طراح پوستر جشنواره‌های فجر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

توجه مسئولان به حوزه گرافیک باید بیشتر شود/ طراح حرفه‌ای کپی کاری نمی‌کند

یونس رجبی گفت: برخی برای آنکه طرحشان را سریع‌تر تمام کنند و سفارش جدید بگیرند، به طرح های کپی دست می‌زنند که این اصلا حرفه‌ای نیست.

یونس رجبی متولد 1360 دارای دیپلم گرافیک و لیسانس ارتباط تصویری است. از سال 1385 گرافیک را به صورت حرفه ای دنبال و در نمایشگاه دوسالانه گرافیک، پوستر جهان اسلام، نمایشگاه اسماءالحسنی، نمایشگاهی در ونزوئلا و نمایشگاه دوسالانه اسلام تهران شرکت کرده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا از توجه مسئولین به هنر گرافیک و اقدامات آنها برای شناساندن این هنر بین مردم راضی هستید یا خیر، به خبرنگار  حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در زمینه گرافیک شهری قدم هایی برداشته شده اما هنوز هم راه های نرفته بسیار است. در خیلی از شهرها برای زندگی راحت تر،زیباتر و اطلاع رسانی بهتر، در کنار معماری از گرافیک محیطی نیز استفاده می شود و در فضاهای مجازی می بینیم عده ای در این زمینه زحمت های فراوانی را متحمل می شوند. زیرا زمانی که یک طرح بیلبورد شهری از تمامی لحاظ فنی حرفه ای باشد، تاثیر خوبی در انتقال مفاهیم به مخاطبان دارد و آنها با دیدن این طرح هم لذت می برند و هم مفهوم را سریعا دریافت می کنند. توجه مسئولان به حوزه گرافیک باید بیشتر شود.

رجبی در ادامه درباره ازدیاد هنرمندان عرصه گرافیک اظهار کرد: اگر موازی با ازدیاد هنرمندان، بازار کار مناسب برای آنان  ایجاد شود، زیبایی شناختی مردم و مسئولین افزایش یابد و استقبال از هنر خوب باشد، مشکلی نیست و حتی پیامدهای مثبت هم دارد؛ ولی اگر این ازدیاد با گسترش بازار هنری همراه نباشد، ایجاد مشکل می کند و باعث می شود که هنرمندان کار خود را از دست بدهند. با مبالغ غیر حرفه ای کار کنند و در نهایت رقابت درستی در این زمینه صورت نگیرد.

این گرافیست جوان ضمن اشاره به رشد نقش گرافیک در طراحی جراید، روزنامه ها و ... بیان کرد: مسلماً دیدن کارهای حرفه ای تر می تواند نگاه ما را گسترش دهد و باید از پایه های هنر اصیل کشورمان هم الهام بگیریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا ناشران و مدیر مسئولان مجلات هم اهتمام ویژه ای نسبت به طراحی جلدهای محصولات خود دارند یا خیر گفت: نگاه ناشران و مدیر مسئولان متفاوت است. عده ای کاملاً نگاه هنری و عده ای دیگر نگاه بازاری تری دارند. از آن طرف ممیزی هایی که از طرف وزارت ارشاد برای هنرمندان است، آثار آنها را تحت تاثیر قرار میدهد.  به طور مثال وزارت ارشاد میگوید که نباید از چهره افراد در طراحی کتاب استفاده شود. در مقابل تعدادی از ناشران برای آنکه فروش بهتر داشته باشند اصرار دارند، تصاویر به کار گرفته شود که این اختلاف سلیقه هنرمندان را تا حدودی اذیت می کند.

رجبی یکی از دلایل زیادبودن طرح های کپی را مشکلات مالی هنرمند دانست و گفت: هنرمند برای آنکه بتواند طرحش را سریع تر تمام کند و سفارش های دیگر بگیرد، به طرح های کپی دست می زند. گاهی اوقات هم نگاه مدیر و یا سفارش دهنده دخیل است که المان و یا طرحی را نشان می دهد و به هنرمند تاکید می کند شبیه آن نمونه کار کند. در کل یک طراح حرفه ای که نگاه جامعه، وجدان شخصی و بیوگرافی هنری برای او مهم است کپی کاری نمی کند. امکان دارد که از آثار و مسیر پیموده شده توسط هنرمندان دیگر الهام بگیرد اما عین طرح را کپی نمی‌زند.

وی تصریح کرد: البته مسئله کپی با شباهت های احتمالی که در همه هنرها وجود دارد، فرق دارد. نمی توانیم این شباهت را کپی بنامیم، از طرفی الهام گرفتن در هنر تجسمی یک حرکت پسندیده و مناسب است.

رجبی در ادامه مشکلات حوزه تجسمی و گرافیک را تشریح کرد و گفت: با اینکه در جامعه امروزی بحث اقتصادی معضل مهمی است؛ اما معضل بزرگتر، عدم زیبایی شناسی جامعه و مدیران و مسئولان است. بسیاری از اوقات طرح هایی که هنرمند خلق می کند به دلایل مختلف تایید نمی‌شود که این موضوع خلاقیت را از بین می برد. هنگامی که موضوعی را به هنرمند می سپارند، باید اجازه دهند که کار خودش را انجام بدهد، درست است که سفارش دهنده سیاست ها و اهداف خودش را دارد؛ اما اعمال نظر شخصی در اثر هنرمند کار درستی نیست.

وی افزود: بسیاری از افراد کار گرافیست ها را با فتوشاپ اشتباه می گیرند؛ درصورتی که اصول کار ما دیزاین است و گرافیست حرفه ای باید درباره عکس، کاریکاتور و... اطلاعات داشته باشد.

او همچنین درباره فعالیت‌های هنری اخیر خود گفت: چند سال پیش پروژه ای با موضوع شصتمین سال تولد آقای چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا کار کردم که مورد استقبال سفارت این کشور قرار گرفت. چندی پیش هم با همکاری سفارت کوبا، مجموعه آثاری با موضوع انقلاب کوبا و رهبران آن تولید شده و  به نمایش درآمد.

رجبی افزود: در حال حاضر پیگیر نمایشگاهی با موضوع دفاع مقدس هستم که قرار است به همت مرکز فرهنگی هنری میثاق و کانون توحید لندن در شهر لندن برگزار شود و این نمایشگاه «شایستگان آسمان» نامگذاری شده است.

رجبی با بیان اینکه بیشتر پوسترهایی که طراحی کرده در زمینه فرهنگی هنری است، عنوان کرد:  طراحی پوستر سی و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر، طراحی پوستر بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر، پوستر کاروان زائران صلح که از فعالان صلح طلب در آن حضور داشتند، پوستر کاروان ایران سرزمین برادری، طراحی پوستر همایش علم و اخلاق و هنر در برلین آلمان و همچنین طراحی اعلان شبکه علم الکترونیک در سوئیس به سفارش سازمان فناوری اطلاعات ایران از مهمترین فعالیت های من در حوزه گرافیک به شمار می رود.

طراح پوستر جشنواره های فجر در خصوص میزان آشنایی و ارتباط مردم با هنر گرافیک اظهار داشت: هنرهای تجسمی به ویژه گرافیک، ارتباط تنگاتنگی با زندگی اجتماعی و تحولات آن دارد. جامعه ای که پویایی اقتصادی دارد، مسلماً سفارش های بهتری به طراح گرافیک می دهد و مشکلات اقتصادی در کیفیت و کمیت سفارش ها بر گرافیستان حرفه ای تاثیر می گذارد.

وی در پایان گفت: با گسترش تکنولوژی، دیدن موفقیت ها و دسترسی راحت تر به گنجینه هنری دنیا، انتظار می رود که هنر ما هم بیش از اینها بدرخشد و شاهد آثار بهتری باشیم، اما متاسفانه بسیاری از هنرمندان از این امکانات استفاده صحیح نمی کنند و به آثار کپی بسنده می کنند، خلق تصاویر کامپیوتری و نوشتار با آن باعث شده راحت تر کار کنیم که از این موقعیت باید به نحو احسن بهره بگیریم.

انتهای پیام/

گلایه هنرمند عرصه گرافیک از بی توجهی مسئولان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار