پی‌تی قرارداد خوبی است افزود: بد نیست که ما تعهد خود را در قبال این همه فشار معلق کنیم و دوباره از سر راجع به آن مذاکره کنیم، ان پی تی در فضای خلا نسبتا خوب است، اما نه اینکه ما متعهد شویم و دیگران بخواهند رقاصی کنند.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم راه شهید علی‌محمدی را برویم باید به این بخش از معارف بشری هجوم بیاوریم گفت: باید این بخش را در ایران رشد بدهیم، زیرا ما در صدر قرار خواهیم گرفت و یکی از کشور‌های پیشرو خواهیم شد.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه تحریم‌ها نمی‌تواند جلوی رشد ما را بگیرد افزود: در بدترین تحریم‌ها رشد کردیم، اگر ما خودمان دست و پایمان را نبندیم تحریم‌های اقتصادی ما را به یک ابر قدرت اقتصادی منطقه‌ای تبدیل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها نمی‌تواند جلوی پیشرفت اقتصادی را بگیرد گفت: ما باید خودمان ارزش کارمان را بدانیم، ما به تک تک دانشمندان هسته‌ای افتخار می‌کنیم به خصوص آن‌هایی که شهید شدند لذا رویش‌های فراوانی خواهیم داشت، بخشی از توانمندی هسته‌ای نیرو‌ها و دانشمندان هستند که باید امکاناتی برای انجام کارهایشان داشته باشند، در میدان هسته‌ای دو ناحیه بزرگ داریم یک ناحیه مربوط به استخراج انرژی می‌شود و بخش دیگر مربوط به تولید پرتو‌های دیگر است که این دو ناحیه باید فعال شود.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه پیشرفت ما با بهترین دانشمندان و با بهترین امکانات دچار مشکل شده است گفت: باید به پروژه‌های بزرگ که حمله ور شویم، در این صورت است که معلوم می‌شود جنم دانشمند ایرانی کجاست.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به اینکه آنچه مربوط به غنی سازی در نطنز می‌شود پروژه‌ای بزرگ است البته مقداری ما فتیله را پایین کشیده ایم، این پروژه متوقف نشده و حالا باید با تزریق تکنولوژی‌های جدید در غنی‌سازی به پروژه سرعت دهیم.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های بزرگ دیگری مانند آب سنگین داریم که بسیار مهم است اظهار کرد: در مورد پیشران‌ها به راکتور‌های کوچک نیاز داریم که عمدتا باید با آب سنگین کار کنند، پروژه‌های بزرگ دیگر این است که یا متوقف شده و یا به علت برخی از ملاحظات برجامی آن‌ها را شروع نکرده ایم، اگر برجام به توفیقاتی می‌رسید تاخیر چند ساله آن می‌توانست قابل توجیه باشد منتها به جایی نرسید.
 
رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: برجام با مصلحت اندیشی دولت محترم یک نوع محدودیت‌های قابل توجهی از حوزه‌های وسیعی از فعالیت‌های هسته‌ای با دید موقت برای ما ایجاد کرد، اما این موافقت‌نامه از آنجایی که از طرف همه کسانی که خود متقاضی و مدعب مذاکره بودند زیرپا گذاشته شد، ما هیچ تعهد بین‌المللی موجهی نداریم و آنها، چون دنبال دائمی شدن محدودیت‌های ما هستند این یک آژیر خطر است.

لاریجانی ادامه داد: ما باید هرچه زودتر نشان دهیم که این تعهدات را نمی‌پذیریم و حق ملت ما کمتر از حق هیچ کشوری نیست و ما از دانشمندان اروپا و آمریکا کمتر نیستیم آن‌ها نمی‌توانند بگویند، چون شما ایرانی هستید در این حوزه وارد نشوید این بدترین توهین به دانش است ما ایرانی‌ها اگر علم در ستاره مریخ باشد به دست می‌آوریم، اما اینکه ایرانی‌ها این علم را نداشته باشند توهیت بدی است و این سیاست و این دیدگاه نژادپرستانه و استکباری در میدان علم بی‌سابقه است و به نظرم باید نهضتی علمی از طرف علما برای مبارزه با این موضوع پیدا شود.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به رفت و آمد‌های اروپاییان گفت: دو نکته مهم این است که آن‌ها در آستانه انتخابات هستند و فکر می‌کنند با تهدید ایران و هرزگویی‌های رئیس جمهور آمریکا و فرانسه بر ملت ایران رعب حاکم می‌شود، اما وقتی فهمیدند که این ملت شجاع از کسی نمی‌ترسد احساس کردند برای آن‌ها مخاطرات عظیمی به وجود می‌آید.

لاریجانی تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که ترامپ به هیچ وجه حاضر نیست هیچ درگیری نظامی جدیدی به خصوص در حوزه‌های منطقه و به ویژه مربوط به ایران راه بیندازد چرا که این امر به بهای شانس ریاست جمهوری در آینده تمام می‌شود و این در زمینه محاسبه داخلی است.

وی با اشاره به محاسبه خارجی گفت: اگر بنا باشد شرایط اینگونه پیش برود ایران باید به تدریج تعهدات خود را کنار بگذارد و زنجیر‌ها را پاره کند، اما اگر رئیس جمهور از من بپرسند به تدریج لازم نیست و همه غل و زنجیر‌ها را به یکباره باید پاره کرد چرا که تدریج برای جایی است که از آن طرف فایده تدریجی به دست آوریم.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ادامه داد: رفتو آمد‌ها برای آن است که ما غل و زنجیر‌ها را پاره نکنیم ما نباید به این چیز‌ها راضی باشیم آن‌ها نمی‌خواهند برجام را اجرا کنند و تهدید هم برای ما مسئله‌ای ندارد پس در نتیجه ما را می‌خواهند سرگرم کنند و برداشت من از این رفت و آمد‌ها این است که نباید فریب بخوریم چرا که اکنون وقت گذشته است یا برجام را باید بدون، چون و چرا اجرا کنند که در آن صورت دو شرط دارد یکی اینکه ما نفت خود را آزادانه بفروشیم و دیگر اینکه درآمد نفتی خود را آزادانه معامله کنیم.

لاریجانی با اشاره به پیشرفت صنعت هسته‌ای گفت: صنعت هسته‌ای در حوزه‌های مختلف کاربرد داشته و در زمینه پرتو پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم. هم‌اکنون یک پروژه عظیم شتابگر ملی توسط رئیس جمهور در قزوین کلنگ آن زده شده، در دست احداث است، اما کمبود بودجه باعث تأخیر اجرا شده است؛ این پروژه بال دیگری از فیزیک هسته‌ای را توسعه می‌دهد.
 
وی ادامه داد: به نظر من ما در مسیر خوبی هستیم اگر تحرکی در این زمینه بدهیم شعب بسیار متعددی از فیزیک هسته‌ای و مهندسی هسته‌ای ایجاد می‌شود و می‌توانیم به کمک کشور‌های جهان اسلام بشتابیم.
رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی خاطرنشان کرد: در مورد سلاح هسته‌ای روشن‌ترین و قوی‌ترین فتوا را داریم و هیچ‌گاه به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نمی‌رویم، اما این امر به معنی محرومیت از تکنولوژی‌های جدید در غنی‌سازی نیست یا اینکه به معنی این نیست که ما محدودیت را قبول کنیم و فقط زیر ۳ درصد غنی‌سازی کنیم ما سلاح نمی‌سازیم، اما هیچ زاویه‌ای از علوم هسته‌ای برای ما ممنوع نیست و حتی یک لحظه نباید ممنوعیت را بپذیریم.

لاریجانی در مورد غنی‌سازی بالاتر گفت: ما برای مصارف متعددی غنی‌سازی‌های بالا نیازمند است مثلا برای آزمایشگاه‌ها، پیشران‌ها و فرآیند‌های لیزری غنی‌سازی ۲۰ درصد نیاز است، اما در کل درجه غنی‌سازی به کاربرد مربوط است، اما در مصارف حساس و میشرفته به درجه غنی بالا نیاز است و ما نباید ان‌ها را متوقف کنیم. البته حجم آن‌ها هم مهم است و مثلا برای سلاح هسته‌ای حجمی خاص نیاز است.
 
وی در مورد شبهه پیشرفت کمی ایران گفت: شبهه‌ای که پیشرفت ایران در زمینه علوم پایه پیشرفت کمی بوده است شبهه‌ای است که در خارج از کشور راه انداختند و توسط واحد شرق شناسی دانشگاه استنفورد گفته شده است، اما این‌ها ملاک نیست و این واحد‌ها لروما به دانشگاه آن‌ها مربوط نیست و باید گفت توسعه علوم پایه در ایران بسیار کیفی بوده که اگر نبود جوایز بین‌المللی کسب نمی‌شد و دانشمندان خارجی احترام بسیار زیادی برای دانشمندان ایرانی قائل نبودند.
رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی تصریح کرد: ما در علوم و فنون بسیار پیشرفت کردیم و این امر یک استراتژی و برنامه بوده است و یک اتفاق نادر و تک نیست و اگر تک بود استمرار پیدا نمی‌کرد و پرچمدار توسعه علمی و علوم پایه مقام معظم رهبری هستند که دید بسیار درست و صحیح و مدرن از دانش امروزی را پیگیری کردند.

لاریجانی تصریح کرد: رهبری معتقدند علوم پایه، پایه جوشان سایر دانش‌هاست و باید مورد سرمایه‌گذاری مستمر دولت‌ها باشند و نباید انتظار داشته باشیم تحقیقات پایه به زودی به مرحله عملی برسند و بودجه تحقیقات پایه نباید با نوسانات بودجه همراه باشد و همچنین می‌گویند تحقیقات پایه باید توسط نسل جوان پیگیری شود و با رقابت بین المللی پیش برود. این‌ها دید درست و سیستماتیک ایشان است که باعث شده ما در علوم پایه رشد کنیم. سیاست درست و پیگیری باعث شده رویش‌های عظیمی داشته باشیم که امروز نسل جوان از نسل قبلی متحرک‌تر، توانمندتر و فداکار‌تر باشند تا در آینده شاهد توفیقات روز افزون دانشمندان باشیم.

وی با تاکید بر اینکه دانش باید بر اساس اصالت باشد، گفت: ما باید از کار‌هایی که اصالت علمی را زیر سوال می‌برند پرهیز کنیم این امر جزو وزارت علوم و قوه قضائیه است که جلوی تقلب‌های علمی را بگیرد به خاطر اینکه لکه‌های کوچک کل دامن را لکه‌دار می‌کند.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ادامه داد: دانش ایران اصیل و محکم است و توسط تبلیغات به دست نیامده بنابراین برای پیشرفت آن باید آزمایشگاه‌های بزرگ را راه بیندازیم و دانشمندان علوم پایه در تماس با عالم واقع باشند چرا که عالم واقع معدن اسرار است و دانشمندان ما باید به مسائل تجربی و مورد نیاز جامعه توجه کنند.

لاریجانی تصریح کرد: دانش زایش تکنولوژی دارد و تکنولوژی زایش صنعت و صنعت زایش سرمایه است و رهبری قطعا به عنوان طراح پیشرفت علمی ایران در تاریخ ثبت خواهند شد چرا که نقش ایشان در بخش‌های مختلف به خصوص در بخش علمی نقش ویژه‌ای است.

وی خاطرنشانکرد: باید به علوم پایه توجه کنیم نسل جوان را حمایت کنیم و از اصالت علمی کوتاه نیاییم و سرمایه‌گذاری‌های دولت در حوزه‌های مختلف علمی نیز بسیار مهم است.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با بیان اینکه نمی‌توانیم در همه رشته‌ها سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: باید رشته‌های دقیق را علامت بزنیم تا به آن‌ها توجه کنیم و تکاثر منطقی آن‌ها را در جامعه پیدا کنیم و بودجه‌های علمی کشور و سرمایه‌گذاری اصیل را به آن‌ها اختصاص دهیم.

لاریجانی افزود: نهاد‌های علمی باید به طور وسیع در پاسداری از امکانات و تولید علم اصیل کوشا باشند چرا که دانش با مدرک وزن نمی‌شود بلکه با نوآوری و رقابت جهانی مقایسه می‌شود و باید دانشمندان علوم پایه را از دغدغه‌های روزمره خالی کنیم.

وی گفت: علوم پایه اکنون توسط شرکت‌هایی که تکنولوژی‌های پیشرفته دارند مورد توجه قرار گرفته است و ما نباید احساس کنیم علوم پایه بدون مشتری خواهند بود باید سرمایه‌گذاری سیستماتیک شود و استعداد‌های خوب جذب شود.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در پایان خاطرنشان کرد: در علوم پایه باید مشوق، زمینه و پرستیژ اجتماعی ایجاد کنیم و این امر باید از آموزش و پرورش شروع شود یعنی از دوره دبستان دانش آموزان بدانند که علوم پایه فخر است.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار