در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دلیل دروغگویی در زندگی مشترک چیست؟

یک روانشناس گفت: در زندگی مشترک ممکن است طرفین بنا بر دلایل مختلف از یک دیگر موضوعی را پنهان یا دروغ گویند که این دروغگویی باعث سردی و از بین رفتن روابط می شود.

دلیل دروغگویی در زندگی مشترک چیست؟

سمیرا زارع روانشناس و مشاوره خانواده در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛درخصوص دروغگویی همسران به یک دیگر در زندگی مشترک اظهار کرد: شاید برای هر انسانی اولین تجربه دروغ گفتن به دوران کودکی او بازگردد و هنگامیکه دروغ گفتن در خانواده پذیرفته شود یا حتی آموزش داده شود، فرد با خود فکر می کند که دروغ خیلی هم بد نیست و حتی می تواند راه نجات او باشد اما به مرور زمان دروغگویی به ویژگی های رفتاری فرد اضافه می شود.

وی  بیان کرد: یکی از دلایل دروغگویی در زندگی مشترک به دلیل ضعف در مهارت های ارتباطی در زندگی زناشویی است در واقع زمانی که زوجین نتوانند با یک دیگر ارتباط درست کلامی و غیر کلامی برقرار و احساساتشان را به درستی بیان کنند همین باعث می شود که خواسته هایشان را پشت دروغهایش مخفی کند.

وی با اشاره به اینکه ضعف در برقراری ارتباط باعث دروغگویی می شود گفت:  هنگامی که فرد اعتماد به نفس پایین و خود ارزشمندی ضعیفی داشته باشد و یا وقتی به طرف مقابل خود اعتماد نداشته باشند و ترس از دست دادنش را داشته باشد مانع گفتن حقیقت می شوند.


بیشتر بخوانید: آیا می دانید چقدر به همسرتان اعتماد دارید؟! / راه‌هایی برای اعتماد به همسر! 


این روانشناس عنوان کرد: عوامل محیطی، اقتصادی، اجتماعی از دیگر دلایل دروغگویی شریک زندگی است و این دروغگویی به مرور زمان ممکن است منجر به سرد شدن روابط شود پس بهتر است هرچه سریعتر به دنبال حل کردن آن باشید.

زارع با اشاره به راه های برخورد با همسر دروغگو گفت: اعتماد مهم ترین اصل در زندگی زناشویی است بنابراین زوجین باید اعتماد یک دیگر را جلب کنند؛ همچنین هنگامی که می فهمید همسرتان دروغ گفته است با تندی و عصبانیت با او برخورد نکنید بهتر است با آرامش با او برخورد کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۱:۱۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
سلام
من یه مرد ۳۸ ساله هستم به بار توی زندگی مشترک شکست خوردم و از همسرم جدا شدم الان با یه خانوم دوسالیه آشنا شدم و تا مرز ازدواج پیش رفتم واقعا همه چیش خوبه توجهش مهربونیش ' موقعیت اجتماعی و... و میدونم زندگیم دچار تحول میشه اگه با هم ازدواج کنیم اما مشکل اینه که من تحمل دروغ شنیدن ندارم ده ها بار قول شرف داده که دروغ نگه اما باز یکی دوروز بعد روز از نو روزی از نو به حدی که واقعا عصبی شدم و تصمیم گرفتم که نامزدیمو بهم بزنم واقعا موندم توش چه کنم میدونم نمیتونه ترک کنه
Iran (Islamic Republic of)
z.m
۲۱:۰۱ ۰۳ آذر ۱۳۹۷
متاسفانه دروغ گفتن افراد بیشتر ب تربیت توی خانواده شون برمیگرده. هیچ ربطی ب نحوه ی برخورد همسر توی زندگی نداره. انسان برای انجام کار دوراه بیشتر نداره یا درست یا اشتباه. انتخاب کار اشتباه باعث گفتن دروغهای مکرر میشه. وگرنه ادمی ک اعتماد ب نفس داشته باشه توی هرشرایطی کار درست رو انجام میده. خانما بهترین راه و بهترین کار اینه ک توی هرشرایطی بفکر پیشرفت و استقلال مالی خودتون باشین تا هروقت مواجهه شدین باهمچین شرایطی بدون ترس و سرخوردگی، خودتون تصمیم گیرنده ی آینده ی خودتون باشین. یک عمر تحمله دروغ و خیانت و سرافکندگی نتیجه ای
جز افسردگی نیست و نمیدونم یک خانم افسرده چطور میخواد بچه تربیت کنه یا حتی بفکر عاقبت بخیری این دنیا و اون دنیای خودش باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۳ آذر ۱۳۹۷
شوهر من بارها به من خیانت کرد.وقتی گند کاراش
درومد به دست و پام افتاد گریه کرد.گفت منو ببخش.همونی میشم که تو میخوای.قسم میخورم.به خاطر بچه ها بمون.به خاطر خدا و بچه ها موندم.بخشیدم.ولی بعد از مدتی بازم همش منو تنها میزاره.شب تا صبح ،صبح تا شب به من دروغ میگه.فکر کنم تو مواد هم افتاده.هرچی باهاش صحبت میکنم.فقط بلده فریاد بکشه.سرخورده شدم.نمیدونم چه کار کنم.کلا خیلی آدم تندخوییه..مشکلات اقتصادی.نداشتنه شوهری که هم صحبتت باشه.انگار من اون بدیها رو بهش کردم.تازه خونه رو که با هزار بدبختی وقرض خریدیم میخوادبفروشه.میگه برا قرضامونه.دیگه. توان ندارم باهاش بجنگم.توانمو نابود کرد.گوشیش هزار تا رمز داره.شبها به بهونه آشغال گذاشتن یا کار دیگه .با گوشیش با یکی حرف میزنهِ مطمئنم طرف یه زنه.همیشه سایه یه زنو تو زندگیم احساس کردم.داغونم.افسرده شدم.اصلا بهش اعتماد ندارم.نمیدونم چه کار کنم.ببخشید ازبس کسی نیست باهاش درد دل کنم.اینجا یه قطره کوچیک. از زندگیمو گفتم.نمک نشناسی ،پررویی ،دروغگویی بعضی از صفاتشه.دارم به. این تنیجه میرسم جدا شم.ولی بچه ها چی؟
Iran (Islamic Republic of)
عباس س
۱۴:۲۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم . کلمه چرا از زیبا زیباترین کلمات است . چرا به جایی جنگیدن با همسر خود با بدی ها نمی جنگید ?? چرا در گذشت کردن آنقدر سخت می‌گیرید که همسرت به دست و پایت بی افتد?? چرا همیشه حق به جانب صحبت میکنید ?? چرا همان کاری را که همسر خود اجرا از ان نهی میکنید انجام میدهید??چرا خوبیهای همسرت را نمی بینید ??? چرا با همسرت لجبازی میکند??? چرا تا این حد به همسرت بی اعتمادی ?? چرا ذره بین برداشته و اشتباهات همسر خود را بزرگ میکنید ???چرا خداوند را فراموش کرده اید ??چرا از کوکانتان به عنوان سلاح استفاده میکنید ???چرا در رابطه با دوست داشتن همسرت دروغ میگوید ??? چرا کمبودهای جسمی و شرایط خودتان را فراموش کرده اید ??? چرا زندگی خود را با دیگران مقایسه می کنید ??? و صدها چرای دیگر و اما توصیه من برای شما ۱ - دست از انتقام کشی و لجبازی بردارید ، سوالات بدبینانه از همسرتان نپرسید و با کارهای خوب به جنگ بدیها بروید ، ضن بد نبرید ، به سمت خدا بروید ، وضعیت جسمی همسرتان را با آزمایشات خاص پیگیری کنید چون به غیر از اعتیاد بعضی از بیماریها انسان را پرخاشگر میکند و با یک مشاور مجرب و مورد وثوق حتما مشورت کنید .
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی برزو
۱۲:۱۲ ۰۳ آذر ۱۳۹۷
دروغ گفتن در زندگی مشترک، دروغ گفتن زوجین احترام متقابل را از بین می برد، وقتی که دروغ گفتن در زندگی زوجین شروع شد، زندگی وارونه است و شیطان هم همیشه وجود دارد، جایی که شیطان باشد همه دشمن خداوند متعال است،
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۰۱ ۰۳ آذر ۱۳۹۷
بی پولی نداری جیب خالی ذعلت دروغگویی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۳ آذر ۱۳۹۷
من سردروغای شوهرم مهرمو گذاشتم اجرا!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۳ آذر ۱۳۹۷
من سردروغای شوهرم مهرمو گذاشتم اجرا!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۳ آذر ۱۳۹۷
بهم دیگه اعتماد در زندگی نمی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۳ آذر ۱۳۹۷
من خودم بایه شوهردروغگو ازدواج کردم الانم تمام مشکلاتم سردروغاشه وتمامی اختلافاتمون سردروغاشه هرکاری هم میکنم ب زبون خوشم باهش صحبت میکنم نمیفهمه متاسفانه بازبون خوشم فایده نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۳ آذر ۱۳۹۷
بنظرمن برخی کمبودها تو زندگی بعضی اوقات