محفل شاعران رسانه جشنواره بین‌المللی شعر فجر برگزار شد

محفل شاعران رسانه جشنواره بین‌المللی شعر فجر، عصر امروز در تالار رودکی برگزار شد.

محفل شاعران رسانه جشنواره بین‌المللی شعر فجر برگزار شدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محفل شاعران رسانه جشنواره بین‌المللی شعر فجر، عصر امروز در تالار رودکی با حضور مهدی قزلی دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی شعر فجر، غلامرضا طریقی سردبیر پایگاه نقد شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و شاعران رسانه برگزار شد.

در این مراسم، مهدی قزلی دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: برگزاری جشنواره شعر فجر از سال ۱۳۹۳ بر عهده بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان قرار گرفت. با مشورت جدی تری که با بزرگان ادبیات داشتیم، تصمیم گرفتیم به جای تک اثر، روی اثر منتشر شده تمرکز کنیم. ما شاعران زیادی داشتیم که شعر گفتند اما از آن‌ها اثری باقی نماند. به همین دلیل توجه ما از تک اثر به کتاب تبدیل شد. البته در ابتدا در برابر آن مقاومت می‌شد. برای سال‌های آینده هم امکان ارسال اثر را به جشنواره شعر فجر برای کسانی که امکان انتشار کتاب ندارند، فراهم خواهیم کرد.

وی افزود: برای اینکه موضوع جشنواره شعر فجر در سطح باقی نماند، محافل جشنواره شعر فجر را تدارک دیدیم. تا یکی دو ماه مانده به اختتامیه جشنواره شعر فجر، محافل جشنواره شعر فجر برگزار می‌شود. محفل اول جشنواره شعر فجر، طبق رسم همیشگی محفل دبیران جشنواره شعر فجر بود. امروز محفل شاعران رسانه را برگزار کردیم و پس از آن، محفل شعر زنان، محفل شعر فاطمی و محفل شعر طنز را به یاد ابوالفضل زرویی نصر آباد برگزار خواهیم کرد.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی شعر فجر، با اشاره به میزان آثار ارسالی به جشنواره شعر فجر بیان کرد: ۴۵۰۰ اثر در سه دسته شعر، درباره شعر و شعر کودک و نوجوان به جشنواره بین‌المللی شعر فجر ارسال شد. می‌خواستیم محفل شاعران رسانه را در موسسه همشهری برگزار کنیم؛ چون آقای صدیقی در آنجا فعالیت می‌کردند و من هم دورانی در همشهری فعالیت می‌کردم. اما به دلایلی که مهمترینش خبر عجیب بازنشستگی آقای صدیقی بود، از این کار منصرف شدیم. از آقای صدیقی یاد گرفتیم کار خبر روز و شب ندارد. از آنجا که وی را می‌شناسیم می‌دانیم صدیقی اهل نشستن نیست، پس از خدمات وی بهره مند می‌شویم. آنقدر فعالیتشان در زمینه روزنامه نگاری جدی است که روی علاقه مندی‌های دیگرشان را پوشانده است. امیدوارم سهم کوچک ما در تجلیل از صدیقی، طلیعه‌ای باشد برای اینکه به کسانی که باید تلنگری وارد شود و از صدیقی تجلیل کنند. بزرگداشت وی، بزرگداشت ماست. اگر از کسانی نام ببرم که وی در حوزه رسانه تربیت کرد، میزان سازندگی صدیقی را نشان می‌دهد.

در این مراسم ابراهیم اسماعیلی اراضی، شاعر و دبیر محفل شاعران رسانه جشنواره بین‌المللی شعر فجر در خصوص روند برگزاری این جشنواره گفت: دوشنبه روزی بود اوایل دی ماه، که آقای جلالی با من درباره برگزاری محفل شعر در جشنواره بین المللی جشنواره شعر فجر برای اهالی رسانه صحبت کرد. فردای آن روز قرار گذاشتیم و در این باره بیشتر صحبت کردیم؛ غلامرضا طریقی هم در آن جلسه حضور داشت.

وی افزود: قرار شد در محفل شاعران رسانه جشنواره بین‌المللی شعر فجر، از پیشکسوتان رسانه تجلیل کنیم. وقتی شعر و رسانه کنار هم باشند، به اسم علیرضا طبایی می‌رسیم. همه کسانی را که در رسانه فعالیت می‌کنند و شاعر هم هستند، بررسی کردیم و به اسم صد نفر رسیدیم. قرار شد تعدادی در محفل رسانه شعرخوانی کنند و کم‌کم وجه دعوتمان از اجرای شعر به تجلیل رسید.

گفتنی است از شاعرانی که در محفل شاعران رسانه جشنواره بین‌المللی شعر فجر شعرخوانی کردند، می‌توان به محمدرضا فرخانی، مریم آموسا، سید محمد جواد هاشمی، حامد یعقوبی، سید عبدالجواد موسوی و علیرضا طبایی اشاره کرد.

در این محفل آرش شفاعی شاعر گفت: معتقدم نسبت شعر و رسانه و وابستگی شعر امروز از منظر تبلیغ شعر، تازه های شعر و جریان های شعری به اندازه ای هست که یک سرو بلورین جشنواره شعر فجر به خبرنگاران عرصه شعر تقدیم شود.

فریدون صدیقی روزنامه نگار در این محفل با اشاره به اینکه زمانی که شاعر بودم و شعرم چاپ می شد خبر آمد در کشور 63 هزار شاعر داریم ،گفت: آن زمان جمعیت ایران کمتر از الآن بود اما می دانستم اسم من در میان 36 شاعر آن زمان نیست به همین دلیل شاعری را به تدریج از دست دادم و شاعری من در گزارش نویسی و یادداشت نویسی جاری شد. 

صدیق  خواننده سنتی درباره عارف گفت تا قبل از آنکه عارف بیاید ترانه ها بسیار تکراری بود وقتی که وی به عرصه آمد روحی در ترانه های آن زمان دمیده شد که به شکل فواره ای خود را نشان داد. تک تک تصانیف او به یک مورد خاص اجتماعی و سیاسی مربوط می‌شود به نوعی روزنامه نگار بود چون تک تک تصانیفش به یک مسئله تاریخی به شکل بسیار هنرمندانه می پردازد.

وی افزود: عارف را نمی توان در کلام محدود کرد. منشوری از چند هنر از جمله نواسازی، آهنگسازی، ترانه، تصنیف و شاعر علت ماندگاری اصلی او بود.

در این مراسم از فریدون صدیقی به پاس، یک عمر فعالیت در روزنامه نگاری،صدیق تعریف، علیرضا طبایی تجلیل شد.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: شعر ، جشنواره فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار