داعش در افغانستان دغدغه مشترک نشست پنج جانبه امنیتی در تهران

نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی پنج کشور ایران، هند، افغانستان ، چین و روسیه که در دو روز آخر هفته گذشته در تهران برگزار شد یک دغدغه ای مشترک داشت و آن حضور و فعالیت تروریست ها به ویژه داعش درافغانستان بود.

داعش در افغانستان دغدغه مشترک نشست پنج جانبه امنیتی در تهرانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی پنج کشور ایران، هند، افغانستان ، چین و روسیه که در دو روز آخر هفته گذشته در تهران برگزار شد یک دغدغه ای مشترک داشت و آن حضور و فعالیت تروریست ها به ویژه داعش درافغانستان بود.

دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان بخش هایی از مذاکرات و اهداف اولیه آن را منتشر کرد و موضوع کلی و اصلی را اوضاع امنیتی این کشورها و هماهنگ ساختن دیدگاه‌های پنج کشور در مبارزه با تروریسم برشمرد.

دفتر «حمدالله محب»، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرده است که در نشست تهران ، در باره پشتیبانی‌های مالی و تسلیحاتی از گروه‌های تروریسم مذاکره شد و افزوده که همه تایید کردند که تا این روند حمایتی بطور کامل متوقف نشود، امکان برخورد اثرگذار با تروریست ها وجود ندارد.

به نقل از «علی شمخانی» مشارو امنیت ملی ایران گفته شده است که وی در سخنان خود لازم دانست تا در کنار ساختارهای موجود، گفت ‌و گو وهمکاری مشترک در سطوح بالا ادامه یابد تا امکان حل مشکلات منطقه با سرعت بیشتر از روند توسعه و نفوذ تروریست ها فراهم شود.

«نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز در نشست تهران هشدار داد که اوضاع افغانستان از بابت فعالیت ‌های تروریست های خارجی در حال بدتر شدن است و ممکن است گروه داعش برنامه سوریه را درافغانستان تکرار کند.

به اعتقاد نماینده روسیه، حضور نظامی آمریکا در افغانستان تنها سبب پیچیده تر شدن بحران امنیتی این کشورشده است.

هیات اعزامی افغانستان ، نقش کشورهای شرکت کننده در نشست امنیتی تهران را برای کمک به روند صلح افغانستان و پایان دادن به جنگ در این کشور اثر گذار دانسته است.

دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان در صفحه اجتماعی خود از دیدار «حمد الله محب» با همتایان هندی، چینی و روسی خود نیز خبر داده و نوشته است که در حاشیه نشست گفت و گوی امنیتی منطقه ای در ایران ، «اجیت دوول» مشاور امنیت ملی هندوستان و نیکولای پاتروشف همتای روسی دیدار انجام شده است.

به نوشته ایرنا، چکیده مطالب منتشر شده از این دیدارها را می توان تقویت همکاری های منطقه ای ، مبارزه مشترک علیه تروریسم به ویژه از بین بردن منابع مالی تروریست ها دانست.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار