کاشت درخت‌های ارس و زرشک کوهی در خراسان شمالی

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: کاشت درخت‌های ارس و زرشک کوهی یکی از راه‌های برای مقابله با خشک‌سالی در استان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، کامبیز انصاری معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه استان ذخیره‌گاه ژنتیک گونه درخت ارس در کشور محسوب می‌شود،گفت: جنگل ارس در استان از نوع جنگل‌های تنک و سطح‌رویشی این‌گونه درختان در این استان از ۵ تا ۲۵ درصد است.

وی اضافه کرد: درخت ارس دارای عمری طولانی است که تکثیر آن نیز بسیار سخت است به‌طوری‌که به ازای هر ۱۰۰ بذر، تعداد پنج بذر سبز می‌شود و روش سبز شدن بذر‌ها نیز این‌گونه است که در سال اول بذر‌ها در فضای آزاد قرار داده می‌شوند، در سال دوم همان بذر‌ها باید مابین ماسه‌ها قرار گیرند و در سال سوم این بذر‌ها سبز می‌شوند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بیان کرد: ارتفاع درخت‌های ارس در سال اول حدود پنج سانتی‌متر است، اما ارتفاع ریشه‌های آن به ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد که در حفظ منابع آبی و خاکی بسیار مهم است.

انصاری در ادامه کاشت درختان زرشک کوهی را در عرصه‌های منابع طبیعی استان را از دیگرگونه‌های مقاوم به خشکی بیان کرد و گفت: در حال حاضر در حال گسترش درختان زرشک کوهی در عرصه‌های منابع طبیعی با مشارکت مردمی هستیم.

وی سنجد را یکی دیگر از گونه‌های مقاوم به خشکی بیان کرد و افزود: کاشت این درختان نیز با مشارکت مردم در حال انجام است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه داد: گونه گیاه باریجه نیز از نوع گیاهان مرتعی هستند که در مقابل خشکی و کم‌آبی جواب داده است.

انتهای پیام/ط


کاشت درخت‌های ارس یکی از راه‌های برای مقابله با خشک‌سالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.