حناچی مطرح کرد؛

مثلث منافع سیاست‌گذاران، سرمایه‌گذاران و شهروندان در پروژه‌های شهری

کاظمی بخش اول* مثلث منافع در پروژه‌های شهری/ شهر با سرمایه اداره می‌شودمعاون معماری و شهرسازی شهردار تهران گفت: پروژه‌های شهری براساس مثلث منافع سیاست‌گذاران، منافع سرمایه‌گذاران و منافع عمومی شهروندان اجرا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در نشست خبری که امروز(شنبه) برگزار شد، با اشاره به گزارش عملکرد معاونت شهرسازی برای تدوین برنامه‌های شهر تهران اظهار کرد: در حوزه‌هایی مثل تخلفات ساختمانی، طرح تفصیلی، طرح جامع و حریم شهر تهران و حوزه‌های مربوط به مقررات شهرسازی در سطح شهر، معاونت شهرسازی ایفای نقش می‌کند.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران تصریح کرد: براساس ماده 100 قانون شهرداری‌ها، یکی از وظایف اصلی شهرداری‌ها کنترل تخلفات ساختمانی است که در این کمیسیون ترکیبی از قوه قضائیه، نماینده وزارت کشور و شورای شهر حضور دارند.

حناچی با بیان اینکه احاکم این کمیسیون در نهایت یا منجر به جریمه و یا قلع و قمع خواهد شد، گفت: تخلفات ساختمانی بیشتر از طریق گزارشات مردمی و یا گزارشات مهندسان ناظر پیگیری می‌شود و اداره کل ماده 100 موضوع را رسیدگی می‌کند.

وی با بیان اینکه در 6 ماهه اول 140 جلسه داشتیم، گفت: 4734 رأی در 6 ماهه اول سال 97 صادر شده است و این علامت خوبی نیست، زیرا ما نباید تا این حد تخلفات داشته باشیم.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به ضرورت برقراری ارتباط با اداره کل حقوقی شهرداری گفت: یکی از مشکلات ما شکایت ذی‌نفعان به دستگاه قضایی است که ارتباط با اداره کل حقوقی این موضوع را حل می‌کند.

وی تصریح کرد: در حوزه معماری ساختمان افزایش کیفیت زیست پذیری با محوریت زیست پذیری در فضاهای شهری مورد توجه ما است، تا شرایط خوبی را برای اقشار مختلف از جمله معلولان فراهم آوریم.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران ادامه داد: امروز معنای معلولیت در جامعه تغییر کرده و معلول کسی است که نتواند در عرصه‌های اجتماعی حضور یابد و ما باید با نگاه کرامت انسانی شهر را برای همه شهروندان مناسب‌سازی کنیم.

حناچی با اشاره به ضرورت نگاه شایسته به مناسب‌سازی فضاهای شهری گفت: با این نگاه از جامعه 3 یا 5 درصدی معلولان فراتر می‌رویم و به 34 درصد می‌رسیم که این آمار شامل پیرمردان عصا به دست و بانوان همراه کودک خواهد بود.

وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت ساخت مورد توجه قرار می‌گیرد، تصریح کرد: اصلاح و به روز رسانی مراحل مختلف ارائه شده توسط مهندسان ناظر در دستور کار ما است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه در تلاش هستیم تا به نما و هویت مساجد توجه ویژه‌ای شود، تصریح کرد: ما در گذشته به لحاظ معماری در جهان شناخته شده بودیم و باید بتوانیم این ارزش را تداوم ببخشیم.

وی افزود: در حوزه وضعیت اداره طرح‌های شهرسازی و بازنگری طرح‌های تفصیلی اراضی دانه درشت را داریم که می‌توانند در شهر تحولات ویژه را رقم بزنند.

حناچی با بیان اینکه در حوزه طرح‌های موضوعی شناسایی گستره‌های مختلف با محوریت سیاحت و زیارت در دستور کار است، گفت: در کنار این موضوع ساماندهی پهنه‌های صنعتی برای صنایع پاک هم در دستور کار است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به اینکه طرح ساماندهی میادین هم در حوزه کیفی در دستور کار است، گفت: اخیرا سه میدان منیریه، محمدیه و بهارستان در دستور کار قرار گرفته و به لحاظ بالا بودن کیفیت آن به تصویب رسیده است.

وی در ادامه به پهنه‌های کاربری برای باغات پرداخت و گفت: این پهنه‌ها وسیع است و ما پیشنهاداتی را داده‌ایم تا براساس آن مالکان به جای تخریب بافت بتوانند از حیث باغ بودن آن محل نفع ببرند.

حناچی در ادامه به طرح تفصیلی منطقه 22 پرداخت و گفت: تلاش کردیم طرح تفصیلی منطقه 22 به کمیسیون بیاید و براساس حکم قبلی شورای عالی شهرسازی اکنون طرح به دبیرخانه آمده است.

وی افزود: در حوزه بهسازی و نوسازی مسکن، سازمان بهسازی این موارد را پیگیری می‌کند و برای اولین بار در سال 97 ردیف‌هایی برای فضای سبز در مناطق بافت فرسوده تعریف شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه بازبینی محله سیروس در قالب همین طرح است، تصریح کرد: پروژه‌های بازآفرینی شهری که مهم‌ترین آن محور راه‌آهن تهران_ تبریز است، از جمله اقدامات انجام شده در طرح بهسازی است.

حناچی با اشاره به مسابقات معماری افزود: این مسابقات تحول آفرین هستند، زیرا با این کار ایده‌های مختلفی استفاده خواهد شد و دست مجریان باز گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه تأمین مسکن در حوزه‌های مختلف با کمک دولت در حوزه نوسازی انجام می‌شود، گفت: یکی از تلاش‌ها این است که طرح تفصیلی را متناسب با بافت تاریخی کنیم، زیرا وقتی که رفتار ما با بافت تاریخی همانند رفتار با سایر بافت‌ها می‌شود، در حقیقت نوعی از الگوی معماری تاریخی را از بین می‌بریم.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران در خصوص وضعیت حریم شهر تهران گفت: وضعیت حریم نه فقط در تهران، بلکه در همه شهرها مطرح است و امروز توسعه مناطق در اطراف تهران یک معضل و تهدید به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه اداره کل حریم وظیفه پیگیری این موضوع را دارد، افزود: باید با هماهنگی استان تهران حداکثر هماهنگی در این زمینه ایجاد شود.

حناچی با اشاره به اینکه در گذشته در شهرداری امضاءهای طلایی وجود داشت، گفت: تلاش می‌کنیم با ضابطه‌مند کردن مسائل این موضوعات را کنار بزنیم.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه بازبینی شورای معماری مناطق از موضوعاتی است که از طرف شورا مطرح شده، گفت: روز 24 آبان در کتابخانه ملی،از کتابی به نام تهران‌نگاری رونمایی می‌شود که برای اولین بار تمام روزنامه‌های رسمی که نام تهران داشته‌اند، در آن لحاظ شده است.

وی افزود: برای توجه شهروندان به موضوع نماهای ساختمانی، بزودی همایشی برای نما و مصرف بهینه انرژی در بوستان گفتگو برگزار خواهد شد.

حناچی با بیان اینکه با مطالعه شناسنامه باغات مشخص شد که انبوهی از باغات اکولوژیک بودند،تصریح کرد: لایحه‌ای را پیشنهاد داده‌ایم تا این باغات خریداری شوند و به فضاهای اجتماعی و قلمرو عمومی شهر افزوده شوند.

وی با بیان اینکه 6000 پارسل وجود دارد که دارای باغ و اراضی مشجر هستند، گفت: پیشنهاد ما این است که فرآیند صدور پروانه برای این تعداد باغات متفاوت باشد.

حناچی خاطرنشان کرد: پیشنهاد داده‌ایم که کاربری باغات صرفا مسکونی نباشد، چون برخی از فعالیت‌های فرهنگی هم می‌تواند در آنجا برگزار شود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران در ادامه گریزی هم به وضعیت ساختمان پلاسکو زد و گفت: پلاسکو به خاطر اتفاقی که در آن افتاده خیلی مهم است و بعد از فروریختن آن که ذی‌نفع اصلی بنیاد بود، برخی مالکان هم سند ارائه دادند و بنیاد تحت فشاری که بود، مقاوم‌سازی قسمت شمالی را بر عهده گرفت و ما شرط گذاشتیم که یک مشاور دارای صلاحیت باید این طرح را بپذیرد.

حناچی با بیان اینکه قرار بود منطقه 22 یک طرح تفصیلی عادی باشد، گفت: در این طرح قالب ساختمان‌ها بلندمرتبه نبودند، اما کل منطقه 22 با مصوبات کمیسیون ماده 5 بلندمرتبه‌سازی شد.

وی در ادامه به موضوع ایران مال پرداخت و گفت: ما در این زمینه در نقطه صفر نیستیم و مبنای ما برای تشخیص تخلف، پروانه است و اگر کسی نسبت به آن تخلف داشته باشد، به کمیسیون ماده 100 می‌رود و آن‌ها تشخیص خواهند داد که این پروژه اگر خطرآفرین است، قلع و اگر اینگونه نیست جریمه شود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه ایران مال یک میلیون و 600 هزار متر مربع پروانه داشته است، گفت: تاکنون یک میلیون و 200 هزار متر مربع ساخته شده و ما این اختیار را داریم که در صورت لزوم مانع ادامه کار شویم.

وی با بیان اینکه پروژه‌های شهری از یک مثلث سه ضلعی منافع سیاست‌گذاران، منافع سرمایه‌گذاران و منافع عمومی شهروندان تشکیل شده است، افزود: شهر با سرمایه اداره می‌شود و میزان موفقیت مدیران به میزان جذب سرمایه است که باید در راستای حفظ منافع شهروندان باشد و نباید کاری کرد که کسی سرمایه نیاورد.

حناچی در ادامه در خصوص تصمیم این معاونت برای نحوه برخورد با هولوگرام‌ها گفت: شهرداری فشار زیادی را تحمل می‌کند که به سمت هولوگرام نرود و برای از بین بردن هولوگرام و وابستگی شهرداری به درآمدهای ناشی از ساخت و ساز 5 سال زمان نیاز است تا کسب درآمد از این محل از 80 درصد به 50 درصد کاهش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار