باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه گزارش می دهد؛

سفر به شمال غربی ترین شهرستان کشور/سد مرزی ارس چشم انتظار گردشگران نوروزی

اگر در ایام تعطیلات نوروزی به آذربایجان غربی سفر کردید حتما به شهرستان پلدشت رفته و از از ماهی گیری در سد ارس لذت ببرید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،پلدشت یکی از شهرستان‌های مرزی استان آذربایجان غربی در شمال غربی‌ترین نقطه ایران و ساحل زیبای رود ارس است. در تاریخچه تقسیمات کشوری ایران، پلدشت اولین بخش ایران است که از سطح دهستان به بخش ارتقاء یافته است. همچنین این شهرستان دارای ارتباط هوایی (فرودگاه منظقه آزاد ماکو) می‌باشد که مالکیت ارضی آن مربوط به این شهرستان می‌باشد.

پلدشت در کناره رود مرزی ارس واقع شده است. این بخش ناحیه‌ای جلگه‌ای و شنزار می‌باشد و قسمتی از آن کوهستانی است. هوای آن نسبت به دیگر بخش‌ها گرمتر است. رود زنگبار نیز دقیقاً از مرکز شهر می‌گذرد و به ارس می‌ریزد. بر خلاف ماکو که دارای طبیعتی کوهستانی است، پلدشت دارای آب و هوای نیمه خشک است. زمستان بسیار سرد و تابستان نیز گرم است. این شهر در یک دشت مسطح مابین دو دشت شیبلو و زنگنه واقع شده‌است. نام این شهر هم از این مورد نشات گرفته است. البته آن سوی رود ارس، کاملاً کوهستانی است که این خود یکی از موارد جالب و دیدنی این منطقه به حساب می‌آید. حاشیه رود ارس (آراز) در اطراف این شهر پوشیده از جنگل است که زیبایی خاصی به آن داده است. ضمناً محیط مناسبی برای چرای حیوانات به حساب می‌آید.

سفر به شمال غربی ترین شهرستان کشور/سد مرزی ارس چشم انتظار گردشگران نوروزی



از آثار تاریخی پلدشت می‌توان به پل ارمنی که مرمت شده و پل شکسته قورقلوق که فقط دو پایه از آن باقی مانده است اشاره کرد.

بازار مرزی صنم بلاغی پلدشت

 

بازار مرزی صنم بلاغی پلدشت با ۱۴هزار متر مربع یکی دیگر از بازارهای مرزی کشور در استان آذربایجان غربی بوده که در ۳۰ کیلومتری ماکو قرار دارد. در این بازار که دارای ۳۰ غرفه است، کالاهای مختلفی از جمله مصنوعات صنعتی، صنایع چوبی، مصالح ساختمانی میوه و تره‌بار و همچنین کالاهای وارداتی عرضه می‌شود. این بازار در شهر پلدشت واقع شده است.

سفر به شمال غربی ترین شهرستان کشور/سد مرزی ارس چشم انتظار گردشگران نوروزی

 

روستای پورناک

روستای پورناک در حدود ۱۶ کیلو‌متری جنوب غربی پلدشت واقع شده است. این روستا در دهستان زنگبار شهرستان مرزی پلدشت و در موقعیت جغرافیایی ۳۹ درجه و ۱۷ دقیقه عرض شمالی از خط استوا و ۴۴ درجه و ۵۹ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ قرار گرفته است و ارتفاع آن از سطح آب‌های آزاد ۸۴۰ متر است.
 
سفر به شمال غربی ترین شهرستان کشور/سد مرزی ارس چشم انتظار گردشگران نوروزی
 
 
روستای پور‌ناک از شمال به روستای مراد‌لوی پایین و مراد‌لوی وسط، از شمال‌غرب به روستای مراد‌لوی بالا، از غرب به روستای آقا‌میر‌کندی، از جنوب به روستای تپه‌باشی و از شرق به روستا‌های پناه‌کندی و اروج‌محمد‌کندی محدود است.

روستای پورناک در مجموعه روستایی بهلول‌آباد واقع شده است. روستا‌های این مجموعه عبارتند از: بهلول آباد، پور‌ناک، اروج محمد‌کندی، پناه کندی، تپه باشی، آقا‌میر کندی، حاجی‌صیفی، قره‌جالو، فتاح کندی، نظر‌خان، جمال‌آباد، مراد‌لوی سفلی، مرادلوی وسطی، آق اتلوق، قلیش لانمیش، دایلان کندی، قره خوجالو و قوطان. روستای پورناک با توجه به ویژگی‌های قابل توجه آن، جزء روستا‌های درجه یک منطقه محسوب می‌شود، ضمن اینکه ویژگی‌های طبیعی و بیشینه تاریخی آن نیز حائز اهمیت است.

روستای پورناک بر روی تپه‌ای با شیب ملایم قرار گرفته است و بافت روستا فرمی نیمه پلکانی به خود گرفته است. جهت گسترش روستا در راستای شمالی- جنوبی است و نهر زنگبار در مسیر شرقی- غربی خود از بافت روستا عبور می‌کند. حمام تاریخی پورناک در زمان احداث، در کنار نهر و خارج از بافت روستا قرار داشته است، اما در حال حاضر بافت روستا در این محدوده نیز گسترش یافته است و مصالح ابنیه این قسمت و اکثر ابنیه روستا خشتی می‌باشد. احتمال می‌رود در نزدیکی حمام چشمه‌ای وجود داشته که آب مصرفی حمام از آن تأمین می‌شده است. محوطه استقرار حمام تاریخی پایین‌تر از سطح معابر اطراف می‌باشد و قسمت اعظمی از بنا نیز در داخل زمین قرار گرفته است. حمام در کنار معبر اصلی روستا قرار گرفته است و در محل تقاطع رودخانه با این معبر، پلی بتنی احداث شده است

سپهرفر معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، می‌گوید: حمام تاریخی پورناک تنها اثر تاریخی برجای مانده در بافت روستا است. مسجد جامع روستا نیز، بنای واجد ارزش معماری و فرهنگی به‌شمار می‌آید و کتیبه‌ای به تاریخ ۱۲۷۹ دارد.

وی ادامه داد: در طول تاریخ هرگز هیچ قومی به یکباره و گسیخته از گذشته و پیشینه فرهنگی خود سر بر نیاورده است. بنا‌های تاریخی یکی از یادگار‌های فرهنگی هر سرزمین و تمدنی هستند که مجموعه‌ای از دست‌آورد‌های فنی و هنری را با انبوهی از اطلاعات تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی حفظ کرده و در انتقال آن‌ها به نسل‌های آینده نقشی بی‌جایگزین ایفاء می‌کند. بنا‌های به یادگار مانده از گذشته‌های تاریخی یکی از نشانه‌هایی است که با دیدنشان حرکت را در بستر زمان و اندیشه و ... باور می‌کنیم. بی این نگاه، سرگردانی و بی‌اعتمادی بر ما چیره می‌شود. تقریباً در تمامی سرزمین وسیع ایران، منطقه‌ای نیست که فاقد یادگاری از بنا‌های تاریخی و کهن باشد.

وی افزود: وجود حمام تاریخی در روستای پورناک، نشانی از سابقه طولانی روستا و آبادی و رونق آن برای اهالی‌اش دارد. حمام‌ها که روزگاری یکی از اساسی‌ترین فضا‌های شهری و روستایی بودند و مردم ساعت‌های طولانی را در طی هفته در آن‌جا سپری می‌کردند، با ورود تکنولوژی جدید و تغییر روش زندگی، کارکرد دیرین خود را از دست داده‌اند. گذر زمان از یک‌سو و از دست دادن نقش و کاربری بنا در زندگی روزمره مردم از سوی دیگر، سبب فرسایش تدریجی بنا می‌گردد. این بنا درحال حاضر مرمت شده است و بدون داشتن کاربری خاصی به حیات خود ادامه می‌دهد و بنایی شاخص در بافت روستا به حساب نمی‌آید.

 

سد ارس نگینی فیروزه ای پلدشت

 

مرکز تفریحی و گردشگری کمپ ارس در ۳۵ کیلومتری جاده پلدشت به جلفا واقع شده است.

سفر به شمال غربی ترین شهرستان کشور/سد مرزی ارس چشم انتظار گردشگران نوروزی

 

کمپ ارس پلدشت یکی از مناطقی است که از ویژگی‌های گردشگری برجسته‌ای در آذربایجان غربی برخوردار است.

آنچه که با نام این منطقه آرامشی را در دل ایجاد می‌کند رود ارس است، رودی که با آرامش ظاهری، جوش و خروش درونی خود زیبایی صد چندانی را به این منطقه بخشیده است.

 

سفر به شمال غربی ترین شهرستان کشور/سد مرزی ارس چشم انتظار گردشگران نوروزی

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.