گفتگوی مقامات چین و آمریکا درباره زمانبندی دور بعدی مذاکرات تجاری

مقامات چین و آمریکا درباره نقشه راه و زمانبندی دور بعدی مذاکرات تجاری میان دو کشور به صورت تلفنی گفتگو کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مقامات آمریکا و چین امروز (سه شنبه) در مکالماتی تلفنی درباره نقشه راه دور بعدی مذاکرات تجاری با یکدیگر گفتگو کردند. «لیو هه»، معاون نخست وزیر چین با «استیون منوچین»، وزیر خزانه داری آمریکا و «رابرت لایتیزر»، نماینده تجاری آمریکا در این خصوص تلفنی گفتگو کرد.

وزارت بازرگانی چین در بیانیه ای اعلام کرد: «لیو هه» صبح امروز (سه شنبه) به وقت چین با منوچین و لایتیزر در تماسهایی از پیش برنامه ریزی شده گفتگو کرد. هر دو طرف نظرات خود را درباره توافق سران دو کشور در نشست گروه 20 به اشتراک گذاشتند و درباره دستیابی به یک نقشه راه و یک زمانبندی برای دور بعدی مذاکرات تجاری و اقتصادی دو کشور به گفتگو پرداختند.

سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا هم تأیید کرد که این تماس تلفنی میان مقامات آمریکایی و «لیو هه» برقرار شده است؛ اما جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد. دفتر نماینده تجاری آمریکا هم به درخواستها برای پاسخ دادن به این مسئله واکنشی نشان نداد.

رابرت لایتیزر روز یکشنبه اعلام کرده بود که آمریکا تعرفه های جدیدی بر محصولات چینی اعمال می کند؛ مگر اینکه مذاکرات تجاری میان پکن و واشنگتن تا اول مارس به نتایجی موفقیت آمیز دست یابد. اوایل ماه جاری میلادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین در حاشیه نشست گروه 20 در آرژانتین به توافق هایی درباره توقف اعمال تعرفه های بیشتر تا 90 روز آینده دست یافتند. در واقع ترامپ موافقت کرد افزایش تعرفه ها بر روی 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی را که قرار بود از اول ژانویه اعمال شود، به صورت موقت متوقف کند. پکن هم در مقابل قبول کرد مقدار قابل توجهی از محصولات حوزه های کشاورزی، انرژی، صنعتی و غیره را از آمریکا خریداری کند.

روابط میان آمریکا و چین در ماه های اخیر در پی تشدید تنشهای تجاری میان این دو کشور، به سردی گراییده است. این دو کشور تاکنون بارها تعرفه های تجاری علیه کالاهای وارداتی کشور مقابل اعمال کرده اند. این درحالی است که با وجود دستیابی به یک توافق میان رؤسای جمهور آمریکا و چین، بازداشت «منگ وانگ ژو»، مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی در کانادا در چند روز گذشته به درخواست آمریکا ممکن است بار دیگر روابط میان پکن و واشنگتن را متشنج کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار