ملازهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سفر عمران‌خان به تهران حاکی از شکست سیاست های واشنگتن است

کارشناس مسائل افغانستان و پاکستان گفت: سفر عمران‌خان به تهران نشان می‌دهد که واشنگتن در منزوی کردن ایران موفق نبوده است.

سفر عمران‌خان به تهران نشان می‌دهد منزوی کردن ایران ممکن نیستبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته آینده عمران خان نخست وزیر پاکستان برای نخستین بار به ایران می‌آید و گفته شده اول به مشهد و سپس به تهران خواهد آمد و با مقامات بلند پایه کشورمان از جمله حسن روحانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. به گفته رفعت مسعود سفیر اسلام آباد در تهران هدف از این سفر این است که نشان دهند ایران و پاکستان دو همسایه هستند و ایران برای پاکستان مهم است.

محمد ملازهی کارشناس مسائل افغانستان و پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ایران و پاکستان جدای از هر اتفاقی که پیش تر افتاده است، با توجه به مرزهای طولانی و مشترکی که دارند و با توجه به مشترکات فرهنگی و تاریخی که بین دو ملت وجود دارد، ناچارند مناسبات خود را در حد قابل قبولی گسترش دهند؛ هم به لحاظ سیاسی، اقتصادی و امنیتی دو کشور در محیطی قرار دارند که زمینه‌های گسترش روابط و تعاملاتشان وجود دارد.

وی در ادامه افزود: بنابراین اگر اتفاقات خاصی در یک مقطعی بین دو کشور می‌افتد به این معنا نیست که ایران و پاکستان دچار تنش هستند؛ نکته دیگر این است که از زمانی که عمران خان به قدرت رسید سیاستی را در پیش گرفته است که بتواند تا حد ممکن با کشورهای همسایه پاکستان مناسبات را گسترش دهد.

ملازهی در ادامه درباره مشترکات تهران- اسلام آباد عنوان کرد: ایران و پاکستان در زمینه‌های تاریخی، همکاری در چارچوب اکو، امور مربوط به مرزهای مشترک و در زمینه اقتصادی به صورت مشترک فعالیت می‌کنند؛ در حالی که دو کشور همسایه دیگر پاکستان یعنی افغانستان و هندوستان دارای مشکلات جدی با پاکستان هستند و اختلافات عرضی و مرزی با یکدیگر دارند. البته لازم به ذکر است چین هم از لحاظ مرزی همسایه پاکستان است و روابط خوبی با این کشور دارد اما مناسبات پاکستان و چین در چارچوب رقابت‌های پکن و واشنگتن قرار می‌گیرد در حالی که درمورد ایران این موضوع صدق نمی‌کند.

این کارشناس مسائل افغانستان و پاکستان در ادامه تصریح کرد: هرچند تتش‌هایی در مناسبات ایران و عربستان سعودی وجود دارد و پاکستانی‌ها ناچارند این مسئله را لحاظ کنند و توازنی بین مناسبات خود با تهران و ریاض ایجاد کنند.

وی در رابطه با مهمترین پیام سفر عمران خان به ایران خاطرنشان کرد: در این رابطه باید شرایط کنونی ایران را درنظر گرفت و این که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند ایران را در انزوای سیاسی، اقتصادی، مالی و... قرار دهند. در فضایی که اکنون در منطقه وجود دارد آمدن عمران خان که نخست وزیر یک کشور مسلمان، دارای سلاح، پر جمعیت و تاثیر گذار است، این پیام را می‌دهد که تهران آن گونه که واشنگتن قصد داشت تبدیل به یک کشور منزوی  با توجه به شرایط موجود در منطقه شود، امکان پذیر نیست.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار