مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی خبرداد:

کلنگ زنی پروژه موزه بوکان در دهه فجر امسال

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: پروژه احداث موزه بوکان، دهه فجر امسال کلنگ زنی می‌شود.

جلیل جباری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفتگو با   خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، با بیان اینکه ۱۲ میلیارد ریال اعتبار برای احداث موزه شهرستان بوکان مصوب شده است، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود عملیات احداث موزه بوکان پس از تغییر کاربری زمینی که از سوی شهرستان برای احداث آن تامین شده است، در دهه فجر امسال کلنگ زنی شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیت‌های بالای فرهنگی و تاریخی آذربایجان غربی، برنامه احداث موزه‌های متعددی در سطح این استان در حال پیگیری است، افزود: تجدید بنای ساختمان موزه میاندوآب، احداث موزه‌های قاجار در ماکو و مدرسه و طب و کودک در ارومیه، از پروژه‌های بخش میراث فرهنگی دراین استان است؛ همچنین چندی پیش بخش نسخ خطی موزه مردم شناسی ارومیه افتتاح شد.

جباری یادآور شد: این موزه‌ها می‌تواند به عنوان مقاصد گردشگری مطرح شده و باعث افزایش ماندگاری مسافران و گردشگران ورودی استان شود.

موزه بوکان در زمینی به مساحت ۱ هزار و ۵۰۰ متر مربع در بلوار ساحلی این شهر، احداث می‌شود؛ این موزه شامل بخش‌هایی همچون سالن مخصوص آثار باستانی، گالری مردم‌شناسی، آزمایشگاه مرمت، کتابخانه، مخزن نگهداری اشیا، سالن برگزاری نمایشگاه موقت، سالن اجتماعات، بخش فروش محصولات فرهنگی و بخش اداری خواهد بود.

پژوهش در آثار و شواهد برجای مانده از گذشته انسان و محیط زیست و گردآوریی و نگه­داری، بهره برداری معنوی، به نمایش گذاردن آثار به منظور بررسی و بهره وری، از جمله اهداف احداث موزه‌ها در کشور است.

شهرستان بوکان در جنوب استان آذربایجان غربی و بر سر جاده ترانزیتی غرب قرار گرفته است و با شهرستان‌های مهاباد، میاندوآب، شاهیندژ و سقز همجوار است و یکی از مهاجرپذیر‌ترین شهر‌های ایران به شمار می‌رود.

بوکان دارای ۲۵۱ هزار نفر جمعیت است که از این تعداد، ۱۹۴ هزار نفر ساکن نقاط شهری و ۵۶ هزار نفر نیز ساکن روستا‌ها می‌باشند و بعد از ارومیه، خوی و میاندوآب چهارمین شهر پر جمعیت آذربایحان غربی است.

 

انتهای پیام/م

کلنگ زنی موزه بوکان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.