آذربایجان غربی؛ بزرگترین زیستگاه گوزن زرد ایرانی در دنیا

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت :جزیره اشک دریاچه ارومیه،مهمترین زیستگاه گوزن زرد ایرانی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: این استان دارای ۷ منطقه از مناطق ۴ گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد که تعدادی از آن‌ها دارای ارزش بین المللی بوده و حتی از طرف سازمان یونسکو جزو ذخیره گاه زیست کره نیز معرفی شده اند.
 
مهران نظری افزود: بر اساس مطالعات و بررسی‌های کارشناسی انجام شده در سال‌های اخیر بالغ بر ۵۸ گونه پستاندار، ۳۰۰ گونه پرنده و بیش از ۲۵ گونه خزنده و دوزیست در آذربایجان غربی زیست می‌کند و این استان بزرگترین زیستگاه گوزن زرد ایرانی در دنیا محسوب می‌شود.
 
وی افزود:خالص‌ترین نژاد گونه قوچ و میش ارمنی در کشور متعلق به زیستگاه‌های این استان می‌باشد. همچنین آذربایجان غربی دومین زیستگاه بزرگ پرنده غاز پیشانی سفید کوچک در دنیا و بزرگترین زیستگاه پرندگانی همچون میش مرغ، زیستگاه جوجه آور اردک سرسفید و آنقوت و درنا و فلامینگو در کشور محسوب می‌گردد.
 
نظری گفت:در واقع ۱۸ گونه از پرندگان، ۱۷ گونه از پستانداران و ۴ گونه از خزندگان و دوزیستان که در رده‌های مختلف لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از گونه‌ها (IUCN) قرار گرفته اند در این استان زیست می‌کنند.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: این استان بزرگترین زیستگاه گونه سمندر‌های آذربایجانی و کردستانی (دوزیستان) نیز محسوب می‌شود.
 
مهران نظری گفت: جهت حفظ و حراست بهتر و احیائ گونه‌های در معرض خطر انقراض در طی سال‌های اخیر برای تعدادی از گونه‌های حیات وحش توسط سازمان حفاظت محیط زیست برنامه عمل ملی حفاظت از گونه‌ها تدوین و تهیه و ابلاغ شده است.
 
وی گفت: ۵ برنامه برای گونه‌های غاز پیشانی سفید کوچک، میش مرغ، خرس قهوه ای، پلنگ، گوزن زرد ایرانی تحت عنوان برنامه ملی حفاظت از گونه های جانوری برای استان آذربایجان غربی ابلاغ شده که در تهیه و تدوین این برنامه‌ها کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی حضور فعال و پر رنگی داشته اند که نشان از توان بالای نیروی کارشناسی این استان می‌باشد.
 
وی در پایان گفت : در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳ میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست ۶۸ خود، روز ۳ مارس را به عنوان روز جهانی حیات وحش تصویب کرد. در این روز معاهده چندجانبه سایتس برای حفاظت کردن از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در معرض خطر به تصویب رسیده بود.
 
 
انتهای پیام/م

توضیحات مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی در خصوص زیستگاه گوزن زرد ایرانی

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.