احداث اولین نیروگاه خورشیدی فضایی به وسیله چینی‌ها

کارشناسان چینی قصد احداث اولین نیروگاه خورشیدی فضایی را دارند و هدف از ساخت آن را دریافت انرژی از منبعی بی‌نظیر اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مقام‌های چینی در نظر دارند از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید انرژی استفاده کنند و نخستین نیروگاه خورشیدی جهان را در فضا احداث کنند.
 
این نیروگاه خورشیدی در فاصله ۳۶۰۰۰ کیلومتری به دور مدار کره زمین گردش خواهد کرد و از انرژی تولید شده به وسیله خورشید استفاده می‌کند بدون اینکه مانع دریافت نورخورشید به زمین شود.
 
کارشناسان چینی ساخت این نیروگاه خورشیدی را دریافت منبع انرژی بی نظیر برای انسان‌های ساکن درکره زمین اعلام کرده‌اند.
 
به گفته محققان نیروگاه خورشیدی فضایی می‌تواند ۶  برابر بیشتر از نیروگاه‌های خورشیدی زمینی به دریافت و تولید انرژی خورشیدی بپردازد.
 

محققان در نظر دارند نمونه آزمایشی نیروگاه خورشیدی فضایی را در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ بسازند و در مدار کره زمین مستقر کنند.
 
نمونه اصلی نیروگاه خورشیدی فضایی در سال ۲۰۳۰ ساخته خواهد شد.
 
مقام‌های چینی اعلام کرده‌اند چالش‌های فنی یکی از مشکل‌هایی است که با آن مواجه هستند. وزن این نیروگاه خورشیدی فضایی در زمان ساخت حدود ۱۰۰۰ تن خواهد بود که ۴۰۰ تن بیش از ایستگاه فضایی بین المللی است.
 
کارشناسان حتی درن ظر دارند ایستگاه خورشیدی فضایی را خارج از کره زمین با استفاده از فناوری ربات و چاپگر‌های سه بعدی تولید کنند تا هزینه پرتاب موشک‌های بسیار بزرگ که توانایی حمل تجهیزات فضایی را داشته باشد، کاهش یابد.
 
انرژی خورشیدی کسب شده به برق تبدیل می‌شود و سپس یک مایکروویو یا پرتو لیزر انرژی را به زمین منتقل می‌کند.
 
دانشمندان اعلام کرده‌اند با وجود منحصربه فرد بودن ایده ساخت نیروگاه خورشیدی فضایی، باید اثر طولانی مدت تابش امواج مایکروویو از نیروگاه فضایی به محیط زیست زمین به دقت مورد مطالعه قرار گیرد.
 

کارشناسان هدف از ساخت نیروگاه خورشیدی فضایی را کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و آلودگی هوای کره زمین اعلام کرده‌اند.
 
همچنین نیروگاه خورشیدی فضایی می‌تواند انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های فضایی کشور چین از جمله ساخت ایستگاه فضایی یا پرتاب موشک‌ها را نیز تهیه کند.
 
کشور‌های دیگری، چون ژاپن، هند و دانشمندان اروپایی نیز ایده‌هایی برای استفاده از قدرت خورشید در  فضا دارند، اما تاکنون این ایده‌ها پیاده‌سازی نشده است.
منبع: SMH
انتهای پیام/
 

چینی‌ها اولین نیروگاه خورشیدی فضایی جهان را احداث می‌کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار