پس از اعلام رسمی ناسا مبنی بر پایان ماموریت مریخ نورد فرصت؛

سرنوشت مطالعه در سیاره سرخ به کجا می‌رسد؟

ماموریت ۲ مریخ نورد دوقلوی روح و فرصت ناسا که همزمان با یکدیگر به سیاره سرخ پرتاب شدند با اختلاف چندسال به اتمام رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مقام‌های ناسا به تازگی اعلام کرده‌اند پس از چندین ماه تلاش برای برقراری ارتباط با مریخ نورد فرصت، ماموریت این مریخ نورد به اتمام رسیده است.
 
سال گذشته میلادی براثر وقوع طوفانی با وسعت بسیار زیاد در سیاره مریخ، کاوشگر فرصت در توفان گرفتار و برروی پنل‌های خورشیدی آن گرد و غبارفراوان نشست. سرمای هوای بی سابقه ناشی از توفان هم سبب شد تا مریخ نورد نتواند دربازه زمانی مناسب باتری‌های خود را شارژ کند.
 
از آن زمان تاکنون دانشمندان روزانه به ارسال سیگنال‌هایی برای برقراری ارتباط دوباره با مریخ نورد فرصت پرداختند، اما نتیجه‌ای کسب نکردند و سرانجام پس از ۱۵ سال ماموریت برسطح مریخ، این کاوشگر را بازنشسته اعلام کردند.
 

مریخ نورد کنجکاوی ناسا که در سال ۲۰۱۲ به سیاره مریخ پرتاب شده است در وضعیت آمادگی مناسبی قرار دارد و داده‌های ارزشمندی به زمین می‌فرستد؛ همچنین مریخ نورد حفار ناسا به نام اینسایت نیز به تازگی فعالیت خود برای حفاری از عمق سیاره سرخ را شروع کرده است.
 
مقام‌های ناسا اعلام کرده‌اند درصدد هستند تا مریخ نورد‌های دیگری را نیز راهی سیاره سرخ کنند تا به یافته‌های بیشتری درباره این سیاره دست یابند.
 
مریخ نورد دوقلوی کاوشگر فرصت به نام روح در سال ۲۰۱۲ در شن و ماسه‌های مریخی گرفتار شد و دیگر نتوانست به ادامه ماموریت خود بپردازد.
 
محققان ناسا به ویژه سرمایه گذاری فراوانی بر روی مریخ نورد ۲۰۲۰ خود انجام داده‌اند تا درزمان ارسال به سیاره سرخ بتواند یافته‌های جدیدی درباره حیات باستانی در سیاره مریخ در اختیارمحققان قرار دهد.
 
افزون بر ناسا، محققان آژانس فضایی اتحادیه اروپا، ESA نیز در نظر دارند مریخ نورد روزالیند فرانکلین (Rosalind Franklin Rover) را درسال ۲۰۲۰ راهی سیاره سرخ کنند که در سال ۲۰۲۱ برسطح سیاره فرود خواهد آمد؛ مقام‌های ESA هنوز هدف‌های ماموریت مریخ نورد خود را اعلام نکرده اند.
منبع:Space
انتهای پیام/
 

دستاورد مریخ نورد‌های مستقر در مریخ بر دانش انسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار