اختلال درفرکانس‌های رادیویی؛ جدیدترین فاجعه فضایی پرتاب ماهواره‌های اسپیس ایکس

ماهواره‌های شرکت اسپیس ایکس با موفقیت در مدار زمین قرارگرفته اند، اما تهدیدی جدی برای فعالیت منجمان و عملکرد تلسکوپ‌های زمینی هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به تازگی شرکت اسپیس ایکس برای دستیابی انسان‌ها در کشور‌های مختلف جهان به ویژه مناطق دور افتاده و محروم، اینترنت فضایی با نام پروژه استارلینک را در نظر گرفته است.
 
در فاز اول این طرح، مهندسان اسپیس ایکس ۶۰ ماهواره ارائه دهنده پهنای باند را به یک مدار در اطراف کره زمین پرتاب کرده‌اند و در فاز‌های آتی درنظر دارد در کل ۱۲ هزار ماهواره را به فضا پرتاب کنند.
 

منجمان با استفاده از ابزار‌های نجومی نحوه حرکت ۶۰ ماهواره استارلینک را در روز‌های پس از پرتاب درفضا رصد کردند و دریافتند آنها می‌توانند سبب اثرگذاری منفی برمشاهده‌های نجومی آسمان شب شوند.
 
اتحادیه بین المللی نجوم The International Astronomical Unionبه اختصارAUI یکی از موسسه‌هایی است که با صدور بیانیه‌ای به مخالفت با این طرح پرداخته و خواستار بازنگری دراجرای آن شده است.
 
افزون بر شرکت اسپیس ایکس سایر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت فضایی، چون oneweb و آمازون نیز ایده‌هایی برای ارسال تعداد زیادی ماهواره به فضا دارند و درمراحل پایانی طراحی ماهواره‌های فضایی خود به سر می‌برند.
 

کارشناسان اعتقاد دارند حتی اگر ماهواره‌ها با چشم غیرمسلح در آسمان شب مشاهده نشوند، اما به طو قطع برای رصد‌های نجومی با تلسکوپ‌های زمینی و فضایی دردسرآفرین خواهند بود.
 
به گفته متخصصان تنها نور مرئی حاصل از درخشش پنل‌های خورشیدی این ماهواره‌ها سبب مشکل نمی‌شود بلکه ماهواره‌ها برای برقراری ارتباط از سیگنال‌های رادیویی استفاده می‌کنند که این سیگنال‌ها می‌توانند درفرکانس‌های دریافتی و ارسالی فضایی اختلال ایجاد کند.
 
کارشناسان اعتقاد دارند باید نظارت بیشتری بر تعداد ماهواره‌های ارسالی به فضا انجام شود و حضور بیش از اندازه ماهواره‌ها می‌تواند سبب انتشار میزان فراوان امواج رادیویی درفضا و به خطر افتادن مطالعه‌های نجومی آتی و حتی اختلال در پرتاب موشک و سفینه‌های فضایی شود.
 

ایلون ماسک مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده است پروژه استارلینک هیچ اثری برمطالعه‌های نجومی ندارد، اما به گفته کارشناسان پس از طی مدتی و ارسال ماهواره‌های فراوان نتیجه هشدار‌های آن‌ها مشخص خواهد شد.
 
در بیانیه منتشرشده از سوی اتحادیه بین المللی نجوم، محققان خواستار ایجاد چارچوبی قانونی برای کاهش یا حذف تجهیزات علمی و تجاری مضر برمطالعه‌های علمی و نجومی درفضا شده اند.
 
به گفته کارشناسان درسطح این ماهواره‌ها از فلز‌های با قابلیت بازتابش فراوان نور استفاده شده است و در زمان‌های ابتدای غروب و قبل از طلوع آفتاب آنها در آسمان شب به نقطه‌های درخشان و ایجاد کننده آلودگی آسمان تبدیل می‌شوند.
 

شرکت اسپیس ایکس به مشتریان و سهامداران خود وعده داده است تا سال ۲۰۲۱ سبب ارائه اینترنت به میلیارد‌ها انسان در کره زمین شود.
 
ماهواره‌ها به طور پیش فرض باید پس از اتمام ماموریت خود به مدار‌های پایینی کاهش ارتفاع داده تا درنهایت در جو کره زمین آتش بگیرند و بخش زیادی از آن‌ها از بین برود، اما گاهی اوقات همه چیز مطابق پیش بینی‌ها انجام نمی‌شود و ماهواره به یک شی سرگردان درفضا تبدیل می‌شود که خطری جدی برای پرتاب سفینه و موشک‌های فضایی وزندگی فضانوردان است.
 
منبع: express
 
انتهای پیام/
 

درخواست دانشمندان فضایی برای مقابله با ماهواره‌های اسپیس ایکس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار