ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

تازه‌ترین کتاب فاضل نظری با نام «اکنون» رونمایی شد/ آقای حکایتی رئیس انجمن قصه‌گویی کانون شد

مهمترین اخبار حوزه ادبیات از ۱۰ تا ۱۷ اسفند را با یک کلیک مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  اتفاقاتی در حوزه ادبیات در هفته گذشته روی داد.در اینجا به مهمترین رویدادهای ادبی اشاره می کنیم:

ثبت‌نام ۱۶۴۲ ناشر داخلی و ۵۴ موسسه و ناشر خارجی تا پایان چهارمین روز

سید رفیع احمد جواهری مدیر کمیته ناشران داخلی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به آمار ثبت‌نام ناشران داخلی گفت: تا پایان چهارمین روز ثبت‌نام، تعداد ۱۶۴۲ ناشر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: از این تعداد ثبت‌نام ۱۱۴۸ مورد به طور مستقل، ۱۶۱ مورد تقاضای اعطای نمایندگی و ۳۳۲ ثبت‎نام نیز به صورت موقت صورت گرفته است.

باقری:مخاطب عام با شعر فاضل ارتباط برقرار کرده است/ نظری:بهترین جوایز عمرم را از دست مردم دریافت کرده‌ام

مراسم جشن انتشار کتاب «اکنون» تازه‌ترین کتاب فاضل نظری در فرهنگسرای ارسباران با حضور جمع کثیری از جوانان و علاقه‌مندان به شعر برگزار شد.

در این مراسم چهره‌های برجسته‌ای چون بهروز شعیبی، بهاءالدین خرمشاهی، محمد صالح علا، ساعد باقری، محسن مؤمنی شریف، محدثی خراسانی و جمعی از شاعران و هنرمندان حضور داشتند.

«حلوای عروسی» رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب «حلوای عروسی» شرحی بر داستان زندگی شهید محمد رضا مرادی و تجلیل از مادر شهید با حضور خانواده شهید و فاطمه دانشور نویسنده کتاب در فرهنگسرای رضوان بهشت زهرا برگزار شد.

عبدالله نوری پور عضو گروه دستمال سرخ‌ها در این نشست گفت: بهتر است به دوران جوانی خود بازگردم و با آن زبان با شما سخن بگویم.

نوری پور خاطراتی از گروه دستمال سرخ‌ها را برای حضار تعریف کرد و در ادامه از چگونگی نام گرفتن گروه به دستمال سرخ‌ها گفت.

مادر شهید محمدرضا مرادی خاطره خود را از ملاقات با امام خمینی (ره) بعد از هفتمین روز شهادت شهید محمد رضا مرادی بیان کرد.

سیدآبادی:بزرگسالانه شدن جام باشگاه‌های کتابخوانی به آن آسیب می‌زند

مراسم اختتامیه جام باشگاه‌های کتابخوانی در باغ کتاب با حضور ابراهیم حیدری دبیر جشنواره جام باشگاه‌های کتابخوانی، علی اصغر سید آبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه ریزی و محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم ابراهیم حیدری دبیر جشنواره جام باشگاه‌های کتابخوانی با اشاره به اینکه جام باشگاه‌های کتابخوانی از سال ۹۵ به همت امور فرهنگی و و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شد، گفت: اولین دوره‌ جام باشگاه‌های کتابخوانی در ۱۵ شهر برگزار شد.

وی افزود:در اولین دوره ۲ هزار باشگاه کتابخوانی تشکیل شد و باتوجه به استقبالی که در سال اول از جام باشگاه‌ها شد در دور دوم، طرح در ۱۰۰ شهر و روستای دوستدار کتاب اجرا شد. سال دوم ۵ هزار باشگاه کتابخوانی با ۱۰۰ هزار عضو حضور داشتند.

محمدجعفر مصفا درگذشت

محمدجعفر مصفا، مولوی‌شناس و چهره پیشکسوت ادبی در ۸۵ سالگی درگذشت.

به گفته این ناشر، این نویسنده پیش از این تنها در سال ۸۳ جراحی قلب باز داشته و مبتلا به بیماری دیگری نبوده است.

عقد قرارداد با مصلی امام خمینی (ره) برای برگزاری نمایشگاه/شیوه توزیع یارانه‌های نشر بازبینی می‌شود

سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور قادر آشنا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران، مهدی اسماعیلی‌راد معاون اجرایی، ایوب دهقانکار مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی و رئیس شورای نظارت، مدیران کمیته‌های نمایشگاه در سالن زنده‌یاد علی عاشوری در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

قادر آشنا در این مراسم با اشاره به عقد قرارداد با مصلی تهران برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های معاون محترم امور فرهنگی به زودی مطالبات مصلای امام خمینی (ره) پرداخت و تا پایان هفته قرارداد جدیدی تنظیم وامضا خواهد شد تا هر چه سریعتر کمیته‌ها به استقرار نیرو‌ها و انجام امور اجرایی بپردازند.

زمان ثبت‌نام ناشران داخلی تمدید نمی شود/ ثبت نام ۱۱۰۰ ناشر

سید رفیع احمد جواهری مدیر کمیته ناشران داخلی با اشاره به روند ثبت‌نام‌های ناشران در دو روز اخیر گفت: ۱۱۰۰ ناشر ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند و روند ثبت‌نام تا پایان روز پنج‌‍شنبه (۱۶ اسفندماه) ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: زمان ثبت‌نام‌ها به هیچ وجه تمدید نخواهد شد از این رو ناشران متقاضی باید در بازه زمانی اعلام شده، ثبت‌نام خود را انجام دهند.

مدیر کمیته ناشران داخلی تصریح کرد: برخی از ناشران هستند که تعداد کتاب‌های آن‌ها پایین‌تر از حد نصاب است و در زمان ثبت‌نام، گزینه ثبت‌نام موقت را انتخاب می‌کنند. این ناشران به صورت موقت ثبت‌نام خود را انجام می‌دهند و باید توجه داشته باشند که ثبت‌نام موقت به معنای ارائه غرفه نیست.

بهرام شاه‌محمدلو رئیس انجمن قصه‌گویی کانون شد

محمدرضا زمردیان در این احکام، بهرام شاه‌محمدلو (آقای حکایتی) از پیشکسوتان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و قصه‌گوی نام‌آشنای کشور را به عنوان رئیس انجمن قصه‌گویی و علی خانجانی، مدرس و پژوهش‌گر قصه‌گویی، افسون امینی نویسنده، شاعر و مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون و الهام دارابی، قصه‌گو و کارشناس فرهنگی کانون را به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری انجمن قصه‌گویی کانون منصوب کرد.

در حکم بهرام شاه‌محمدلو به عنوان رئیس انجمن قصه‌گویی بر ضرورت برنامه‌ریزی برای تشکیل انجمن با حضور قصه‌گویان، مربیان و اعضای کانون و علاقه‌مندان به هنر قصه‌گویی مطابق با سیاست‌ها و شیوه‌نامه‌های کانون، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای آموزش و ترویج صحیح و علمی قصه‌گویی، کشف و پرورش استعداد‌های قصه‌گویی در کشور، ایجاد امکان ارتباط بیشتر نخبگان و پیشکسوتان قصه‌گویی با هنرآموزان و فراهم‌سازی بستر توسعه و ترویج قصه‌گویی در جامعه و ایجاد بستر مناسب برای برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها و حضور در مجامع بین‌المللی قصه‌گویی تاکید شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار