دستگاه ردیاب هر نوع ماده جامد یا مایع در مسیر پیشرفت

مخترع جوان ارومیه‌ای با اختراع دستگاه ردیاب هر نوع ماده جامد یا مایع توانسته گامی مهمی در راستای توانمندی‌های کشور بردارد.

دستگاه ردیاب هر نوع ماده جامد یا مایع در مسیر پیشرفتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛برای نخستین بار در جهان جوانانی از دیار آذربایجان غربی  تکنولوژی  ردیاب همه نوع مواد دست یافتند که در نوع خود بی نظیر است و گامی مهم در مسیر توانمندی کشور به شمار می رود.

کامبیز گلشنی مخترع دستگاه ردیاب همه نوع مواد گفت: این دستگاه برای اولین بار در جهان ساخته شده است و هیچ مشابه خارجی ندارد.

وی ادامه داد: با این دستاورد، شناسایی هر گونه ذخایر طبیعی و غیر طبیعی همچون معادن فلزی و غیر فلزی – منابع نفتی و آبی را تا فاصله ۴۲ کیلومتری سطح زمین و عمیق‌ترین نقطه آب و خاک، امکان پذیر می‌باشد.

وی ادامه داد: در این سیستم به جهت بهره گیری از اثرات الکترواستاتیک و میدان‌های دو قطبی الکتریکی، جهت یابی از پشت هر مانع طبیعی و غیر طبیعی امکان پذیر بوده و تحت تاثیر هیچ یک از نویز‌های حاصل از دکل‌های فشار قوی – ایستگاه‌های مخابراتی و انواع مسدود کننده‌ها قرار نمی‌گیرد.

گلشنی مخترع این دستگاه افزود: علاوه بر شناسایی بالقوه و منابع حیاتی در مناطق مد نظر کاربر، این دستگاه می‌تواند بعد از حوادث ناگواری، چون زلزله، سیل، ریزش بهمن، سقوط هواپیما. و... در شناسایی هر نوع هدف گمشده‌ای مثل لاشه و جعبه سیاه هواپیما، جسد انسان و ... کمک شایان و موثری داشته باشد.

وی افزود: یکی دیگر از کاربرد‌های این دستگاه، ممانعت از ورود و خروج مواد مورد نظر به صورت غیر مجاز، به داخل یا بیرون مجموعه هاست.
با توجه به نیاز مجموعه‌های متقاضی، این سیستم، کاربرد وسیعی در صنایع معدنی، نفتی، شیمیایی، دفاعی و کنترلی دارد.

گلشنی تصریح کرد: چنانچه تشکل‌های همچون خانه صنعت و معدن و اتاق بازرگانی صنایع و معادن و ... با این شرکت همکاری نمایند برای بخش قابل توجهی از جوانان کشور در حوزه کاربردی این سیستم‌ها اشتغال زایی ایجاد شده و در حوزه برون مرزی با عقد قرارداد‌های شناسایی انواع میادین نفتی، آبی، معدنی می‌توان سود سرشاری را عاید کشور نمود.

گل محمدی معاون اکتشافات سازمان ملی زمین شناسی کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛دستگاه ردیاب همه نوع مواد جامد و مایع که توسط مخترع ارومیه ای ساخته شده است، یک نوع ردیاب مواد مختلف است که جهت تست در خصوص اکتشافات مواد معدنی به سازمان ملی  زمین شناسی مطرح شده است.

وی ادامه داد:با توجه به پیچیدگی مواد معدنی در ترکیب شیمیایی و توزیع مکانی، برنامه مشخصی جهت تست به صورت تک ماده‌ای و ترکیبی تدوین شده است.

معاون اکتشافات سازمان ملی زمین شناسی کشور افزود:در مرحله اول تست‌های تک ماده یا تک کانی انجام و با خطای کم دستگاه عملکرد مناسبی دارد که با ارتقا و دیجیتال نمودن برخی از پارامتر‌های برداشت شده، می‌توان استفاده مناسبی از این دستگاه داشت.

گل محمدی با اشاره به آزمایش های صورت گرفته بر روی این دستگاه  افزود:در خصوص مواد معدنی ترکیبی که در مدل‌های مختلف اکتشافی و تیپ کانی زایی حضور دارند که از نزدیک به یک صد تیپ و نوع مختلف تشکیل مواد معدنی، حدود ۲۰ تیپ شاخص و تست قرار دادیم و در این مرحله از تست تیپ اول طی روز‌های گذشته، نتایج اکتشافی مناسب و منطبق بر واقعیت برداشت شد.

در این آزمایش‌ها که نیاز تاییدیه نهایی این دستگاه می‌باشد خطا‌ها، نواقص و نحوه ارتقا دستگاه مشخص می‌گردد و با برنامه ریزی انجام شده ودر صورت تایید مواد مورد نظر سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، یک لایه اطلاعات اکتشافی می‌توان به سایر داده‌های اطلاعات اکتشافی مثل ژئو فیزیک، ژئو شیمی، و پردازش تعمیم داد.

انتهای پیام/م

اختراع دستگاه ردیاب توسط مخترع ارومیه

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
چی شد؟ بعد از یک سال و نیم اختراع به کجا رسید.