مینایی‌پور در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

سرنوشت مبهم دفتر امور زنان در تغییر و تحولات ساختار آموزش و پرورش/ اما و اگرهای اجرای طرح «محرم سازی» در مدارس دخترانه

مدیرکل دفتر امور زنان آموزش و پرورش با اشاره به تغییر و تحولات ساختار در این وزارتخانه گفت: امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده، این دفتر زیر مجموعه حوزه وزارتی فعالیت کند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تغییر و تحولات در ساختار آموزش و پرورش، جایگاه برخی از دفاتر و معاونت‌ها را متزلزل  کرده و فعالیت آنها با اما و اگرهایی مواجه  شد؛ دفتر امور زنان آموزش و پرورش  هم یکی از دفاتری بود که در این میان با شائبه‌های بسیاری همراه بود.

هرچند پیش از این هم این دفتر با وجود جمعیت کثیر بانوان چندان مورد توجه نبود اما تغییر ساختار نشان داد علی رغم اظهارات پیشین آموزش و پرورشی‌ها مبنی بر ارتقا جایگاه و عدم حذف آن، اما هنوز به طور واضح این موضوع روشن نشده است  و در چارت جدید به طور مشخص جایگاه این اداره کل پراهمیت هنوز مشخص نیست؛ با وجودی که ماموریت‌های متعددی برای این بخش وجود دارد، ادامه فعالیت آن مبهم به نظر می‌رسد.

دفتری که ماموریت‌های متعددی از قبیل رسیدگی به وضعیت پوشش تحصیلی دختران، در نظر گرفتن برنامه‌های فرهنگی و تربیتی برای آنها، تمهیدات لازم برای کارکنان خانم و مواردی دیگر از این قبیل را در شرح وظایف خود دارد اندر خم تحولات قرار دارد.

سرنوشت مبهم دفتر امور زنان در تغییر و تحولات ساختار آموزش و پرورش/ مناسب سازی فضا‌های آموزشی مدارس دخترانه باید در اولویت باشد/ نشاط آفرینی رویکردی چند نهادی است

برای پیگیری آینده کاری دفتر امور زنان و پیگیری‌های ماموریت‌های در نظر گرفته شده برای آن  با فرحناز مینایی‌پور مدیرکل امور زنان آموزش و پرورش گفت‌وگویی کردیم که در ادامه مشروح آن آمده است:

باشگاه خبرنگاران جوان: در تغییر ساختار آموزش و پرورش، دفتر امور زنان حذف شده است و علی رغم اظهارات قبلی مسئولان درباره تقویت جایگاه دفتر زنان وشرایط فعلی، این موضوع را چطور توجیه می‌کنید؟ و ماموریت‌های این دفتر چطور ادامه پیدا خواهد کرد؟

مینایی‌پور:  از آنجایی که این دفتر طبق چارت سازمانی سال‌های گذشته در حوزه سازمان مشارکت‌های مردمی بوده، اکنون نیز به دستور وزیر آموزش و پرورش و به همان روال سابق به فعالیت خود ادامه می‌دهد و ماموریت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های این دفتر همچون سابق با قوت خود هم در این دفتر و هم در استان‌ها در حال اجرا و پیگیری است.

  البته امیدواریم که با پیگیری‌های در حال انجام، این دفتر در آینده به‌صورت مستقیم ذیل مجموعه وزیر به کار خود ادامه دهد.

سرنوشت مبهم دفتر امور زنان در تغییر و تحولات ساختار آموزش و پرورش/ مناسب سازی فضا‌های آموزشی مدارس دخترانه باید در اولویت باشد/ نشاط آفرینی رویکردی چند نهادی است

تهیه سرود ویژه دختران با رعایت ملاحظات فرهنگی

باشگاه خبرنگاران جوان: نشاط آفرینی در مدارس یکی از سیاست‌های اصلی آموزش و پرورش محسوب می‌شود، با توجه به محدویت‌های فرهنگی و شرعی که برای دختران در اجرای برخی از برنامه‌ها وجود دارد آیا تمهیداتی برای نشاط آفرینی دختران در نظر گرفته شده است؟

مینایی پور: با توجه به اینکه نشاط آفرینی یک موضوع چند لایه محسوب می‌شود و از سال‌های گذشته نیز در دفتر امور زنان طرح‌هایی برای تحقق این مهم  مورد توجه قرار گرفته  است، طرح‌هایی از قبیل طرح متناسب سازی فضا‌های مدارس دخترانه، تنوع بخشی به پوشش دانش آموزان دختر و غیره.

البته باید  بدانیم که نشاط آفرینی در دختران دانش آموز مستلزم همکاری و هم افزایی بسیاری از بخش‌های ذی‌ربط در داخل و خارج از آموزش و پرورش است.

دفتر امور زنان نیز در همین راستا در سال تحصیلی جاری به تهیه و ساخت سرود ویژه دختران برای مراسم آغازین مدارس دخترانه که توام با اجرای حرکات ورزشی نیز بوده، اقدام کرد البته این سرود که به صورت یک کلیپ قابل ارائه  است تمام ملاحظات فرهنگی، شرعی و عرفی را در نظر گرفته است.

سرنوشت مبهم دفتر امور زنان در تغییر و تحولات ساختار آموزش و پرورش/ مناسب سازی فضا‌های آموزشی مدارس دخترانه باید در اولویت باشد/ نشاط آفرینی رویکردی چند نهادی است

متولی اجرای طرح استتار، سازمان نوسازی مدارس است

باشگاه خبرنگاران جوان: سال‌هاست در سازه مدارس دخترانه، طرح محرم سازی دختران دانش آموز مورد توجه بود، بعد از گذشت چند سال از اجرای این طرح اکنون  به کجا رسیده است و چرا تاکنون مسکوت مانده بود؟

مینایی پور: متولی اصلی اجرای این موضوع سازمان نوسازی مدارس است، اما دفتر امور زنان از سال‌های گذشته تا کنون همواره بر این موضوع تاکید داشته است که باید در ساخت مدارس جدید، متناسب سازی فضا‌های آموزشی مدارس دخترانه در اولویت باشد چرا که این موضوع در راستای اجرای سند تحول بنیادین بوده و دفتر امور زنان نیز اعتقاد دارد که یکی از راه‌های شاداب سازی در مدارس دخترانه همین موضوع متناسب بودن فضا‌های آموزشی مدارس است.

باشگاه خبرنگاران جوان: اجرای طرح حامی در مدارس مناطق محروم یکی دیگر از طرح‌های دفتر امور زنان است ، در شرایط قعلی این طرح در چه مرحله ای قرار دارد؟

مینایی پور: شیوه نامه طرح مذکور بعد از اجرای پایلوت، برای اجرای ملی در اسفند ۹۷ نهایی به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است؛ هم اکنون طرح در مرحله اجرای کشوری قرار دارد و با توجه به اینکه بر حسب شیوه نامه ارسالی اولین گزارش رسمی از اقدامات استان‌ها در اجرای این طرح در شهریور ۹۸ به دبیرخانه طرح حامی مستقر در دفتر امور زنان آموزش و پرورش ارسال خواهد شد، شواهد و گزارش‌ها  حکایت از آن دارد که اجرای این طرح با استقبال خوب استان‌ها مواجه شده است و مدارس مجری طرح در سراسر کشور در حال اجرای همکاری‌های دوجانبه خود است.

سرنوشت مبهم دفتر امور زنان در تغییر و تحولات ساختار آموزش و پرورش/ مناسب سازی فضا‌های آموزشی مدارس دخترانه باید در اولویت باشد/ نشاط آفرینی رویکردی چند نهادی است

 استقبال خیرین از اجرای طرح « مدارس حامی»

باشگاه خبرنگاران جوان: سازوکار اجرای طرح خواهر خوانده به چه ترتیبی پیش می‌رود و چگونه می‌توان شمول این طرح را توسعه داد؟

مینایی پور: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، دبیرخانه «طرح حامی» راه اندازی سامانه متمرکز ثبت اطلاعات مدارس تحت پوشش مورد توجه بود و محقق شد  تا با راه اندازی این سامانه تمامی فعالیت‌ها و اطلاعات مدارس حامی و حمایت گیرنده به طور کامل و دقیق در این سامانه ثبت شود.

البته باید اشاره کرد که اجرای این طرح در سه مدل (حمایت مدرسه از مدرسه، حمایت خیرین از مدارس و حمایت نهاد‌های دولتی و غیر دولتی از مدارس) طراحی شده است که در حال حاضر تمرکز اصلی بر اجرای مدل اول یعنی حمایت مدارس از مدارس است تا امیدوارم در مراحل بعدی و بر حسب شرایط استان‌ها بتوان مدل‌های دوم و سوم این طرح نیز عملیاتی نمود.

 این طرح یک طرح مردمی بوده و با محوریت روسای انجمن اولیا و مربیان در مدارس پیگری خواهد شد و مدارس در حوزه هایی چون فرهنگی، آموزشی، رفاهی – پشتیبانی، ورزشی و علمی _ پژوهشی از یکدیگر حمایت خواهند کرد.

  این ارتباط مدارس با هم می‌تواند کاملا دو سویه باشد و متولیان طرح در مدارس می‌توانند در این طرح از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

همچنین مدارس حامی در این طرح باید قبل از اجرا حتما با اولیای مدارس و انجمن اولیا و مربیان جلسات توجیهی برگزار کرده و رضایت آنان را برای مشارکت جلب کنند.

نکته قابل ذکر این است که در این طرح ملاک‌ها و شاخص‌هایی برای شناسایی و انتخاب مدارس حمایت گیرنده در زمینه‌های علمی و آموزشی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی نیز در نظر گرفته شده است.

 اجرای این طرح کاملا به شکل داوطلبانه است، اما با توجه به این موضوع بر اساس دریافت گزارش‌های غیر رسمی این طرح با استقبال دو چندان خیرین، مدیران، اولیاء، معلمان و دانش آموزان روبر شده است و در اینجا جای دارد از زحمات و پیگیری‌های تمام مسئوولان استانی و مجریان طرح به ویژه مشاوران امور زنان استان‌ها کمال سپاس و تشکر را داشته باشیم.

انتهای پیام/

گزارش از: آتوسا دولتیاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.