رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران مطرح کرد؛

نابودی ۱۲۸ هکتار از باغات تهران برای تأمین یک درصد از درآمد شهرداری تهران

صدراعظم نوری گفت: در طول ۱۰ سال با صدور پروانه ساخت برای ۴۹۳ برج باغ تنها یک درصد از درآمد‌های کل شهرداری تأمین شده است.

نابودی ۱۲۸ هکتار از باغات تهران برای تأمین یک درصد از درآمد شهرداری تهرانبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران صبح امروز در در نشست خبری که با اصحاب رسانه برگزار کرد با ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله این کمیسیون به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

لغو مصوبه برج باغات و مبارزه با سفیدبالک ها

وی با تأکید بر اینکه تلاش زیادی کردیم تا مسئله حفاظت از فضای سبز جدی گرفته شود، گفت: بحث برج باغات را دنبال کردیم و با هماهنگی کمیسیون به تأیید اعضا رسید و سرانجام مصوبه برج باغات لغو شد و بعد از آن هم همواره پیگیری کردیم که پروانه‌ای در رابطه صادر نشود.

وی با اشاره به لغو مصوبه برج باغات گفت: وقتی مصوبه برج باغات لغو شد درآمد شهرداری با خطر مواجه نشد.

صدراعظم نوری افزود: در طول 10 سال که به واسطه برج باغات پروانه ساخت صادر شده 493 پروانه برای ساخت برج باغات صادر شده که تنها توانستند یک درصد درآمد کل شهرداری در طول 10 سال را تأمین کنند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه درآمد کل شهرداری از طریق صدور پروانه ساخت یک میلیون و 148 هزار و 467 میلیارد ریال بوده است، گفت: 11 هزار و 978 میلیارد ریال است.

رئیس کمیسیون محیط سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به پروانه‌های صادر شده برای برج باغات، گفت: در بیشتر پلاک‌های ثبتی تعداد طبقات منفی آن بیشتر از 5 طبقه است.

وی افزود: وقتی کسی 7 طبقه زیر زمین می‌سازد، ریشه تمام درختان را نابود می‌کند و هنگامی هم که 10 طبقه روی زمین می‌سازد، دیگر نور کافی به درختان نمی‌رسد و لذا ما معتقدیم مصوبه برج باغات موجب نابودی باغات شد.

وی افزود:‌ 128 هکتار از باغات تهران تنها به خاطر به دست آوردن یک درصد درآمد شهرداری نابود شده است و به فضای مسکونی و تجاری تبدیل شده است.

صدراعظم نوری با بیان اینکه در ارتباط با صیانت از باغات لایحه‌ای را دنبال می‌کنیم که جرایم نابودی درختان را سنگین‌تر کند، گفت: اقدام دیگر کمیسیون این بود که کلیه جرایم برای توسعه باغات اعمال شود و تمام درآمد آن صرف تملک باغات شود.

وی با بیان اینکه در پنج ماه نخست سال جاری 81 میلیارد تومان درآمد از این محل به دست آمده، گفت: تلاش می‌کنیم که 50 درصد آن برای تملک باغات استفاده شود که تاکنون 2 باغ را در منطقه 7 و 10 تملک کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات محیط زیستی مبارزه با سفید بالک‌ها بود، اظهار کرد:‌ با پیگیری‌هایی که انجام دادیم اقدامات بخش‌های مسئول را رصد کردیم و در نهایت دیدیم کارهای خوبی انجام شده و امروز در شرایطی هستیم که هیچ گزارشی از آزار این آفت‌ها برای شهروندان نداریم.

آب تهران آلودگی ندارد

صدراعظم نوری با اشاره به برگزاری جلسات متعدد و شرکت آبفا گفت: بحث‌های جدی در مورد قیمت آب را بررسی کردیم تا این سرمایه ارزشمند هدر نرود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه آب مصرفی در شهر تهران ممکن است در بخشی از نقاط دارای اندک آلودگی باشد،‌ تأکید کرد: این آ‌لودگی در تمام شبکه آبرسانی نیست و در بعضی نقاط کیفیت آن از آب معدنی هم بیشتر است.

وی با بیان اینکه بحث آبرسانی اضطراری را پیگیری می‌کنیم، گفت: در این طرح برنامه ریزی خواهد شد که چگونه ظرف مدت 72 ساعت آب شهروندان تأمین شود. 374 نقطه در شهر مشخص شده تا شهرداری آن را به ‌آبفا تحویل دهد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه رینگ آب شهر تهران تکمیل نشده، گفت: تلاش می‌کنیم با تکمیل کردن آن کیفیت آب را بهتر کنیم.

برخورد قضایی با ساختمانهای ناایمن

وی با بیان اینکه در موضوع ایمنی اقدامات خوبی انجام شده و لوایحی را تصویب کردیم که به ایمنی کمک کند، گفت: ساختمان‌های ناایمن را رصد کردیم و با شناسایی آنها با مرجع قضایی هم هماهنگی‌های لازم به عمل آمد تا آنها ملزم به رفع خطر شوند.

صدراعظم نوری با بیان اینکه 2.5 میلیون پلاک ثبتی رصد شده است، گفت: بسیاری از ساختمان‌ها جدید هستند و از ایمنی کافی برخوردارند و نبود ایمنی بیشتر در ساختمان‌های قدیمی است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه آتش نشانی باید موضوع ایمنی ساختمان‌ها را بررسی کند، گفت: آتش نشانی 10 هزار پلاک را شناسایی کرده و با ادامه این شناسایی تعداد آنها در حال افزایش است.

وی افزود: در صورتی که ساختمان‌های پر خطر در پی تذکرات آتش نشانی اقدام به رفع خطر نکنند مرجع قضایی برای برخورد با آنان وارد عمل خواهد شد.

صدراعظم نوری با اشاره به اینکه برای احداث بازارهای محلی تلاش کرده‌ایم، ادامه داد: به دنبال ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم هستیم و برای رفع مشکلات مربوط به دکل‌های مخابراتی هم کمیسیون نقش فعالی را ایفا کرده است.

تنها جمع آوری پسماند عادی به عهده شهرداری است

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به سیاست‌های جمع آوری پسماند در سطح شهر گفت: وظیفه دستگاه‌ها در مقابل پسماند به صورت دقیق مشخص شده و از آنجایی که ما دارای دو نوع پسماند عادی و ویژه هستیم تنها جمع آوری پسماند عادی به عهده شهرداری است و مسئولیت جمع آوری پسماند ویژه بر عهده تولید کننده است.

وی افزود: در پسماندهای غیرعادی و ویژه که شامل پسماندهای صنعتی و بیمارستانی است،‌ تولید کننده باید نسبت به حمل و دفع آ‌ن اقدام کند و اگر این پسماند به پسماند عادی تبدیل شود مسئولیت جمع آوری با شهرداری است.

صدراعظم نوری با بیان اینکه در گذشته شهرداری در حوزه‌های مختلف وارد شده و این توقع را به وجود آورده که مسئولیت جمع آوری پسماند ویژه آن به عهده شهرداری است، گفت: طبق قانون این مسئولیت با شهرداری نیست و وظیفه بی خطرسازی بر عهده تولید کننده و وزارت بهداشت است. البته در بسیاری از بیمارستان‌ها زباله‌ها به درستی جمع آوری و دفع می‌شوند و به این معنی نیست که هیچ جا نسبت به بی خطرسازی زباله‌ها اقدام نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری وظیفه‌ای در حوزه جمع آوری پسماندهای بیمارستانی، صنعتی و کشاورزی ندارد، گفت: این سخن به این معنا نیست که چون ما مسئولیت نداریم، آن را رها کنیم؛ بلکه این امر را دنبال خواهیم کرد تا مسئولین مربوطه این کار را درست انجام دهند.

رئیس کمیسیون محیط سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه به موضوع مخازن زباله شهری اشاره کرد و گفت: امروز این مخازن مشکلاتی را برای ما به وجود آورده‌اند و رفتار شهروندان را به سمتی هدایت می‌کنند که فکر کرده‌اند در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانند زباله خود را به این مخازن منتقل کنند. لذا پیشنهاد ما این است که مخازن به زیر زمین منتقل شوند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه در خصوص ارتقای سلامت شهروندان اظهار کرد: ‌اگرچه در این حوزه اقدامات خوبی انجام داده‌ایم اما موضوع سلامت به عهده شهرداری نیست و وزارت بهداشت متولی آن است همان طور که فرهنگ و امور مذهبی متولی دارد بهداشت هم متولی دارد و نقش شهرداری نباید تبدیل به تصدی گری شود زیرا نقش شهرداری تسهیل گری است.

احتمال تاسیس آرامستان در غرب و شرق تهران

رئیس کمیسیون محیط سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه بهشت زهرای تهران دارای ظرفیتی محدود است،‌ گفت: ظرفیت زمین بهشت زهرا باید افزایش  پیدا کند و زمین‌های جدید برای آن تدارک دیده شود.

وی با اشاره به اینکه در بهشت زهرا قسمت‌های جدیدی را تملک کرده اند و توسعه داده اند، گفت: چون به دلیل وسعت شهر تهران برای شهروندان سخت است که از نقطه‌ای در شمال شرقی شهر به جنوب شهر بروند، لذا از این جهت سازمان بهشت زهرا در حال مطالعه است تا در غرب و شرق تهران زمین‌های جدیدی را برای دفن اموات اختصاص دهد که محل‌های دقیق آن بعد از مطالعات اعلام خواهد شد.

رئیس کمیسیون محیط سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه محیط زیست یک حوزه فرابخشی است و مسئولیت آن صرفا بر عهده شهرداری نیست، گفت: حضور نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد برای حفظ محیط زیست بسیار تأثیر گذار است و یکی از فعالیت‌هایی که کمیسیون پیگیری کرده، این بوده که در نهادهای تصمیم گیری کارگروهی در 2 سطح ملی و استانی حضور پیدا کنند.

نشت نفت در باقر شهر باید برطرف شود

آرش میلانی عضو دیگر کمیسیون محیط سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران که در این نشست حضور داشت، تصریح کرد: باید به حجم زباله‌های بیمارستانی توجه کرد و گزارشی را مبنای کار قرار داد تا بین بخش خصوصی و بیمارستانی به درستی قضاوت شود.

وی در خصوص سرریز زباله‌های شهری به جوی‌های خیابان‌ها، گفت: این موضوع جرم هست و برای ما قابل پیگیری است.

میلانی در ادامه با اشاره به اینکه در باقر شهر نشت نفت وجود دارد، اظهار کرد: محیط زیست شهر ری هم این موضوع را تأیید کرده است و از قبل از وجود داشته است و نسبت به رفع آن اقدامات مناسبی انجام شده بود اما چون نظارت به درستی انجام نمی‌شود، دوباره نشتی ادامه یافته است. اما اینکه آیا به محصولات کشاورزی هم صدمه وارد کرده، باید بررسی شود.

صدراعظم نوری در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر کارگذاری دستگاه شنود در شکاف درختان خیابان ولیعصر که مدتی قبل فیلمی تحت این عنوان منتشر شد، گفت: این موضوع خیلی خنده‌دار است و چنین کاری انجام نمی‌شود.

اجاره دادن پیاده رو به دستفروشان ممنوع است

رئیس کمیسیون محیط سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه به موضوع سد معبر پرداخت و گفت: این اتفاق یکی از واقعیت‌های شهرهای بزرگ است که امروز به دلیل مشکلات اشتغال و بیکاری در حال رخ دادن است. بسیاری از افراد به داخل شهرها می‌آیند و برای اشتغال اقدام به بساط گستری می‌کنند و برای شهروندان ایجاد مزاحمت می‌کنند و گاهی اوقات در کنار آن شاهد بزهکاری هم هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شهرداری پیاده‌روها را به دست فروشان اجاره می‌دهد، گفت: پیاده روها باید محلی برای اوقات فراغت افراد باشند و ما به جای اینکه پیاده روها وسیع کنیم، خیابان‌ها را بزرگ کرده‌ایم؛ اما اگر پیاده روها را وسیع کنیم، مردم هم می‌توانند بخشی از اوقات فراغت خود را در آنجا سپری کنند.

رئیس کمیسیون محیط سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران افزود: من تأیید نمی‌کنم که کسانی که در پیاده روها بساط گستری می‌کنند، به شهرداری اجاره می‌دهند زیرا اجاره دادن پیاده رو ممنوع است و دریافت اجاره هم بابت این کار اقدامی غیر قانونی است.

وی با بیان اینکه در زمان تصویب بودجه مناطق، سازمان زیبا سازی توضیح داد که بابت هر بیلبورد چه هزینه‌ای از شهروندان گرفته می‌شود، گفت: در این زمینه شفاف عمل نمی‌شود. تلاش می‌کنیم تا سقف قراردادهایی را که در سامانه شفافیت منتشر می‌شوند را کاهش دهیم و به جایی برسیم که تمام قراردادهای شهرداری روی سامانه بیاید که البته این کار زمان می‌برد.

رئیس کمیسیون محیط سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه در خصوص محتوای تبلیغات بحث داریم، اظهار کرد: در این زمینه نسبت به گذشته تغییر رویکرد داشته‌ایم و رویکرد تبلیغات ارزشمند‌تر شده است اما هنوز این مسئله جای کار دارد. ما امیدواریم که بسیاری از وظایف شهروندان از طریق این بیلبوردها آموزش داده شود.

در ادامه این نشست، سید آرش میلانی با بیان اینکه نسبت به دستگاه‌های زباله سوز در دوره آقای نجفی پیگیری خوبی انجام شد، گفت: الان متغیرهای اقتصادی تغییر کرده است و یکی از این متغیرها نرخ خرید برق از نیروگاه‌هاست که این موضوع را با چالش مواجه کرده است.

وی افزود: اگرچه باید زباله سوزها منفعت داشته باشند، اما به لحاظ محیط زیستی هم باید استانداردهای سازمان محیط زیست و مطالبات شورای شهر را رعایت کنند.

عضو  کمیسیون محیط سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تأکید کرد:ما باید تضمین کنیم که در این زباله سوزها از فناوری استفاده می‌شود که خطری برای مردم اطراف نیروگاه ندارد.

تلاش شهرداری برای تملک باغهای بنیاد مستضعفان

صدراعظم نوری با اشاره به املاکی که در اختیار مستضعفان بوده، گفت: به دلیل توافقی که انجام شده، بسیاری از این املاک به کاربری مسکونی تبدیل شده‌اند و در شورا و کمیسیون هم تذکرات لازم را به بنیاد مستضعفان داده‌ایم تا نسبت به حفظ باغاتی که در تملک دارد، اقدام کند.

رئیس کمیسیون محیط سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به جلسه‌ای که با رئیس بنیاد مستضعفان داشته، ‌اظهار کرد: در آنجا بحث‌های مختلفی مطرح شد و بنیاد اعلام کرد که در حال حاضر 15 پلاک باغ دارد که حاضر است با شهرداری بر سر آنها توافق کند و از بارگزاری آنها منصرف شود.

صدراعظم نوری تصریح کرد: طبق گزارشی که به ما داده شد، این 15 پلاک مساحتی بین 140 تا 150 هزار متر دارند که ما هم از پیشنهاد بنیاد استقبال کردیم و گفتیم که لیست را بیاورند تا توافق کنیم.

رئیس کمیسیون محیط سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه به موضوع شناسنامه باغات پرداخت و گفت: وقتی 6 هزار قطعه احصا شد، به ما گزارش دادند که تعداد پلاک‌های بنیاد 15 پلاک نبوده و 40 پلاک است و لذا ما در حال بررسی این اختلاف هستیم.

صدر اعظم نوری با تأکید بر اینکه ما به هیچ عنوان اجازه بارگزاری مجدد به شیوه گذشته را نمی‌دهیم، گفت: برای حفظ حقوق مردم تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا از باغات و فضای سبز حمایت کنیم و جایگزین آن پیشنهاداتی خواهد بود که دیگر باغات تخریب نمی‌شوند و دیگر بنیاد و یا ستاد اجرایی فرمان امام و یا دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی که مالکیت باغ‌ها را دارند نمی‌توانند همچون گذشته روی باغات بارگزاری کنند.

سید آرش میلانی عضو  شورای شهر در ادامه به موضوع چنارهای خیابان ولیعصر پرداخت و گفت: کارگروهی در شورای قبلی در مورد چنارها گزارش گرفته و ما هم در شورای پنجم این کار گروه را فعال کرده‌ایم.

عضو کمیسیون محیط سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه صرف هزینه برای این چنارها بسیار مهم است،‌ گفت: در دوره جدید سعی می‌کنیم اطلاعات پایه را فراهم کنیم تا مسائل مربوط به آن با دقت فراهم شوند.

وی با بیان اینکه در مورد ورود زباله به جوی‌ها و نهرهای آب جرم انگاری ضعیفی وجود دارند، گفت: هرچقدر مردم در این جوی‌های آب زباله بریزند بیشتر به درختان آسیب می‌رسد.

میلانی در ادامه در خصوص نورپردازی درختان در شب، گفت:‌ نورپردازی درختان جزو عوامل مخرب است ولی هنوز گزارشی در این زمینه نیامده است و در مورد آن هم هنوز اجماعی وجود ندارد.

صدراعظم نوری در ادامه در خصوص ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان تهران، گفت: فضای شورای چهارم با شورای پنجم قابل مقایسه نیست زیرا در شورای پنجم عملکرد آن لزوما همچون شورای چهارم نیست و عملکرد کمیسیون سلامت به نحوه عملکرد شهرداری انتقاد داشته است.

رئیس کمیسیون محیط سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه کمیسیون سلامت شورای چهارم اقدامات خوبی انجام داد، اظهار کرد: اعضای شورای پنجم  سیاست‌های خود را به مدیریت شهری جدید ابلاغ کرده‌اند و شهرداری تلاش می‌کند به رویکردهای شورا پایبند باشد. امروز ما شهرداری تهران را مقابل خود نمی‌بینیم و آن را منتخب خود می‌دانیم و تمام تلاش خود را برای انجام وظیفه دست آن به کار می‌بندیم.

صدراعظم‌نوری در ادامه با بیان اینکه فاضلاب‌ شهری نباید در انهار‌ ریخته شود، تأکید کرد: فاضلاب باید وارد شبکه‌ فاضلاب‌ شود و پس از تصفیه‌ برای آبیاری استفاده شود که ما سعی می‌کنیم در یک فضای آرام این اقدامات را انجام دهیم‌.

تهران نیاز به گیاهان کم مصرف دارد/ کاشت چمن ممنوع است

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه با توجه به شرایط آبی کشور باید از گیاهان کم مصرف استفاده کنیم اظهار کرد: در شهر بزرگی مثل تهران باید در نوع کاشت گونه‌های گیاهی بازنگری‌ شود.

وی افزود: وضعیت چمن‌های شهری یکی از موضوعاتی است که باید مورد نظارت جدی قرار بگیرد‌ و نباید چمن جدیدی در شهر کاشته شود و چمنی هم که تخریب‌ می‌شود دیگر جایگزینی‌ ندارد و اگر در این زمینه‌ تخلفی دیده شود با آن برخورد می‌کنیم.

صدراعظم‌نوری در خصوص آبیاری برخی از فضاهای‌ سبز در روز بر خلاف‌ قانون منع آبیاری در روز گفت: در بعضی از مناطق که این کار در روز انجام می‌شود به این دلیل است که امکان آبیاری همزمان آن در یک ساعت واحد وجود ندارد.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با تأکید بر اینکه نظام جمع آوری زباله خشک و تر باید اصلاح شود گفت: ما می‌خواهیم پیمانکار‌ جمع‌آوری زباله را اصلاح کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از نکاتی که شورا نسبت به آن انتقاد دارد، این است که وقتی لایحه‌ای در صحن به تصویب می‌رسد باید مبنای عمل قرار گیرد که متأسفانه لغو مصوبه‌ برج باغات‌ تا زمان ابلاغ در مناطق اجرا نشد.

صدراعظم‌نوری با بیان اینکه تا قبل از 22 اسفند 96، 246 پلاک‌ داشتیم که پرونده‌های آن در دست اجراست‌ گفت: از 22 اسفند تا 9 اردیبهشت‌ 97 که این مصوبه‌ ابلاغ‌ شد 25 پرونده تشکیل شده است و از 9 اردیبهشت‌ 97 تا یک هفته قبل آن 22 پرونده تشکیل شده است.

وضعیت بازنشستگی‌ افشانی

عضو شورای شهر تهران  در خصوص سرنوشت وضعیت بازنشستگی‌ شهردار تهران گفت: شورا به عنوان یک نهاد مردمی موظف است که به قانون پایبند‌ باشد و در کشور ما اگر قانونی مصوب شود همه شهروندان ملزم به اجرای آن هستند و اگر کسی اجرا نکند تخلف‌ کرده است.

وی افزود: در خصوص وضعیت بازنشستگی‌ شهردار تهران هم اگر این موضوع به قانون تبدیل شود همه کسانی که بازنشسته‌ هستند باید از کار کنار بروند و کسانی دیگر جایگزین‌ آنها شوند.

صدراعظم‌نوری ادامه داد: موضوع بازنشستگی‌ در ارتباط با شهردار تهران هم به همین شکل است‌ و اگر شهردار شامل این قانون شود و شرایط به گونه‌ای باشد که نتواند در این مسئولیت‌ باقی بماند باید از این جایگاه کنار برود و اگر شرایط به گونه‌ای بود که می‌توانست در این مسئولیت‌ باقی بماند به کار خود ادامه خواهد داد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در جلسه هم اندیشی این هفته در خصوص وضعیت بازنشستگی‌ افشانی بحث خواهد شد گفت: اگر شرایط شهردار قانون را نقض نکند تلاش می‌کنیم که او در این مسئولیت‌ بماند.

وی در ادامه در خصوص اخذ هزینه جمع‌آوری پسماند‌ از شهروندان توسط شهرداری، در شرایطی که عده‌ای با استفاده از زباله‌ ثروت زیادی کسب می‌کنند گفت: هر کس که به نوعی اثری در محیط زیست دارد باید هزینه آن را بدهد و مسئولیت اجتماعی افراد اقتضا‌ می‌کند که افراد هزینه‌های تخریب محیط زیست را پرداخت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار