سلطانی فر: پنچاک سیلات نبود، در بازی‌های آسیایی چهارم می‌شدیم/ تصمیم‌های شورای المیپک آسیا غیرقابل تغییر است

وزیر ورزش و جوانان گفت: پنچاک سیلات هدیه شورای المپیک آسیا به اندونزی است و اگراین رشته نبود در بازی‌های آسیایی چهارم می‌شدیم.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان درباره حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در اردوی تیم های ملی اعزامی به بازی های آسیایی پاراآسیایی 2018 جاکارتا گفت:  شاید بهترین فرصت برای حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در اردوی تیم های جانبازان و معلولان، شب عید غدیر بود که لاریجانی از اردوی تیم های وزنه برداری، بسکتبال با ویلچر مردان و زنان و والیبال نشسته بازدید کرد. بدون شک این بازدیدها و حمایت ها در ارتقای سطح کیفی ورزشکاران و افزایش روحیه آنها موثر است. در سال های اخیر دولت و مجلس شورای اسلامی از ورزش قهرمانی در بخش فدراسیون های معمولی و فدراسیون ورزش و جانبازان حمایت کرده اند.

در فضایی آرام و بدون جنجال سعی داریم دست آوردها و کارنامه خوبی داشته باشیم

او ادامه داد: به ویژه با اختصاص ردیف 0/27 درصد از مالیات بر ارزش افزوده،حرکت جدیدی در بخش تکمیل پروژه های عمرانی، کمک به هیات های ورزشی، ورزش جانبازان و معلولان، ورزش افراد معمولی، ورزش بانوان ایجاد شده است و شرایط خوبی وجود دارد. همکاری و همدلی میان وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک و فدراسیون ها وجود دارد و در فضایی آرام بدور از حاشیه و جنجال تلاش می کنیم در بخش قهرمانی و همگانی دست آوردها و کارنامه خوبی داشته باشیم. همچنین سعی می کنیم کار پروژه های عمرانی بزرگ در نقاط مختلف کشور را که حدود 15 سال از آغاز عملیات اجرایی آنها گذشته است و پیشرفت فیزیکی 30 تا 40 درصدی داشته اند، با همین عزم و اراده و اختصاص منابع بهتر  دنبال کنیم.

افتخارات ورزشکارانمان در بازی های آسیایی باید در رقابت های پاراآسیایی هم تکرار شود

سلطانی فر افزود: امیدواریم افتخارهایی که ورزشکارانمان در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا- پالمبانگ کسب کرده اند و قطعا تا آخرین روز این مسابقات ادامه می یابد از سوی ورزشکاران پاراآسیایی مان هم تکرار شود. در تعدادی های از رشته های جانبازان و معلولان مانند وزنه برداری، والیبال نشسته، برخی مواد دو و میدانی قهرمان بلامنازع دنیا هستیم و حرف اول را می زنیم. شرایط خوبی وجود دارد و امیدواریم بچه ها نتایج خوبی بگیرند تا با دستی پر به ایران بازگردند.

پنچاک سیلات هدیه ویژه ای بود که شورای المپیک آسیا به اندونزی داد

او درباره مدال های فراوان اندونزی در رشته پنچاک سیلات اظهار داشت: اندونزی در بازی های آسیایی 2014 اینچئون با 4 طلا رتبه هفدهم را کسب کرد و در بازی های آسیایی 2010 گوانگ ژو هم جایگاه پانزدهم را به دست آورد. ظرفیت ورزش اندونزی همین رده های پایین رتبه دهم است اما شورای المپیک آسیا هر سال به میزبان بازی های آسیایی امتیاز و هدیه ای ویژه ای می دهد. این امر در سال 1974 هم برای ایران رخ داد و درحالیکه بیشتر کشورهای آسیایی با کشتی فرنگی آشنا نبودند، ما توانستیم کشتی فرنگی را در تقویم بازی ها بیاوریم و در 10 وزن این رشته هشت مدال طلا و یک نقره کسب کردیم که این امر منجر به ارتقای رتبه کشورمان شد.

اندونزی در رشته ای که نام یکی از محله های جاکارتا است ۱۴ مدال طلا گرفت

سلطانی فر افزود: اندونزی هم رشته رزمی- آئینی- سنتی خود به نام پنچاک سیلات که همنام محله ای در جاکارتا است به رشته های حاضر در بازی های آسیایی اضافه کرد. این رشته انشعابی از بازی های رزمی و مختص به خود اندونزی است. اگر این امتیاز را به میزبان دادند دیگر نباید به این شکل وسیع عمل می شد تا در هشت وزن بخش بانوان و هشت وزن بخش مردان 16 مدال طلا، 16 نقره و 32 برنز توزیع شود.این رشته برای کشورهای دیگر مانند ایران ناشناخته است. هرچند ما برخی نفرات را در پنچاک سیلات به بازی های آسیایی اعزام کردیم اما سابقه بسیار کمی داریم‌. شرکت کنندگان محدودی هم در پنچاک سیلات حضور داشتند که بیشتر آنها متعلق به اندونزی بودند. در مجموع از ۱۶ مدال طلای پنچاک سیلات ۱۴ مدال به میزبان تعلق گرفت. اگر این مدال ها را کنار بگذاریم رتبه چهارم ایران مانند ۹ روز اول شروع مسابقات تثبیت می شد.

اگر پنجاک سیلات نبود رتبه چهارم را کسب می کردیم

وزیر ورزش و جوانان افزود: چین، ژاپن و کره جنوبی به دلیل تعداد ورزشکارانشان و سطح بالایی که در ورزش دارند همیشه در رده اول تا سوم هستند و پیش بینی می کردیم ایران به رتبه چهارم بازی های آسیایی برسد و نسبت به دوره قبلی یک رده بالاتر بیاییم. درصورتی که پنچاک سیلات نبود به این مهم دست می یافتیم اما اندونزی با ۱۴ طلایی که از این رشته کسب کرد به رده چهارم رسید. اگر این تعداد مدال طلا را از ۳۰ طلای پنچاک سیلات اندونزی کسر کنید این کشور پایین تر از ایران قرار می گرفت.

با طلای احتمالی والیبال و بسکتبال در رده پنجم قرار می گیریم

سلطانی فر درباره ارزیابی اش از جایگاه نهایی ایران در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا گفت: ارزیابی می کردیم قزاقستان ما را برای کسب رتبه چهارم تهدید کند اما این کشور بیشتر از مدال طلا، نقره و برنز گرفت. چین تایپه و کره شمالی اکنون به ایران نزدیک شده اند اما با توجه به اینکه به احتمال زیاد مدال طلای والیبال و بسکتبال را کسب می کنیم و در جودو هم شانس داریم جایگاه پنجمی خود را تثبیت می کنیم.

تصمیم های IOC و شورای المپیک آسیا غیرقابل تغییر است و نمی توانستیم نسبت به حضور پنچاک سیلات در بازی های آسیایی اعتراص کنیم

وزیر ورزش و جوانان درباره اینکه چرا مسئولان ورزش کشورمان پیش از آغاز بازی های آسیایی به حضور پنچاک سیلات در این رقابت ها اعتراض نکردند، گفت: از ۲ تا ۳ سال قبل حضور پنچاک سیلات در بازی های آسیایی تصویب شده بود و کمیته ملی المپیک هم در جریان جزئیات بود. به همین دلیل نمی توانستیم به این امر اعتراض کنیم و این رشته به عنوان هدیه به اندونزی داده شده بود. می دانید از دوره بعدی بازی های آسیایی هم مانند دوره های قبل پنچاک سیلات در مسابقات وجود ندارد. در کل تصمیم های شورای المپیک آسیا و IOC قابل تغییر نیست و روال اینست که هر تصمیمی اتخاذ می شود باید اجرا شود.

هر کجا شرایط مساعد بوده است بانوان ورزشکار ایرانی خوش درخشیده اند

سلطانی فر درباره ناداوری علیه ۲ کاراته کای بانوی ایرانی گفت: حق بانوان ایرانی کسب مدال طلا بود چراکه آنها ناباورانه باختند. یکی از کاراته کاهای بانوی ایرانی در فینال صفر بر صفر کرد و با یک اخطار باخت. حق او طلا بود. زمینه های خوبی در ورزش بانوان وجود دارد و تعداد بانوان کشورمان نسبت به دوره های قبلی ۲ برابر شده بود. از نتایج بانوان پیشمان نیستیم و با توجه به ارزیابی خوبی که با کمیته ملی المپیک داریم همچنان از آنها حمایت می کنیم تا در رویدادهای آتی حضور یابند چراکه زمینه این امر وجود دارد. هرجا شرایط مساعد بوده است خانم های ورزشکار ما خوش درخشیده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار