رئیس سابق سیا نشست ترامپ و کیم جونگ اون را نمایشی شکست‌خورده خواند

لئون پانه‌تا دیدار سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور را نمایشی شکست‌خورده و بی‌نتیجه دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه ای بی سی نیوز، لئون پانه‌تا، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، معتقد است دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سنگاپور، یک «ملاقات شکست خورده» است که صرفا جنبه نمایشی دارد.

پانه‌تا شب گذشته ضمن حضور در برنامه «این هفته» (This Week)، نشست ماه ژوئن بین سران آمریکا و کره شمالی را «نمایشی»  خواند و گفت: «مشکل اینجاست که این دیدار از همان آغاز در بسیاری از موارد با شکست همراه بود چرا که مقدمات اولیه برای این دیدار هرگز انجام نشد. آن ها با هم دست دادند و چند کلمه ردوبدل کردند.»

وی در ادامه گفت: وقتی شور و هیجان این دیدار [که رسانه ها ایجاد کرده بودند] پایان یافت، هیچ چیزی وجود نداشت که کره شمالی را ملزم کند تا آنچه را که برای انهدام هسته ای لازم است، انجام دهد.

رئیس سابق سیا به اشاره به توییت رئیس‌جمهور آمریکا درباره لغو سفر پمپئو به کره شمالی که در آن نوشته بود «من از وزیر امور خارجه، مایک پمپئو خواسته ام که فعلا به کره شمالی سفر نکند زیرا احساس می کنم پیشرفت کافی در رابطه با روند غیر هسته ای شدن در شبه جزیره کره صورت نگرفته است» اعلام کرد معتقد است اظهارات ترامپ در خصوص لغو سفر پمپئو به کره شمالی با آنچه پس از نشست سنگاپور در مورد پایان تهدیدات هسته ای پیونگ یانگ گفت، تناقض دارد.

او گفت: اکنون باید کاری انجام شود زیرا پیش از این در اجلاس سنگاپور، اقدامی اساسی که بر پایه روابط دیپلماتیک باشد و همه مسائل را در بر بگیرد، انجام نشده است. همه مسائل باید روی میز قرار بگیرد و پرسه دیپلماتیک واشنگتن و پیونگ یانگ با همکاری کره جنوبی و ژاپن آغاز شود.

رئیس سابق سیا در ادامه افزود: ما هنوز نمی دانیم سایت های هسته ای کره شمالی کجا هستند. همچنین نمی دانیم سایت های آزمایش موشکی آن کجا واقع شده اند.  ما هنوز به اطلاعاتی در مورد اینکه سایت های شیمیایی کره شمالی کجا واقع شده اند، دست نیافته ایم.  ما هنوز گروه ویژه بازرسی را توسعه نداده ایم. این چیزی است که باید  مورد بحث قرار گیرد و درباره آن جلسات متعددی ترتیب داده شود.

پانه‌تا در توضیح علت حضور 17 ساله آمریکا در افغانستان نیز  گفت: به عقیده من خیلی مهم است که اجازه ندهیم افغانستان سقوط کند چرا که این روند باعث قدرت گرفتن طالبان و گسترش نفوذ آن می شود. بنابراین یک استراتژی برای امنیت افغانستان لازم است. ولی این استراتژی برای دولت کابل مشخص نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار