دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش فعلی حاکم بر کشور وارداتی است/ دانش آموز باید اجازه انتخاب‌گری داشته باشد

نویدادهم گفت: آموزش و پرورش فعلی کشور وارداتی است و باید مبتنی بر سند تحول بنیادین آن را تغییر دهیم.

آموزش و پرورش فعلی بر کشور وارداتی است/ دانش آموز باید اجازه انتخاب‌گری داشته باشدبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در  برنامه افتتاحیه گردهمایی و اولین کارگاه آموزشی مدیران مدارس منتخب سما که در دانشگاه علوم و تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: باتوجه به اینکه آموزش و پرورش فعلی وارداتی است باید تحولاتی را مبتنی بر سند تحول بنیادین در این نظام حاکم کنیم؛ تغییراتی همه‌ جانبه، نظام‌مند، آینده پژوهانه که مبتنی بر بینش و رفتار اسلامی باشد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ریشه‌های آموزش و پرورش به فلسفه تعلیم و تربیت برمی‌گردد، ادامه داد: باید این ریشه‌ها را تغییر دهیم و تحول را از این بخش آغاز کنیم.

وی با تاکید بر اینکه رویکردهای اساسی در سند تحول بنیادین وجود دارد، اظهار کرد: رویکرد فرهنگی و تربیتی یکی از مهمترین رویکردهایی است که در این رویکرد تربیت پذیری را متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی برای دانش‌آموزان تبیین می‌کنیم.

نوید ادهم یکی از  کارهای اساسی در زمینه رویکرد فرهنگی، تربیتی را انتخاب مناسب دانست و گفت: باید به دانش‌آموز اجازه انتخاب‌گری دهیم تا در جامعه متنوع امروزی توان تصمیم‌گیری و بهترین انتخاب را داشته باشیم.

ساحت شش‌گانه در هم تنیده‌اند

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: تربیت باید در ساحت‌های شش‌ گانه اعتقادی‌، عبادی، زیستی، زیبایی‌شناسی، اقتصادی و علمی و فناوری مورد توجه قرار گیرند و تمامی این ساحت‌ها به طور در هم تنیده و متوازن پیش رود.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای برنامه‌های تربیتی و پرورشی صرفا معلم پرورشی مسئولیت ندارد، اظهار کرد: همه عناصر مدرسه باید در این موضوع شرکت کنند و برای خود مسئولیت تربیتی قائل باشند.

نوید ادهم با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید رویکرد تربیتی را در فضای مدرسه باز مهندسی کند، گفت: آموزش و پرورش دو بالی هستند که در کنار یکدیگر باید به پرواز درآیند.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش ایران جزو 11 کشور چند فرهنگی در دنیا محسوب می‌شود، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در آموزش و پرورش امروزی به آن توجه می‌شود موضوع چند فرهنگی است که باید این موضوع را در پیشبرد اهداف مورد توجه قرار دهیم.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد یک مدرسه به عنوان مدرسه‌ای شاخص مطرح شود باید علاوه بر مدرسه خانواده را هم مورد توجه قرار دهد و در کنار توانمندسازی معلمان توانمندسازی خانواده‌ها هم در دستور کار باشد.

نوید ادهم یکی از مشکلات فعلی را هویت‌یابی برشمرد و اظهار کرد: در شرایط فعلی برخی دانش‌آموزان آنطور که باید و شاید به ایرانی بودن خود افتخار نمی‌کنند در حالی که باید این موضوع در اولویت کارها قرار گیرد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با تشریح انواع هویت برای هر فرد اظهار کرد: هویت قومی و محلی، هویت ایرانی، هویت اسلامی و هویت جهانی باید به طور متوازن و متعادل مورد توجه قرار گیرد و مؤلفه‌ها قربانی یکدیگر نشوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار