رئیس سازمان زندان ها خبر داد؛

استان اصفهان دارای بیشترین زندانیان جرائم غیرعمد / آمار روند رشد زندانیان منفی شده است

جهانگیر گفت: استان اصفهان با ۱۰ درصد بیشترین زندانیان جرائم غیرعمد را دارد و استان فارس و تهران در رتبه بعدی هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌های کشور در سی و دومین جشن گلریزان ستاد دیه اظهار کرد: برگزاری این جشن‌ها به افزایش رفاه اجتماعی کمک می‌کند.

وی افزود: جشن گلریزان در ماه مبارک رمضان به ابتکار شهید جولایی آغاز شد و بعد از سه دهه هم چنان ادامه داد.

رئیس سازمان زندان‌های کشور با بیان اینکه زندان یک نظام اسلامی باید به عنوان یک الگو باشد، گفت: بعد از اینکه توفیق پیدا کردیم در خدمت خانواده زندانیان باشیم، از همان ابتدا بحث کاهش جمعیت کیفری به عنوان دستور کار مدنظر قرار دادیم و قدم‌هایی در جهت کاهش جمعیت کشوری برداشته شد.

وی ادامه داد:  امروز توانسته ایم آمار زندانیان را که رشد ۱۰ درصدی داشت و سال به سال ۱۰ درصد به جمعیت کیفری ما اضافه می‌شد را با برنامه‌های سازمان زندان‌ها منفی کنیم.

جهانگیر با بیان اینکه درحال حاضر روند رشد ۱۰ درصدی نه تنها ادامه نیافته است بلکه منفی نیز شده است، افزود:  ۱۰۰ هزار نفر از زندانیان مشمول عفو رهبری شدند که ۶۰ هزار نفر از زندان آزاد و ۴۰ هزار نفر مورد تخفیف مجازات قرار گرفتند.

وی گفت: ۷۰ هزار نفر از افرادی که مرتکب جرائم سبک بودند و به شش تا یکسال حبس محکوم شده بود قبل از ورود به زندان مورد عفو رهبری قرار گرفتند.

جهانگیر با بیان اینکه افرادی که دارای شاکی خصوصی بودند مورد عفو رهبری قرار نگرفتند، ادامه داد: خیرین باید با کمک به آن‌ها زمینه آزادی آن‌ها را فراهم کنند.

وی افزود: براساس آمار ۱۳ هزار و ۴۶۰ نفر زندانی جرائم غیرعمد در زندان هستند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۶۱۵ نفر زندانی‌های جرائم مالی ، ۲۵۷۸ نفر زندانی مهریه و ۲۶۷ نفر بدلیل دیه غیرعمد در زندان هستند.

رئیس سازمان زندان‌های کشور با بیان اینکه براساس جنسیت ۹۷ درصد زندانیان مرد و ۳ درصد زن هستند، گفت: ۲۵ درصد از زندانیان جرائم غیرعمد بین ۴۰ تا ۴۴ سال سن دارند.

وی تصریح کرد: از نظر تحصیلات ۸۲ درصد زندانیان جرائم غیرعمد دیپلم و زیر دیپلم هستند و ۸۸ درصد آن‌ها متاهل اند.

جهانگیر افزود: ۱۵ درصد زندانیان جرائم غیرعمد فاقد فرزند، ۲۴ درصد یک فرزند، ۳۰ درصد دو فرزند، ۱۴ درصد سه فرزند، ۶ درصد ۴ فرزند، ۳ درصد پنج فرزند و ۳ درصد بیش از ۵ فرزند دارند.


بیشتر بخوانید: آزادی ۳۷۰۰ زندانی در اولین روز اجرای عفو گسترده + فیلم


وی گفت: از نظر تابعیت ۹۹ درصد زندانیان جرائم غیرعمد ایرانی و ۳۶ نفر افغانستانی هستند که ۷ نفر از آن‌ها بدلیل مهریه در زندان هستند.

وی ادامه داد:  از نظر ماندگاری ۲۰ درصد از زندانیان جرائم غیرعمد کمتر از یک ماه هست که وارد زندان شده اند و ۱۹ درصد از یک ماه تا ۳ ماه، ۱۵ درصد ۶ ماه، ۱۶ درصد یکسال، ۲۱۶۵ نفر دوسال، ۱۵۰۶ نفر ۵ سال و ۱۴۵ نفر بین ۵ و ۸ سال و ۱۰ نفر ۱۰ سال و ۹ نفر در رابطه بیش از ۱۰ سال در زندان هستند.

جهانگیر با بیان اینکه در مجموع ۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان برای آزادی کل زندانیان مالی جرائم غیرعمد نیاز است، افزود: ۳۰ درصد از زندانیان زیر ۲۰ میلیون تومان بدهی دارند و ۲۲ درصد ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان و ۱۴ درصد ۱۰۰ میلیون تومان نیاز دارند.

وی درباره مهریه گفت: ۸۸۲ نفر با بدهی  زیر ۱۰ سکه ، ۴۳۶ نفر بین ۱۰ تا ۲۰ سکه و ۲۶۸ نفر ۲۰ تا ۵۰ سکه در زندان هستند.

وی افزود: استان اصفهان با ۱۰ درصد بیشترین زندانیان جرائم غیرعمد را دارد؛ همچنین استان فارس و تهران در رتبه بعدی هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضائیه ، ستاد دیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار