در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ویژگی‌های امام محمد باقر (ع) / درک علم از جمله حقایق معانی «باقرالعلوم» است + فیلم

حجت الاسلام والمسلمین موسویان گفت: امام باقر (ع) روی تمامی علوم اشراف داشتند و در طول مدت عمر شریفشان آن‌ها را به کار می‌گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال موسویان خطیب و کارشناس امور قرآنی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ویژگی های امام محمد باقر(ع) اظهار کرد: از جمله ویژگی های امام محمد باقر(ع) شکافنده علوم است و به «باقر العلوم» نیز مشهور هستند. اینجا سوال مطرح می شود که مگر می‌شود علم را شکافت؟ پاسخ آن در سه کلمه داده شده است. اولین آن «التفقه فی‌الدین» است به این معنی که در دین فقیه باشید. البته فقیه نه فقط رعایت احکام شرعی، بلکه درک علم و استفاده از آن در دین  اهمیت بالایی دارد. درواقع درک علم از جمله حقایق معنایی باقرالعلوم است.

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام محمد باقر(ع) گفت: یکی از اصحاب حضرت (ع) پرسیدند که حقیقت علم چیست؟ و امام باقر(ع) فرمودند؛ علم همان چیزی است که شما از آن می فهمید و به آن عمل می کنید. به همین سبب امام محمد باقر(ع) را شکافنده علوم می‌نامند. چراکه ایشان به روی تمامی علوم اشراف داشتند و در طول مدت عمر شریفشان آن‌خها را به کار می گرفتند.

این خطیب و کارشناس علوم دینی افزود: ممکن است ما در زندگی خودمان علوم بسیاری از اعم ریاضی، شیمی، فنی، قرآن و احادیث را بلد باشیم، اما اگر آن‌ها را در جریان زندگی قرار دهیم، تازه درکشان کرده‌ایم. درواقع یکی از ویژگی های مهم امام باقر(ع) همین یادگیری و به کارگیری علوم در زمانه خودشان بود.

حجت الاسلام والمسلمین موسویان با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) یادآور شد: امام محمد باقر(ع) می فرمایند: تمام کمالات انسانی در سه مطلب جمع شده است، ابتدا اینکه دین را خوب متوجه شوید، دومین اینکه در برابر مشکلات صبر پیشه کنید و دیگری نسبت به معیشت الهی مقدراتی را تنظیم کنید.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار