هم‌صدایی احمدی نژاد و آخوندی/ چطور می‌توان از «عدالت‌گرایی» به «نولیبرالیسم» رسید؟+فیلم و تصاویر

با سخنان جدید احمدی‌نژاداکنون بهتر می‌توان درک کرد که چرا او چهره علمی چون دکتر «پرویز داوودی» را که یک اقتصاددان معتقد به «اقتصاد اسلامی» بود، با استاندار نمونه دولت هاشمی(محمدرضا رحیمی) جایگزین کرد.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمود احمدی‌نژاد این روزها در کمال آزادی در اقصی نقاط کشور حضور پیدا می کند و همزمان با زدن حرف‌های تازه (در قیاس با سوابق و عملکرد او) مدعی است که نسخه‌های عاجل و کارآمدی برای حل مشکلات کشور دارد.

هم صدایی احمدی نژاد و آخوندی/چگونه می‌توان از «عدالت‌گرایی» به «نولیبرالیسم» رسید؟+فیلم و عکس

اخیرا مجموعه‌ ویدیوهایی با عنوان «اقتصاد به زبان ساده» از رییس جمهور اسبق بیرون آمده که در آن احمدی‌نژاد تلاش دارد با مطرح کردن مشکلات اساسی کشور از منظر خود، راه‌حل‌های ساده و کاربردی برای آن ارایه دهد. فی نفسه، تلاش یک سیاستمدار و دولتمرد سابق برای تببین مشکلات کشور و ارایه راه‌حل نه تنها چیز بدی نیست، که بسیار هم ممدوح است.

هم صدایی احمدی نژاد و آخوندی/چگونه می‌توان از «عدالت‌گرایی» به «نولیبرالیسم» رسید؟+فیلم و عکس

لیکن اخیرا سخنانی از محمود احمدی‌نژاد شنیده می شود که کاملا از زبان او تازگی دارد و با مشی مدیریتی او دست‌کم در چهارسال اول زمامداری‌اش در قوه مجریه، تفاوت‌های بنیادین دارد. او و طرفدارانش همواره روی این نکته دست گذاشته‌اند که احمدی‌نژاد فردی طرفدار عدالت و حامی «محرومان» است و دولت او نماد «مردمی» بودن و عدالت در توزیع ثروت است. اما در همین مجموعه ویدئوهای «اقتصاد به زبان ساده» راه‌حل‌ها و مفاهیمی از زبان او شنیده می شود که عینا سخنان مخالفان سرسخت او در دوره ریاست جمهوری است!

اساس و بن‌مایه کلام احمدی نژاد درباره اقتصاد ایران، «مردمی کردن اقتصاد» و «کاهش حداکثری نقش دولت در اقتصاد» است. هر کسی که اندکی با مفاهیم اقتصادی آشنا و از جریان‌های سیاسی کشور شناخت نسبی داشته باشد، با دیدن این ویدیوها (به ویژه ویدیوی چهارم) متوجه می‌شود که احمدی‌نژاد در سال ۹۷ حرفی را می زند که جریاناتی از قبیل «کارگزاران» و «مشارکت» سال‌ها از آن سخن می‌گویند.

هم صدایی احمدی نژاد و آخوندی/چگونه می‌توان از «عدالت‌گرایی» به «نولیبرالیسم» رسید؟+فیلم و عکس

به زبان ساده، احمدی نژاد به صراحت و بسیار عیان مبلغ نوعی «نئولیبرالیسم اقتصادی» شده است که پایه و مایه آن «حاکمیت زدایی» از اقتصاد، «خصوصی سازی» همه‌جانبه و کاهش شدید مکانیسم‌های «نظارت و کنترل» دولتی در بازار و در نهایت «بازارگرایی افراطی» است. کیست که نداند همین الان بخش عمده گلایه‌های مردم از دولت روحانی ضعف نظارت، کنار نشستن دولت و به حال خود گذاشتن بازار است.

هم صدایی احمدی نژاد و آخوندی/چگونه می‌توان از «عدالت‌گرایی» به «نولیبرالیسم» رسید؟+فیلم و عکس

این توضیح اجمالی در این‌جا لازم است که «نولیبرالیسم» از اوایل دهه ۱۹۸۰ به صورت پایلوت در کشورهای متروپل نظام سرمایه‌داری، یعنی بریتانیا و ایالات متحده و توسط مارگارت تاچر و رونالد ریگان اجرا شد و نتیجه آن سیاست‌های ریاضتی وحشتناک، کاهش شدید یارانه‌های دولتی، مقررات زدایی از بازار و تضعیف و حتی سرکوب تشکل‌های صنفی و اتحادیه‌های کارگری بود.

مارگارت تاچر به واسطه اجرای همین سیاست‌ها در انگلستان منفورترین نخست‌وزیر تاریخ بریتانیاست، چرا که بسیاری از مردم این کشور، او را مسوول فقر و به خاک سیاه نشستن خود می‌دانند.

نمونه دیگر اقتصاد نولیبرالی، شیلی بود که در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ تحت حکومت مشت آهنین ژنرال آگوستو پینوشه مو به مو نسخه‌های اقتصاددانان مرتبط با سیا در «مکتب شیکاگو» را اجرایی کرد.

«میلتون فریدمن» (موسس و محور مکتب شیکاگو) رفیق صمیمی و مشاور ارشد پینوشه بود که در تاریخ معاصر به دیکتاتوری خشن و بی رحم شهره است. او با کودتا و از بین بردن «سالوادور آلنده»، رییس جمهور قانونی و چپ‌گرای شیلی به حکومت رسید.

هم صدایی احمدی نژاد و آخوندی/چگونه می‌توان از «عدالت‌گرایی» به «نولیبرالیسم» رسید؟+فیلم و عکس

میلتون فریدمن از آباء نولیبرالیسم
هم صدایی احمدی نژاد و آخوندی/چگونه می‌توان از «عدالت‌گرایی» به «نولیبرالیسم» رسید؟+فیلم و عکس
فریدمن دوست و مشاور ارشد دیکتاتور دست راستی شیلی، آگوستو پینوشه(راست) بود

هم صدایی احمدی نژاد و آخوندی/چگونه می‌توان از «عدالت‌گرایی» به «نولیبرالیسم» رسید؟+فیلم و عکس

فریدمن(وسط) در دیدار با پینوشه(راست)

هم صدایی احمدی نژاد و آخوندی/چگونه می‌توان از «عدالت‌گرایی» به «نولیبرالیسم» رسید؟+فیلم و عکس

سالوادور آلنده (عینک به چشم)، رهبر قانونی شیلی در روز کودتای آمریکایی پینوشه علیه او

در فضای تک‌قطبی بعد از فروپاشی اتحاد شوروی، «نولیبرالیسم» به برنامه اصلی نظام سلطه برای انقیاد کشورهای موسوم به «جهان سوم» یا «درحال توسعه» تبدیل شد و ایالات متحده به عنوان سردمدار نظام سلطه، هم از طریق نهادهای تحت سلطه خود (بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، سازمان تجارت جهانی و...) و نوشتن نسخه برای این کشورها و هم بعضا از طریق زور نظامی(به ویژه در دوران جرج دابلیو بوش) تلاش کرد نولیبرالیسم را به سراسر دنیا حقنه کند، پارادایمی که هدف غایی آن، از بین بردن مفهومی به نام «اقتصاد ملی» و حل کردن همه این اقتصادها در هاضمه «نظام جهانی» است.

در نولیبرالسم قرار است با برداشته شدن مرزهای ملی در تجارت جهانی، برداشتن نظام تعرفه‌ای، ایجاد پیمان‌های منطقه‌ای برای حذف پول ملی و تبدیل کشورهای در حال توسعه به کشورهای «خام فروش» یا معدن نیروی کار ارزان، ایالات متحده و کشورهای متروپل موسوم به «کشورهای شمال»، فرادستی خود را در اقتصاد دنیا و بالتبع در سیاست دنیا حفظ کنند.

دو بحران مالی جهانی در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۸ و پیش بینی‌های جدی تحلیل‌گران اقتصادی از وقوع نزدیک یک بحران مالی دیگر، شکست برنامه‌های نولیبرالیستی را نشان داد و اصولا ظهور فردی مثل ترامپ در آمریکا که به دنبال احیای مفهوم «اقتصاد ملی»، خروج از پیمان‌های منطقه‌ای، زیر پا گذاشتن اصول اقتصاد جهانی و معکوس کردن روندهای «جهانی سازی» است، خود نشان پایان سیطره نولیبرالیست‌هاست.

حال در چنین شرایطی، بسیار مضحک و در عین حال تلخ است که در کشور ما، هم بخش بزرگی از دولت مستقر به دنبال اجرای همه‌جانبه برنامه‌های شکست خورده نولیبرالیستی (یعنی حاکمیت زدایی از اقتصاد و بالتبع حوزه‌های دیگر و حداقلی کردن نقش دولت‌های ملی) هستند، و هم جریانی که خود را «اپوزیسیون» دولت مستقر می داند، در قالب «اقتصاد به زبان ساده»، اصول و مبانی نولیبرالیسم را به عنوان راه حل به هواداران خود عرضه می کند!

یا محمود احمدی نژاد می داند که از چه سخن می گوید، که باید تاسف خورد که چگونه کسی که زمانی دم از «عدالت» و «مستضعفین» می زد، به دامن نولیبرالیسم افتاده و یا نمی داند که دقیقا از چه سخن می گوید که باید از دلسوزانی که هنوز در حلقه اطرافیان او هستند، خواست که دقیقا مبانی اقتصادی مورد بحث را درست برای او تشریح کنند تا از این اشتباه بزرگ بیرون بیاید.

اگر ۶ مبنا برای نولیبرالیسم قائل باشیم به این قرار هستند:

۱. کاهش مالیات و تخفیف‌های مالیاتی بزرگ برای صاحبان سرمایه

۲. مقررات زدایی از حوزه اقتصاد

۳. خصوصی سازی بنگاه های دولتی

۴. خصوصی سازی خدمات عمومی (آموزش، درمان ...)

۵. کاهش هزینه‌های بخش عمومی(حذف یارانه‌ها، کاهش بودجه‌های عمرانی دولت،...)

۶. کاهش مکانیسم‌های نظارت و کنترل قیمت و سپردن اقتصاد به دست مکانیسم عرضه و تقاضا

و بر کسی پوشیده نیست که همین الان به صورت چراغ خاموش و خزنده، دولت روحانی (طبق توصیه نهادهای اقتصادی بین‌المللی) در حال اجرایی کردن این مبانی است. برای جلوگیری از اطاله کلام صرفا مخاطبان را به نامه استعفای آخوندی خطاب به روحانی(که در روزهای اخیر منتشر شده) ارجاع می دهیم:

" پیرو سه بار درخواستی که در سال گذشته از محضر جنابعالی داشتم اجازه می خواهم از خدمت شما در دولت رخصت بخواهم، به نظر نمی رسد در ارتباط با روش بازآفرینی شهری مورد نظر جنابعالی بتوانم کار موثری انجام دهم.

همچنین در ارتباط با سیاست دخالت حداکثری دولت در بازار و روش ساماندهی امور اقتصادی به لحاظ شرایط موجود امکان هماهنگی ندارم.

این حق شماست که وزیر همراه تری را در دولت داشته باشید.

خواهشمندم این بار با درخواست اینجانب موافقت و در تعیین جانشین تسریع فرمایید.

من بر این اعتقاد هستم که سه اصل پایبندی به قانون، احترام به حقوق مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی را در هیچ شرایطی نباید زیر پا گذاشت. آنچه در تدبیر شرایط سخت جدید ناشی از تحریم های آمریکا شاهدیم دقیقا نقض همین سه اصل است."

هم صدایی احمدی نژاد و آخوندی/چگونه می‌توان از «عدالت‌گرایی» به «نولیبرالیسم» رسید؟+فیلم و عکس

ذکر این نکته لازم است که استعفای آقای آخوندی، در پی دو بار استعفا و سه بار استیضاح قبلی و انتقادات شدید از همه سو به عملکرد فشل و منفعلانه او صورت گرفت. به بیان دیگر، آخوندی به واسطه مشغله‌های فراوان جانبی(رسیدگی به کسب و کار شخصی، نظریه‌پردازی در حوزه ایرانشهری و حضور در رویدادهای فرهنگی-هنری!)دیگر هیچ انگیزه و علاقه‌ای به ادامه کار نداشت. گلایه او از دولت به واسطه عدم تعهد به «اقتصاد آزاد» هم یک آدرس غلط است، چرا که آن‌چه آخوندی انتظار دارد، اجرای افراطی نسخه‌های «نولیبرالیستی» و خروج همه جانبه دولت از بازار است که معنایی جز خرد شدن کمر دهک‌های پایین جامعه زیر فشار سودجویی بخش خصوصی و بخش شبه دولتی ندارد. کما این که در جلسه تعیین قیمت ارز در اواخر فروردین سال جاری که خروجی آن اعلام ارز رسمی 4200 تومانی توسط جهانگیری بود، در حالی که نولیبرالیست دیگری چون مسعود نیلی هم با قیمت 5800 موافق بود، آخوندی اصرار داشت که اصولا دولت از دخالت در قیمت ارز خارج شود و این فاکتور محوری و کلیدی در اقتصاد ما به طور کامل به دست بازار آزاد( یعنی شبکه‌های سیاه و زیرزمینی دلالی) سپرده شود. طبیعی است که خود روحانی به خوبی می داند که در موقعیتی که آمریکا یک جنگ اقتصادی علیه کشور ما تحمیل کرده، خروج دولت از اقتصاد، به مفهوم فروپاشی کامل اقتصاد توسط طراران اقتصادی در بازار و در نتیجه سقوط خود دولت است.

و این طنز تلخ روزگار است که امروز آقای احمدی‌نژاد با کسی که بیشترین مخالفت را با سیاست‌های اقتصادی دولت او داشته و نماد اقتصاد احمدی‌نژاد را که همان «مسکن مهر» است، به صراحت «مزخرف» خوانده است، همنوا شده است. به اهمّ استدلال‌های احمدی‌نژاد در ویدیوی چهارم درباره کاهش نقش دولت در اقتصاد توجه کنید:

" ...دولت مسوول مجوز دادن نیست... کنترل های پیشینی را بردارید...دخالت دولت را کاهش دهید.

...اقتصاد دولتی رانت زاست

...در اقتصاد دولتی بازدهی پایین می آید

...در اقتصاد دولتی انحصارات درست می شود.

...باید نظارت را به خود مردم بسپاریم."

هم صدایی احمدی نژاد و آخوندی/چگونه می‌توان از «عدالت‌گرایی» به «نولیبرالیسم» رسید؟+فیلم و عکس

آخوندی نماد اقتصاد احمدی نژاد یعنی «مسکن مهر» را مزخرف می‌خواند

و همه کسانی که مباحث اقتصاد سیاسی یک دهه اخیر را در ایران دنبال می کنند به خوبی می دانند که این استدلالات، ترجیع‌بند مصاحبه‌ها، میزگردها، مقالات و یادداشت‌های چهره‌های نولیبرال وطنی از قبیل مسعود نیلی، محمد طبیبیان، عباس عبدی، سعید لیلاز، موسی غنی‌نژاد، محمود سریع‌القلم و...در نشریات وابسته به طیف کارگزاران (یعنی دشمن خونی دولت احمدی نژاد) از قبیل «شهروند»، «مهرنامه»، «آسمان» و «صدا» در یک دهه گذشته بوده است.

هیچ‌کسی که اندکی با مفاهیم اقتصادی آشنایی دارد، نمی تواند و نباید ضعف‌ها و نقایص اقتصاد دولت-پایه را نادیده بگیرد و از معایبی چون انحصارات، رانت، ناکارآمدی و بورکراسی دست‌و پاگیر در چنین سیستمی ناآگاه باشد، اما آیا راه‌حل تعدیل نقایص این سیستم، افتادن از آن سر بوم و رها کردن امور به دست بی رحم بازار و اسطوره «دست نامریی آدام اسمیت» است؟ آیا جمهوری اسلامی ایران باید بعد از ۴۰ سال به دامن پارادایمی پناه ببرد که در خود غرب صدای شکست استخوان‌های آن به گوش می رسد؟

اگر مبانی احمدی‌نژاد برای آن چه که «مردمی کردن اقتصاد» می خواند، این سنخ استدلالات است، باید گفت که حسن روحانی و دولت اعتدالی او ۵ سال است که به تاخت و شتابان تحت هدایت نولیبرال‌هایی چون سریع القلم، نیلی، نهاوندیان و نوبخت در حال اجرایی کردن آن هستند و نیاز به زحمت اضافه‌ی جناب احمدی‌نژاد نیست. کیست که نداند دولت روحانی به طور خزنده و چراغ‌خاموش در حال «حاکمیت زدایی» از حوزه‌های مختلف، از اقتصاد و اجتماع تا فرهنگ است.

قطعا همین درک و برداشت اشتباه احمدی‌نژاد از «مردمی کردن اقتصاد» بود که فجایع خصوصی سازی‌های دولت او و شکل‌گیری جزایر خودمختار و گردن‌کلفتی چون «خصولتی»ها و سیر صعودی تاسیس موسسات مالی-اعتباری و بانک‌های شبه‌دولتی و خصوصی را در دوران او رقم زد.

به عنوان اشارت پایانی، در روزهای اخیر، مصاحبه‌ای از «فرانسیس فوکویاما» فیلسوف آمریکایی ژاپنی‌تبار با نشریه‌ای بریتانیایی منتشر شده است که بسیار مهم و قابل توجه است. فرانسیس فوکویاما، از استراتژیست‌های مهم جریان نومحافظه‌کار آمریکا که پیوندهای تنگاتنگی با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا نیز دارد، کسی بود که در سال ۱۹۹۲، با انتشار کتابی با عنوان «پایان تاریخ و آخرین انسان»، لیبرال-دموکراسی را آخرین فاز از تحولات اندیشه سیاسی در بشر خواند و مدعی شد که همه نظام‌ها در نهایت باید تسلیم این ایدئولوژی شوند، حتی به زور مداخله نظامی. فوکویاما را کسانی در آمریکا «پیامبر نولیبرالیسم» لقب داده‌اند.

هم صدایی احمدی نژاد و آخوندی/چگونه می‌توان از «عدالت‌گرایی» به «نولیبرالیسم» رسید؟+فیلم و عکس

فرانسیس فوکویاما

هم صدایی احمدی نژاد و آخوندی/چگونه می‌توان از «عدالت‌گرایی» به «نولیبرالیسم» رسید؟+فیلم و عکس

او در مصاحبه اخیر خود با مجله «نیواستیت‌من» در لندن اعترافی بسیار مهم انجام داد. نویسنده مجله نیواستیت‌من از او پرسیده نظرت درباره بازگشت چپ سوسیالیستی در امریکا و انگلیس چیست؟

فوکویاما پاسخ داد:

"بستگی دارد منظورت از سوسیالیسم چه باشد؟ اگر منظور [اجتماعی‌شدن] مالکیت ابزار تولید باشد، فکر نمی‌کنم سوسیالیسم موفق باشد.

اما اگر منظورت برنامه‌های بازتوزیعی است که تلاش می‌کنند عدم تعادل وسیع میان درآمدها و ثروت‌ها را جبران کنند، بله! فکر می‌کنم نه تنها می‌توانند [به سیاست] برگردند بلکه باید هم برگردند.

فوکویاما گفته این دوره طولانی(سیاست‌های لیبرالیستی اقتصادی) که با ریگان و تاچر شروع شد و طی آن مجموعه‌ای از ایده‌ها درباره مزایای بازار بدون قاعده‌مندی [دولت] اجرا شد، از جهات گوناگون اثرات مخربی داشته است. "

در این‌جا اصلا قصد و مجالی برای چون و چرا درباره «سوسیالیسم» و معایب یا مزایای آن نیست، لیکن اعتراف فوکویاما به «شکست» برنامه‌های نولیبرالیستی و لزوم مداخله دولت‌ها برای جلوگیری از عدم تعادل در ثروت و ایجاد عدالت اقتصادی، یک اعتراف تاریخی و بسیار مهم است.

وقتی این سخنان فوکویاما را در کنار طرح‌های ترامپ برای احیای مفهوم «اقتصاد ملی» در آمریکا و سیاست‌های ضدجهانی‌سازی او می گذاریم، چشم انداز شکست خوردن و آغاز به بایگانی رفتن اندیشه‌های نولیبرالیستی و بازارگرایی افراطی و در یک کلام «تئوری‌های آدام اسمیتی» پیش روی ما قرار می گیرد.

حال با این توضیحات، باید گفت که مثال احمدی‌نژاد و همفکران اقتصادی او در طیف مقابل(امثال آخوندی) مثال آن آدمی است که روز ۲۲ بهمن ماه ۵۷ قصد پیوستن به ساواک را داشت! حال که اقطاب «اقتصاد آزاد» از قبیل آمریکا و بریتانیا در حال معکوس کردن روندهای جهانی‌سازی با خروج از پیمان‌هایی چون نفتا و اتحادیه اروپا هستند، سیاستمدارانی در کشور هستند که با دست‌کم ۲۵ سال تاخیر(اوج ترکتازی نولیبرالیسم در عرصه اقتصاد در میانه دهه ۱۹۹۰ بود) به دنبال اجرای سیاست‌های شکست خورده هستند که در نمونه‌های اصلی موجب شکاف اقتصادی وحشتناک، عدم تعادل شدید در توزیع ثروت، نابودی محیط زیست، بردگی مدرن نیروی کار، فقر و حاشیه‌نشینی گسترده، مهاجرت‌های بزرگ و... شده است.

با سخنان جدید احمدی‌نژاد شاید اکنون بهتر بتوان درک کرد که چرا او چهره علمی چون دکتر «پرویز داوودی» را که یک اقتصاددان معتقد به «اقتصاد اسلامی» بود، با استاندار نمونه دولت هاشمی(محمدرضا رحیمی) در جایگاه معاون اول جایگزین کرد و چطور یکی از شاخص‌ترین مدافعان آزادی اقتصادی «میلتون فریدمن»(بنیانگذار مکتب شیکاگو و پدرخوانده نولیبرالیسم)، یعنی «جمشید پژویان»، به مشاور ارشد اقتصادی احمدی نژاد در دولت دهم تبدیل شد.

هم صدایی احمدی نژاد و آخوندی/چگونه می‌توان از «عدالت‌گرایی» به «نولیبرالیسم» رسید؟+فیلم و عکس

پرویز داوودی در کنار احمدی نژاد

هم صدایی احمدی نژاد و آخوندی/چگونه می‌توان از «عدالت‌گرایی» به «نولیبرالیسم» رسید؟+فیلم و عکس

محمدرضا رحیمی و محمود احمدی نژاد
هم صدایی احمدی نژاد و آخوندی/چگونه می‌توان از «عدالت‌گرایی» به «نولیبرالیسم» رسید؟+فیلم و عکس
جمشید پژویان

آش این «درسگفتار»های اقتصادی احمدی‌نژاد آن‌قدر شور شد که صدای برخی از حامیان او را هم درآورد، چنان که «هاتف خالدی»، از طرفداران سرسخت احمدی‌نژاد در مطلبی با عنوان « مقررات زدایی و عدم تنظیم، راهی که به بیراهه می رسد» در یک کانال تلگرامی نزدیک به احمدی‌نژاد نوشت:

" مثال‌های آقای احمدی نژاد در این ویدیو نشان می دهد که او اگرچه به دنبال حذف بوروکراسی اداری و قوانین دست و پاگیر دولتی است، اما ظاهرا اعتقادی به مقررات دولتی و کنترل هم ندارد. می گوید هر کس خواست برود بقالی بزند و کار تنظیم بر عهده مردم باشد و هر که شکایتی داشت آن وقت دولت خود را درگیر شکایت خواهد کرد!

مسلم است که وضعیت مقررات و قوانین کسب و کار در ایران آشفته است اما راه اصلاح آن از ایده های لیبرالیستی و آزاد کردن بازار نمی گذرد. راهی آزموده شده به نفع کارفرمایان و سرمایه داران و علیه منافع عمومی کارگران... راهی علیه عدالت اجتماعی.."

منبع:مشرق

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
چه بگم والله...
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۶:۵۸ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
به معیشت مردم رسیدگی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
جدیدا کار احمدی نژاد شده فریب افکار عمومی البته مردم ساده شهرهای کوچک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
نمیدونم منظورت از شهرای کوچک چیه ولی اینو بدون الان سطح اگاهی مردم اونقدرام ربطی به کوچکی وبزرگی شهرشون نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
8 سال افسار دولت و اقتصاد دست شما بودم نتیجه اش را هم دیدیم لطفا سکوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
نباید کارهای بزرگ محمود خان احمدی را و حمایت ها و تلاش های بدون خستگی را در مسائل مهمی مانند مسکن و ادامه سریع انرژی هسته یی و نتایج آن و حمایت از برادران زحمتکش وزارت دفاع و موشک سازی و توقف هدر رفت بنزین و مصرف بالای آن یا توسعه روابط ما در آمریکای لاتین ووو را فراموش کرد...و همان دشمنی بی حد و کینه توزانه آمریکا و صهیونیستها و سعودی از این برادر نشانه امتیازات اوست
Canada
ناشناس
۰۰:۲۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
مشکل ما اینه که تا در قدرت هستیم .همه چیز ماشالله گل و بلبل است .وقتی کنار رفتیم .یکدفعه چشممون باز میشه و مشکلات را میبینیم .هی دوست داریم ...همه باید احساس مسئولیت میکردیم .که متاسفانه نکردیم تا وضع اقتصادی به اینجا کشید .از رفتگر گرفته تا رییس جمهور .همه و همه باید قبول مسئولیت کنیم که یک جایی کار عیب داشته .همه باید تعییر کنیم تا وضع رو براه بشه
Iran (Islamic Republic of)
فرهود
۲۳:۲۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
در زمان احمدی نژاد قیمت مسکن یکدفعه بالا رفت
Iran (Islamic Republic of)
یگانه
۲۳:۰۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
کار احمدی نژاد : پرداخت یارانه به مبلغ 30 دلار در ماه الان فقط 3 دلار
ایجاد مسکن مهر
Iran (Islamic Republic of)
نوروزی
۲۲:۳۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
هیچکس صددرصد خوب نیست.احمدی نژاد بهتر بود
Iran (Islamic Republic of)
سام
۲۱:۴۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
درود بر احمدی نژاد. که بیشترین خدمت، عمرانی و تولید علم انجام داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
زمان احمدی نژاد هم کم مشکل نداشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
چرا قانون از کجا آورده ای اجرا نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۳۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
به نظر من مقایسه چهره ای مثل آخوندی با آقای احمدی نژاد با اون همه خدمات بی نظیرش کم لطفی هست.
Iran (Islamic Republic of)
جمال
۲۰:۱۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
راست میگی دوره خودت اون بلا رو سر مردم نمی آوردی
گرونی، یارانه 45 تومنی و....
از همون موقع استارت گرونی خورد تا الان ادامه داره ولی استارت یارانه خورد بدون اینکه تو این چند سال تغییری کنه
روزهای آخر ریاستتون یادتتون چی گفتید ،گفتید باید به هر نفر یارانه 250 هزار تومانی تعلق بگیره
پس چرا موقع خودتون اینکار رو نکردید نگه داشتید برای دولت بعدی
واقعا" متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۹:۴۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
ایران تنهادولتی که باعث پیشرفت ایران وآسایش ملت ایران بود
دولت احمدی نژاد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
خدایا به ما نظری کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
مشکلات در بخش خصوصی سازی زیاد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
به مسکن روستایی هم توجه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
احمدی نژاد هم سنگ خودشو به سینه میزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
اقتصادداغون کشورازاین بدترکه نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
خدمات نهم و دهم به مردم و انقلاب کم نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
جای بسی تاسف است که اقدامات مهم دولت قبل مثل مسکن مهر ، یارانه ، کارت سوخت ، سهام عدالت و....بعنوان کارهای بد معرفی شد و جلو اتمام و ادامه آنها گرفته شد و در عوض هیچ کار محسوسی برای مسکن صورت نگرفت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
ملاک حال افراد است، درصورت انتخاب تو را به خدا حواسها جمع باشه.
Iran (Islamic Republic of)
یزدان نورانی
۱۴:۴۶ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
مسکن مهر اگر با قدرت و دقت ادامه یابد میشه گفت عالیه به شرطی که ساخت و نظارت بر آن بر عهده جهاد سازندگی یا سپاه یا ارتش(در زمان صلح) باشد میتوان از این نیروها برای تقویت سازندگی و محیط بانی و . . . استفاده کرد اگر این کار عملی شودمیشه گفت دیگر شاهد شکار و صید قاچاق و نابودی جنگل و مراتع و رودخانه ها و غارت آثار باستانی و . . . . نخواهیم بود دولت احمدی نژاد هم مشکلات ومعایب خاص خودش را داشت چه خوبه که هر ایرادی را بتوان در زمان خودش عنوان کردانشا الله
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۴:۳۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
حداقل اگه احمدی نژاد بود الان همه صاحب خانه بودند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
اتفاقا همون 4 سالی که احمدینژاد مخالف کارگزاران عمل کرد باعث شد کار اقتصاد به اینجا بکشه بهر حال ایشان با کسب تجربه به این نتیجه رسیده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
به نظر من هر رئیس جمهوری که روی کار میاد اگه حرف رهبری سرلوحه کارش قرار بده ایرانی سرفراز خواهیم داشت ولا غیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
احمدی نژاد دیگر دعاهای فرجت رنگ و بویی ندارد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
احمدی نژاد بچه نیست که بگیم گول خورده چرا از مشایی و یکسری جریانات دوری نکرد و نمی کنه چرا بعضی موقع ها حرفایی میزنه که به صلاح انقلاب هم شاید نباشه
Iran (Islamic Republic of)
fooj
۱۴:۱۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
آقای احمدی نژاد واقای روحانی و...اشخاصی هستند مانند اشخاصی دیگر که در تمامی نظامهای طول تاریخ آمدند ورفتند ومیایند ومیروند با افکارهای گوناگون وانجام کارهای خوب وبد.هرکس در این دنیا مدتی مسئول بود ودورانش به آخر رسید در گوشه ای شروع کرد به حرف زدن حمایت ازافکارش .بنی صدرخائن آن طرف دنیا ترامپ جای دیگر احمدی نژاد طرفی دیگر و...همه هم معتقدند که افکارشان درست است. اما در طول تاریخ بشریت نگاه میکنی یک چیزدراینگونه اشخاص مشترک است وآن اینکه این اشخاص با بیشترین آرای مردم وحمایتهای فراوان در راس قرار گرفتند ودارای عزت روز افزون شدند تاجایی که تکبر به سراغشان آمد وشروع شد به ذلالت رفتنشان از قبل ازخلقت بشر که ابلیس باشد تا آخرین خلقت که خداوند آگاهه تابوده همین بوده وخواهد بود وقتی به حرف خداوند گوش نکنی وگرفتار تکبر بشی بدون شک ذلیل میشی.وگوش کنی عزیز میشی مثل امام حسین علیه السلام در قرنهای گذشته با عزت ابدی تا عصر حاضر همچو امام راحل وحضرت آقا. در این زمانه ای که دشمنان عزم کردن برای از بین بردن عزت بشریت ایکاش افکار مشکوکمان فریاد نمیزد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
خدا ملت ایران رو از شر احمدی نژاد ها و آخوندی ها حفظ کنه
-
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
خدا پدر احمدی نژاد رو بیامرزه اون تنها مردی بود که به مبارزه با اشرافی گری پرداخت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۳۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
باز افتادیم تو این دعوای جناحی.اقای احمدی نژاد،قبولت دارم،ولی این راهش نیست.امیدوارم مسئولین این دعواهای بیخود رو کنار بزارن،و برای پیشرفت کشور قدمی بردارن.
Iran (Islamic Republic of)
حبیب
۱۳:۱۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
خدا همه را به راه راست هدایت کند
Iran (Islamic Republic of)
حبیب
۱۳:۱۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
خدا همه را به راه راست هدایت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
مردم قدر دکتر احمدی نژاد و دکتر قالیباف را بدانید
Netherlands
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
بابام بعد 30 سال با همین مسکن مهر صاحاب خونه شده
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۳۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
من نمیدونم نولیبرالیسم چیه ولی این حرفایی که میزنه کاملا درسته و من برخورد کردم باهاش و اینکه چقد داره رانت خواری اتفاق میفته....من کاری ندارم به مکتب های مختلف اقتصادی ولی همه مکتب های اقتصادی بصورت کامل با اسلام و مبانی شرعی در تضاد نیستند....و نمیشه کامل لغو کرد و در ضمن این بحث اقتصاد اسلامی دقیقا چیه و توی کدوم دانشگاه یا حوزه علمیه تدریس میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
نولبیرالیسم از اقتصاد رها شده و غیر رقابتی ایران بسیار بهتر و سر تر است مملکت ما نمی داند از اقتصاد و صنعت چه می خواهد و فقط تنها هنر مسئولین شده دفاع از تولید ملی آن هم با هر قیمت و هر کیفیت
بله تا زمانی که اقتصاد رقابتی نباشد و مردم قدرت و اختیار ،انتخاب را نداشته باشند و تعرفه واردات بالاتر از 7 درصد باشد روز به روز صنعت و اقتصاد مضمحل تر و نابود تر می شود و مردم بدبخت تر
Germany
سرباز آقامون خامنه ای
۱۲:۲۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
توی این همه کشور تمام این روش ها سال ها پیش اجرا شده لازم نیست دوباره تجربه تلخ دیگران را تکرار کنیم برید ببینید تکرار نکنید اشتباهات رو یک راه ساده من به شما نشان می دهم این همه معادن وثروت خدادادی مثل نفت داریم شما اول ببینید چه کسانی در ایران اشتغالزایی بیشتری داشته اند بالطبع اینها کار بلدترند بیایید به این ها وام های بلند مدت ازپول این منابع بدهید ولی نه به هر کسی وچنانچه بازدهی داشت باز هم بدهید که ایشون با خرید تجهیزات و دانش لازم کارش رو گسترش بدهد این جوری است که شرکت های بزرگ و برندهای معروف در کشور ما هم شکل خواهد گرفت به جای این که بنالیم چرا ایران در منطقه حضور نظامی دارد از بازار این کشورها که ایران امنیتشان را برقرار کرده به عنوان مقصد صادرات استفاده کنیم این گونه است که پول ما نیز با ارزشترین پول منطقه خواهد شد بله پول نفت را صرف واردات تکنولوژی وتجهیزات کنیم نه واردات هر چیزی واین گونه نوسانات شدید قیمتی را شاهد باشیم این همه کارمند وکمبود بودجه و رانت مال اینه که اینها در شغل های کاذب هستند در حالی که اینها در کارخانه ها وکارگاه ها باید مشغول شوند واین همه رانت وفساد نیز محدود خواهد شد ان شاالله
Germany
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
اقای احمدی نژاد 80 درصد برای مردم خوب و کارساز بودند
Iran (Islamic Republic of)
فواد
۱۱:۳۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
خدایا! نا اهلان را اهل فرما؛
همین و بس...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
دکتر احمدی نژاد طرح هایی که داد و اجرا کرد نشان داد طرفدار محرومین است؛اگه فقط به طرح مسکن مهر،سهمیه بندی سوخت،هدفمندی یارانه ها(تاکید می کنم هدفمندی یارانه ها به صورت کامل)و... اشاره کنیم و امروز یکصد و بیست و یک میلیون لیتر قاچاق سوخت در ماه نشان میده که این مرد بزرگ چه طرح های خوبی برای آبادی ایران در سر داشت که متاسفانه بعضی کارشکنان که کارشکنی آنها از روی حسد نگذاشتند یه مقایسه ی ساده بین نیکزاد و آخوندی نشان مي دهد که چه خانه هایی ساختند و آخوندی بعد از شش سال چند تا ساخت؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
بسیار خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
آقای دکتر احمدی نژاد جنابعالی هشت سال مملکت دستت بود چی کار کردید. ممکنه اونارو توضیح بدید. اون موقع که جیک جیک مستون بود رو میگم .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۱۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
بقیه چیکار کردن؟
Netherlands
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
والا بعضی از مردم را تو آروزی خونه بود را به آن رساند
Netherlands
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
کارهای بزرگی در حوزه هسته ای هوا فضا مسکن کشاورزی نظامی صادرات غیرنفتی روابط سیاسی اشتغال و... انجام شده از ۸۴ تا نیمه اول ۹۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
مسکن مهر ، سهام عدالت ، یارانه ها ، کارت سوخت ،
فقط نسکن مهرش هزاران مستضعف را صاحب خانه کرد
Iran (Islamic Republic of)
iهادی
۱۱:۰۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
احمدی احمدی حمایتت میکنیم.
Iraq
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
خدا هم تورو هم اونو هدایت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
این مقاله خوب و منصفانه بود هر چی که هست نمیشه اقتصاد رو بالکل یله و رها کرد به اسم نمیدونم این اصطلاحات دهن پر کن بالا اقتصاد نیاز شدید به نظرات و دخالت دولت داره البته همیشه یک عده سو استفاده میکنند چه اقتصاد دولتی باشه چه خصوصی باید جلوی سو استفاده رو گرفت و گرنه اگر اقتصاد رو کلا رها کنیم به دست مردم میشه ارباب و رعیت زمان قدیم قانون باید فصل الخطاب باشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۵۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
احمدی نژاد محبوب اقشار کم درآمد، روستائیان و فقرا هست. در انتخابات 88 نشان دادیم. ما 24 میلیون بر 12 میلیون غنی پیروز شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
mojtaba
۱۰:۵۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
80 درصد حرفات درست ولی اونیکه مردم با چشم دیدن عملکردشو،درامد خودشونو خانوادشونو و قدرت خریدخودشونو بهتر میتونن هضم کنن برای مسئولیت تا اونیکه حرفاش تو مصاحبه هاش با عملکردش زمین تا اسمون تفاوته.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۳۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
کشور را احمدی نزاد از اول خراب کرد که ما هنوز تاوان ان را می دهیم حالا امده اوضاع را بدتر کنه چیزی از اقتصاد بلد نیست و بلوا و رسوایی ایجاد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
اگه روحانی گفت صد روزه اقتصاد رو درست می کنه پس اوضاع اقتصاد زمان احمدی نژاد زیاد بد نبوده،
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۰۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
طرح مسکن مهر باید ادامه داشته باشه مردم قدرت خرید مسکن را ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
احتمالا شما که از دولت حمایت میکنید همون هایی هستید که با گران شدن دلار وضعیت اقتصادیتون خیلی خوب شد کار احمدی نژاد پرداخت یارانه ماهیانه 30دلار بود الان یارانه کلا 3دلار است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
به نظر من هیچ کدوم از رییس جمهورها دلشون به حال مردم نسوخته فقط شعار میدادن که پست مقامی بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
تمام رئیس جمهمور ها دلشون به حال مردم سوخته به جز
.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
صد در صد درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
آقای احمدی نژاد؛ بس کنید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
مردم دارن در سختی زندگی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
کی دیگه احمدی نژاد رو قبول داره ؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۳۶ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
من کاری به روحانی واحمدی نژاد ندارم ولی چیزی که اثبات شده هست هرجا دخالت دولت کمتر باشه رانت هم کمتره
Iran (Islamic Republic of)
نوروزی
۲۳:۱۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
بعضی ها که سیاستهای کلی رو میدونند باعث رانتخواری مشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
وقتی من دنبال کسب حلال هستم چرا هی سازمان های دولتی رو بالا و پایین کنم برا گرفتن مجوز. مگه دولت می خواد تو کار من سرمایه گذاری کنه. مگه مردم از تاکسی های جدیدی که به نام اسنپ و تپسی هستن، ناراضی هستن که دولت بهشون مجوز نمی‌دهد. دولت این همه کارمند استخدام کرده فقط برا بیکار نبودن شود یه کاری سپرده بهشون، اونا هم برای ابراز وجودشون چوب رای چرخ مردم میذارن
Iran (Islamic Republic of)
دهقان
۰۹:۲۶ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
باسلام .متن رو به دقت خوندم .عالی بود.اقای احمدی نژاد خوب بود خوبم خدمت کرد ولی افسوس از انقلاب وولایت فاصله گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
دهقان
۰۹:۲۶ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
باسلام .متن رو به دقت خوندم .عالی بود.اقای احمدی نژاد خوب بود خوبم خدمت کرد ولی افسوس از انقلاب وولایت فاصله گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
شهروند بیسواد
۰۸:۵۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
ما که هیچی نفهمیدیم! اقا با هر سیاستی که به نظرتون درسته اوضاع معیشتی مردمو سامان بدید سفره ملت خالی خالیه
-
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
دقیقا درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
تمام این حرفا واسه ما نون و آب نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
هر موقع قیمت دلار و سکه را بالا میبرند بانکها به خاطر این است که احساس میکنند قدرت خرید مردم زیاد شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
هر موقع قیمت دلار و سکه را بالا میبرند بانکها به خاطر این است که احساس میکنند قدرت خرید مردم زیاد شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
نظر من این آقا مرد دلسوزیه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
به کجا داریم میریم ...واقعا جای تاسف داره
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
واقعا به کجا داریم میریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
در زمانهای قدیم هر شهر کوچکی بازاری بزرگ داشت ولی الان شهرهای بزرگ باید چندین بازار بزرگ داشته باشند که خبری نیست این بازار تهران و تجریش بازار دویست سال پیش تهران بوده .الان تهران حداقل نیاز به ساخت ده بازار بزرگ دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
در ایران جایی که باید نظارت و کنترل باشد نظارت وجود ندارد و جایی که باید آزاد باشد آنقدر کاغذ بازی وجود دارد که هزینه ها را بالا میبرد و چرخ اقتصاد را کند میکند.ارزش پول چیزی است که باید به شدت کنترل و حفاظت شود ولی نمیشود.وبرای ایجاد یک کسب و کار ساده و کوچک باید مساعدت و سهل سازی شود که درست برعکس غمل شده است.
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۸:۲۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
دکتر احمدی نژاد فراموش شدنی نیستند اگه همین یارانه کم نبود ما که زنده نبودیم.یک کارگر ساده هم میدونه که فقط ساخت و ساز مسکن میتونه چرخه اقتصاد را به گردش در بیاورد چرا آخوندی متوجه نشد.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۸:۱۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
مهم شیوه عمل است.برخی از مفاهیم اسلام عزیز را هم می توان در بودا و هندو و ... دید.پس باید گفت پیروانش مسلمان هستند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
همتون باحالید....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
نظارت باید باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
کی حالشو داره این همه مطلب رو بخونه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
گل گفتی
Germany
ناشناس
۰۶:۱۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
احمدی نژاد یک انسان غیر متعادل و دم دمی مزاج هست که فقط دنبال عوام فریبی میباشد آنهم در شهر های کوچک که مردم هم مشکل اقتصادی داشته وهم اینکه از علم اقتصاد بی اطلاع هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۸:۴۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
دمت گرم که تو در شهر های بزرگ زندگی می کنی و مشکل اقتصادی نداری معلومه خیلی حالیته بد نیست بدونی مشکل اقتصادی همیشه از درون شهرهای بزرگ به شهر های کوچک کشیده میشه.در ضمن کرج کوچکه تو کشور شما ویک مسئله دیگه می دونی جمع ارای شهرهای کوچک از جمع ارای شهرهای بزرگ خیلی بیشتره اگاه جون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
ظاهراً مردم شهرهای بزرگ اطلاعات اقتصادی زیادی دارن چون تمام تخلفات مالی بزرگ مال شهرهای بزرگه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
خود کرده را تدبیری نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
هر دم از این باغ بری میرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
واقعا نمیدونم چی باید بگم