استان کرمان پایلوت تفویض اختیارات حوزه صنعت ومعدن

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در جلسه‌ای که با وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه داشتیم و تفویض اختیار در زمینه ثبت سفارش که خواسته بسیاری از ادارات کرمان بود،محقق شد.

استان کرمان استان پایلوت در تفویض اختیاراتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، مهدی حسینی نژاد افزود: ماحصل تفویض اختیار شورای معادن، عملیاتی شدن انتقال منابع بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از حساب شرکت‌های بزرگ به استان است.

وی با اشاره به اینکه بعد از این کار ثبت سفارش در استان‌ها انجام و مناطق ویژه اقتصادی در واردات کالا بدون ثبت سفارش می‌توانند کار را انجام بدهند تصریح کرد: با این روند مشکلات پروسه‌ اداری کمتر می‌شود.

حسینی نژاد اظهار داشت: در تفویض اختیار شورای معادن، انتقال حساب شرکت‌های بزرگ به استان پیگیری شده و مراحل رصد انتقال حساب‌ها از سوی قوه قضائیه در حال انجام است که بخش قابل توجهی از گردش حساب‌ها به استان آمده است.

وی با اشاره به اینکه انتقال منابع منجر شده تا تفاهم نامه‌هایی مبنی بر پرداخت تسهیلات به واحد‌های کوچک و متوسط را با بانک‌ها داشته باشیم گفت: در این صورت امتیاز بسیار بزرگی برای استان ایجاد شده که هم قدرت تعاملی ما با بانک‌ها را افزایش داده و هم منابع و مصارف سیستم بانکی توانمندتر شده است.

حسینی نژاد با بیان اینکه برخی از تفویض اختیار‌ات می‌تواند خیلی مفید برای استان‌ها به ویژه کرمان باشد تصریح کرد: کرمان نیز یکی از سه استان پایلوت در این زمینه بود.

وی اظهار داشت: در حوزه صنعت و معدن سرمایه گذاری نزدیک به ۳۶ هزار میلیارد تومان انجام شد که در تکمیل زنجیره‌های ارزش افزوده حوزه معدنی است و به زودی کرمان علاوه بر معدن، به عنوان استان صنعتی شناخته می‌شود.

حسینی نژاد گفت: این سرمایه گذاری‌های در حال انجام، عموما شامل صنایع بزرگ و مادر است که علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم، موتور‌های محرکه برای صنایع پایین دستی، جانبی و خدماتی است.

وی افزود: ۵ و ۸ دهم میلیارد تن ذخایر قطعی اثبات شده معادن استان کرمان است و بیش از ۴۰ درصد وصولی حقوق دولتی معادن کشور در استان کرمان است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه سنگ آهن، مس، کرومیت و زغال سنگ ۸۳ درصد ذخایر شناخته شده را شامل می‌شوند تصریح کرد: در برنامه توسعه ششم رشد، حوزه معدن ۱۱ و ۴ دهم درصد دیده شده در صورتی که رشد اقتصادی استان ۸ و نیم درصد است.

حسینی نژاد اظهار داشت: در ۵ سال گذشته با اصلاح بخشی از قوانین موجود سرمایه گذاری‌هایی در تکمیل زنجیره ارزش افزوده و فولاد داشته ایم که نزدیک ۲۰ درصد شمش تولیدی کشور در استان کرمان تولید و زنجیره این محصول را در استان در گندله، کنسانتره وغیره مشخص است.

وی گفت: وضعیت معادن زغال سنگ ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن کل زغال استخراجی ما در استان کرمان است و زغال سنگ مورد نیاز ما ۳ و نیم تا ۴ میلیون تن است.

حسینی نژاد افزود: ۷۰ درصد قیمت تمام شده زغال ما نیروی انسانی است و تلاش می‌کنیم با برنامه درست در این زمینه از بروز چالش‌ها جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: میزان استخراج زغال در بخش خصوصی و دولتی برابر است، اما در بخش دولتی ۳ هزار نفر نیرو و در بخش خصوصی ۸۰۰ نفر مشغول به کار هستند که این در بخش قیمت تمام شده مدیریت شده و باید در بحث درآمد و هزینه بتوانیم افزایش حقوق کارگران را پوشش بدهیم.

حسینی نژاد گفت: شرایط بعد از واگذاری در حوزه زغال سنگ بهتر شده، اما به لحاظ مزایا اتفاقی برای پرسنل این حوزه نیفتاده است.

انتهای پیام/ح

کرمان پایلوت واگذاری اختیارات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار