در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تدوین راهنمای بالینی مصرف آنتی بیوتیک/ سرانه مصرف دارو در ایران از استاندارد جهانی بالاتر است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک نه تنها در انسان بلکه در طیور و دام‌های مختلف رواج پیدا کرده است.

بالا بودن سرانه مصرف آنتی بیوتیک از متوسط دنیا/ تدوین راهنمای بالینی در زمینه مصرف آنتی بیوتیکایرج حریر‌چی سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: تجویز بیش از حد آنتی بیوتیک از موضوعاتی است که در کل دنیا و از جمله کشور ما مورد توجه استريال این موضوع طی سالیان گذشته مشکلاتی را در حوزه سلامت ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: امروزه مصرف آنتی بیوتیک بیش از نیاز معمول بدن تجویز و مصرف می‌َشود و همین مسئله باعث ایجاد مقاومت میکروبی در برابر آنتی‌بیوتیک می‌شود.

استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک در طیور و دام‌های مختلف

حریر‌چی تاکید کرد: استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک نه تنها در انسان بلکه در طیور و دام‌های مختلف رواج پیدا کرده است و این مسئله سبب می‌شود تا مصرف انواع آنتی بیوتیک برای بیماری‌های سبک مثل سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی فوقانی نه تنها برای بیمار مفید نیست بلکه باعث بروز علائم گوارشی برای این افراد می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: مصرف آنتی بیوتیک غیر ضروری مقاومت میکروبی در بدن ایجاد می‌کند و در زمان‌هایی که انسان نیازمند مصرف آنتی بیوتیک است این دارو اثر بخشی و کارایی خود را از دست می‌‌دهد.

وی گفت: برای کاهش مصرف آنتی بیوتیک و حتی تجویز آن اقدامات مهمی از طرف وزارت بهداشت انجام شده است که تدوین استانداردها و راهنماهای بالینی از طرف وزارت بهداشت است.

حریرچی یادآوری کرد: متاسفانه آنتی‌بیوتیک جز داروهای معدودی در کشور ما است که مصرف آن از متوسط جهانی به ازای سرانه بیشتر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار