باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

وضعیت غم‌انگیز پلنگ ایرانی در باغ وحش/ نفس‌های آخر «ارس» در مشهد

زندگی پلنگ‌های ایرانی با بی‌تدبیری برخی از مسئولان به خطر افتاده است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی است که در فضای مجازی تصاویری از یک پلنگ نر ۶ ساله در یکی از باغ وحش های مشهد منتشر می‌شود که دوست‌داران حیات وحش را نگران کرده است.

به گفته برخی از فعالان و دوست‌داران محیط زیست و حیات وحش وضعیت جسمی این پلنگ بسیار اسفناک است؛ به گونه‌ای که توان جا به جایی نیز ندارد.

آیا پلنگ نر ایرانی باغ وحش مشهد زنده می‌ماند؟


بیشتر بخوانید: وضعیت باغ وحش مشهد رو به بهبود است/ از طریق فضای مجازی نمی توان ادعای حمایت از حیوانات را داشت


ایمان معماریان دامپزشک پارک طبیعی پردیسان درباره وضعیت این پلنگ می‌گوید: پلنگ نر باغ وحش مشهد به نام ارس از سال ۹۳ در حالت بیماری قرار گرفته که در همان سال برای درمان این حیوان اقداماتی صورت گرفت؛ اما مالکان باغ وحش بعد از آن دیگر اجازه ادامه درمان را ندادند.

وی افزود: ارس در آن زمان به دلیل تغذیه نامناسب کمبود وزن داشت و این مشکلاتی که هم اکنون شاهد هستیم به دلیل بی توجهی به این حیوان است.

دامپزشک پارک طبیعی پردیسان گفت: چندین مرتبه به مالکان این باغ وحش گفته شد که پلنگ را به تهران انتقال دهند تا تحت درمان قرار گیرد، اما موافقتی صورت نگرفت.

معماریان بیان کرد: متاسفانه وضعیت باغ وحش مشهد بسیار بد است؛ به صورتی که برخی از حیوانات مانند شیر و ببر در یک قفس نگهداری می شوند.

آیا پلنگ نر ایرانی باغ وحش مشهد زنده می‌ماند؟

گفتنی است که این باغ وحش به دلیل غیر بهداشتی بودن و نحوه نگهداری گونه‌های حیات وحش چندین بار اخطار گرفته و پلمب شده است؛ اما تاکنون مالکان این مرکز هیچ اقدامی برای استانداردسازی انجام نداده اند.

لازم به ذکر است که سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این مرکز نگهداری حیات وحش هم اکنون در وضعیت مناسبی به سر می برد زیر بار این موضوع نرفته است؛ به‌گونه‌ای که رحمان وهاب زاده مدیرکل دفتر بازرسی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تأسف از جوسازی‌های شبکه‌های مجازی و شایعاتی که به منظور تشویش اذهان عمومی اخیرا منتشر شده است، گفت: از طریق فضای مجازی نمی توان ادعای حمایت از حیوانات را داشت.

وی ادامه داد: همه باید برای حیات وحش و مشکلات زیست محیطی کشور تلاش کنیم و در این راستا هماهنگی و تعامل دستگاه‌های اجرایی و اصحاب رسانه در مبحث فرهنگ سازی به‌خصوص مردم دلسوز و علاقمند خیلی موثر است.

تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز می‌گوید: اخطاریه‌ای برای مدیر باغ وحش مشهد صادر و تحویل داده شده که در این اخطاریه رعایت تمامی ضوابط و مقررات زیست محیطی و بهداشتی و ارائه تعهدنامه مبنی بر تعدیل گونه‌های جانوری و اختصاص حداقل ۲۰ درصد فضای سبز مورد نیاز و اتمام اصلاحات جایگاه‌ها با توجه به زیستگاه طبیعی حیوان و توجه به رفتارشناسی و نیازهای بوم شناسی مورد تاکید قرار گرفته است.

آیا پلنگ نر ایرانی باغ وحش مشهد زنده می‌ماند؟


بیشتر بخوانید: تعطیلی 7 مرکز نگهداری از حیوانات و باغ پرندگان در سال‌ ۹۶/یک گونه از حیات وحش در هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در معرض خطر انقراض قرار می‌گیرد


وی افزود: از تاریخ ابلاغ این اخطاریه حداکثر به مدت یک هفته به مالک باغ وحش مهلت داده شده است تا برنامه زمان بندی اجرای موارد مورد انتظار را با ذکر جزئیات برای اصلاحات اساسی به این اداره کل اعلام کند.

به گفته مالک باغ وحش مشهد، چندین بار به سازمان محیط زیست برای جا به جایی این مرکز درخواست داده شده است؛ اما  آن‌ها تاکنون هیچ‌گونه پاسخی نداده‌اند و ما هیچ راهی جز این گونه نگهداری نداریم، چرا که فضا برای نگهداری حیوانات بسیار کوچک است.

چندی پیش نیز محمد عرفانی معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست خراسان رضوی از گرفتن گونه‌های امانی باغ وحش به دلیل رعایت نکردن استانداردهای نگهداری حیوانات به دستور مقام قضایی خبر داده بود اما تاکنون این موضوع نیز انجام نشده است.

حیات حیوانات باغ وحش مشهد با این پاس‌کاری‌های مسئولان استانی به خطر افتاده است، اما هیچ کدام از این مدیران جز منافع خود چیز دیگری برایشان مهم نیست و می گویند که حال باغ وحش روبه بهبوداست.

پلنگ ایرانی گونه در خطر انقراض است که با وعده های برخی مسئولان محیط زیستی به نابودی کشیده خواهد شد. ارس پلنگ نر ایرانی تنها نمونه ای از گونه‌های اینگونه باغ وحش‌های کشوراست که با بی توجهی و نبود مدیریت به حالت اغما در آمده‌اند.


بیشتر بخوانید:«کیجا» پلنگ یک دست، مادر می‌شود/ لقاح مصنوعی به دنیای حیوانات رسید


مرعشی دامپزشک سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با ارس پلنگ نر ایرانی باغ وحش مشهد که هم اکنون بیمار است، می گوید: این پلنگ نر به بیماری صرع مبتلا است که هفته گذشته با یک گروه دامپزشک برای درمان آن به باغ وحش رفته بودیم.

وی با بیان اینکه درمان این پلنگ توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می شود، تصریح کرد: از این گونه نمونه MRI گرفته شد که منتظر ارائه گزارش از طرف این دانشگاه به محیط زیست هستیم.

مرعشی گفت: درمان این گونه در خطر انقراض ادامه دارد و باغ وحش مشهد با نصب دوربین درقفس رفتارهای این گونه را شبانه روز رصد میکند.

وی ادامه داد: براساس رصد رفتارهای پلنگ تصمیم نهایی در رابطه با درمان آن در کمیته علمی متشکل از دامپزشکان گرفته خواهد شد که اگر لازم باشد این حیوان برای ادامه درمان بهتهران منتقل شود.

آیا پلنگ نر ایرانی باغ وحش مشهد زنده می‌ماند؟

دامپزشک سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: متاسفانه نحوه زنده گیری این حیوان درست نبوده به صورتی که این حیوان تا مرحله خفگی نیز رفته بود؛ به همین دلیل این گونه کم‌کم با تشنج های پی در پی به بیماری صرع مبتلا شد.

متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با وضعیت حیوانات باغ وحش مشهد اظهار نظر نکرد و این مورد را به اداره کل محیط زیست استان محول کرد که اداره کل محیط زیست استان خراسان رضوی نیز تنها به اینکه پیگیر این مورد هستیم، بسنده کرد.

انتهای پیام/

آخرین وضعیت ارس در باغ وحش مشهد/ آیا پلنگ ایرانی زنده می‌ماند؟

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۳ تير ۱۴۰۱
ببمار های سادیسمی که از موجودات زنده فقط کالایی تماشایی و بدون حقوق مییازند برای کسب درامد سنگ دلانی هستند که این دنیا را به فساد کشانده اند
بعضی شان با ادم ها این چنین میکنند
بعضی ها با دیگر مخلوقات
خدا خودت کمک کن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۱۷:۲۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاش نظارت ها و اقدامات قاطع تر و جدی تر بود و فقط به فکر اون حقوقی که سر برج بهشون میدن نبودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
فقط حرف، حرف،حرف باید سریعا مسولین اقدام کنن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۲۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
یا ضامن آهو، خودت به داد این حیوانات بینوا برس.
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
سالهاست باغ وحش های ایران و بخصوص باغ وحش مشهد به بدترین وجه نگهداری می شود . بخدا عوص اینکه انسان با دیدن حیوانات زنده و سرحال و بانشاط به وجد بیاید حقیقتا انسان وقتی به باغ وحش مشهد پا می گدارد افسردگی و غم وجود انسان را فرا می گیرد از اسارت و درماندگی این موجودات بی زبان در بدترین شکل مکانی و غذایی . مسئول باغ وحش مشهد طاهرا نه عقل و نه قلب سلیمی دارد چون به هیچ چیزی جز پول در اوردن فکر نمی کند .
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم قبادصفت
۱۹:۴۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
سلام.
چرا پلنگ ماده ونر ها در جنگل را شناسایی نمیکنن وبه یک منطقه کوهی طبیعی دیگر انتقال داد وانها را هم در محافظت قرار بدن
چون با این کار هم از انقراض اونها جلوگیری میشه وهم از اها محافظت
اگه سراغ ندارند من خودم پلنگ جنس نر در منطقه جنگلی سراغ دارم که همون پلنگ نیز به دلیل حمله به گوسفندان مردم درمعرض شکار نیز هست لطفً ازمنابع اب وخاک این مرز وبوم محافظت کنید ونگذارید از بین بروند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
قفس محیط مناسبی برای ببر و شیر نیست
حالا این حیوانات را به کشتن بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
آخه چرا کف باغ وحش باید از موزاییک باشه؟//
-
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
بیچاره ها ادم دلش کباب میشه بزارید ازاد باشن گناه دارند خوب خودتون باهاتون این کارو کنن چه احساسی بهتون دست میده
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۱۱:۲۷ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
داداش نباید تو شهر ولشن ولی تو جنگل های دور افتاده ولشون کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
گربه ام سرما خورده چقد بهش رسیدم تا خوب شد . الان یه عده میان میگن ما پول دکتر نداریم این گربه اش و میبره دکتر . اتفاقا دکتر نبردم فقط مراقبتش کردم درضمن غذاش هم همون غذای خودم بهش میدم . حیوان هم افریده خداست گناه داره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
مثل اينكه كلا رابطه ات با گربه سانان خوبه بيا اين پلنگ را هم بگير خوبش كن پس بده خدا بابات و بيامرزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۳ تير ۱۴۰۱
چرا اینو انقد دیس لایک کردید کار بدی کرده حیون خونگیشو نجات داده ازش برمیومده ولش میکرد خوب بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
این را به دادستانی بگید که اینها را جریمه کنید
Germany
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
حیف نیست یک پلنگ به این زیبایی یک دامپزشک به دادش نرسه بخدا ثواب داره. این حیون خیلی درد داره. لطفا مسئولین محترم کمک اش کنید. براتون ثواب زیادی داره. گناه داره. ای کاش همه حیون ها در یک پارک سر سبز طبیعی با یک دیواره فنزدار نگهداری می شدند. نه تو باغ وحش. با غ و حش بدترین جا برای حیون هاست.
Germany
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
این پلنگ گناه داره زجر بکشه. گناه داره. کسانی که دوستدار محیط زیست هستند ،پول درمان اش رو جمع کنند تا با دو سه تا دارو امپول خوب بشه. این حیوان خیلی خیلی داره درد میکشه. مسئولین محترم لطف کنند ، یک دامپزشک براش ببرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
با این وضعیت گرونی ما آدما هم سوتغذیه گرفتیم چه برسه به حیوونای باغ وحش
Germany
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
این باغ وحش کثیف و قدیمی را تعطیل کنید. از جان این حیوانات مظلوم و بدون چاره چه می خواهید؟ والا این پولا خوردن نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
این پولها که با بی توجهی و زجر حیوان ها به دست میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
تنها راه تعطیلی این مراکز اینه که مردم به بازدید نروند تا زمانی که بازدید کننده داره درب باغ وحش باز خواد بود چون برای مالک سودآوری دارد
من خودم یک بار رفتم دیدم حیوانات در چه وضعیت اسفناکی زندگی می کنند بعد از آن دیگه نرفتم . باغ وحش های خارج حیوان احساس میکنه در طبیعت داره زندگی می کنه ولی اینجا همشون روی سیمان و داخل قفس دریغ از حتی یک شاخه سبز که حیوان ببینه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
معلومه برا چی حیون نمیفرسته تهران که مداوا بشه. پوووووووول دیگه
باغ وحشش بدون ببر میشه.
آخرین اخبار