اختلال روانی وحشتناکی که به جان مردان می‌افتد

یک روانشناس بالینی گفت: شخص مبتلا به اسکیزوفرنی دچار اختلال شخصیتی می‌شود و احساس می‌کند که دیگران از افکار او آگاه هستند.

اعظم عسکری روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره اختلال اسکیزوفرنی اظهار کرد: اسکیزوفرنی یا روان‌گسیختگی به مجموعه اختلالاتی اطلاق می‌شود که با آشفتگی در گفتار، ادراک، تفکر، عاطفه، اراده و فعالیت اجتماعی همراه است.

اختلال روانی وحشتناکی که به جان مردان می‌افتد/ اگر این علائم را دارید به اسکیزوفرنی مبتلا شده‌اید؟

وی در ارتباط با خصوصیات کلی این اختلال ادامه داد: شخص مبتلا به اسکیزوفرنی دچار اختلال شخصیتی می‌شود و احساس می‌کند که افراد دیگر از افکار خصوصی و احساسات و اعمال او آگاهند؛ در این دوران توهم شنیداری به وجود می‌آید وقوه درک دچار اشکال می‌شود.


بیشتر بخوانید: بیماری اسکیزوفرنی چیست؟



عسکری علائم کلی و اصلی اسکیزوفرنی را به دو بخش عمده تقسیم کرد و گفت: وقتی فرد از آنچه مردم لذت می‌برند، خشنود نیست به علائم ابتدایی این اختلال دچار شده است ( عواطف نامناسب)، در ادامه فرد قادر نیست احساساتش را به نمایش بگذارد و افکارش قابل پیش‌بینی نیست (دوگانگی احساس) در عوامل ثانویه  فرد دچار توهم می‌شود، هذیان می‌گوید و اختلالاتی در جسم و حافظه وی رخ می‌دهد.

این روانشناس بالینی درباره علائم ابتلا به این اختلال افزود: فرد دچار توهم و گفتار و غیرقابل فهم می‌شود، معمولا فرد زمینه‌ای مبنی بر داشتن ضعف در سازش با مردم و اجتماع دارد و در آن دسته از افرادی که شخصیتی کناره گیر دارند (اسکیزوئیدی) به صورت از هم پاشیدن کامل شخصیت زمینه این اختلال فراهم می‌شود.

اختلال روانی وحشتناکی که به جان مردان می‌افتد/ اگر این علائم را دارید به اسکیزوفرنی مبتلا شده‌اید؟

وی ادامه داد: مدت زمان حمله اسکیزوفرنی در بین افراد مختلف است در برخی افراد چند ساعت، چند روز، چند ماه و یا اینکه به صورت دائم و مزمن دیده می‌شود.

عسکری در تشریح مراحل این بیماری ادامه داد: ابتدا شخص احساس بی قراری می‌کند، در مرحله بعد دچار توهم و هذیان گویی می‌شود و  سردرگم است و در آخر بیمار نشانه‌های بیماری خود را می‌پذیرد و با آن‌ها کنار می‌آید، ولی خود را بیمار نمی‌داند؛ پس از این مرحله می‌توان گفت این فرد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی شده است.


بیشتر بخوانید: معرفی اسکیزوفرنی و راه‌های درمان 


وی با اشاره به اینکه این اختلال در مردان زودتر از زن‌ها شروع می‌شود، اظهار کرد: سن شروع این اختلال به طور معمول ۱۵ الی ۳۵ سالگی است و قبل از ۱۰ سالگی و بعد از ۵۰ سالگی به ندرت یافت می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار