وجود یکصد نسخه نفیس خطی و چاپ سنگی با موضوع ازدواج در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

یکصد نسخه نفیس خطی و چاپ سنگی باموضوع ازدواج در کتابخانه مرکزی استان قدس وجود دارد، که برخی نسخه‌ها از نظر قدمت و تزیینات هنری منحصر به فرد و از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

وجود یکصد نسخه نفیس خطی و چاپ سنگی با موضوع ازدواج در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضویبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ حجت‌الاسلام محمدحسن نوری‌نیا رئیس ادارۀ مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی: مجموعه ارزشمندی شامل بیش از یکصد نسخه‌خطی و چاپ سنگی با موضوع ازدواج و نکاح، که برخی به طور مستقیم به آن پرداخته و در برخی نسخه‌ها به طور ضمنی به آن اشاره شده است، در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

وی افزود: بیشتر نسخه‌ها به دلیل قدمت ، کتابت و ویژگی‌های هنری خاص آن، از اهمیت شایان توجهی برخوردار است.

رئیس اداره مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت:: رسالۀ اختلاف زوجین در مهر، تألیف محمدباقر بن محمد میرداماد در فقه به زبان عربی، به کتابت ۱۰۲۲ ه. ق. و جامع المقاصد فی شرح القواعد در فقه جعفری از علامه حلی با شرح محقق کرکی به کتابت سال ۹۵۵ ه. ق. که این نسخه در گنجینه کتب خطی از مبحث نکاح آغاز می‌گردد، از جمله نسخه‌های موجود است.

حجت‌الاسلام محمدحسن نوری‌نیا به برخی نسخه‌های چاپ سنگی اشاره کرد و افزود: "نظام ازدواج" به زبان اردو، "نکاح یا ازدواج" یا " کتاب الازدواج" در موضوع فقه و احکام زناشویی، " بک آن میریج یعنی کتاب النکاح" با موضوع ازدواج و زناشویی به زبان اردو و نسخه‌های متعدد از کتاب " وسائل الابتهاج فی حفظ صحت الازدواج" به زبان فارسی با موضوع زناشویی و بهداشت، ترجمۀ زین العابدین نایب الصدر شیرازی، برخی از این نسخه‌هاست.

وی به برخی نسخه‌ها اشاره کرد که ضمن بیان برخی مطالب در فقه و حقوق و اخلاق، به مبحث ازدواج، آداب نکاح و طلاق پرداخته است و گفت: نهج الحق و کشف الصدق، من لایحضره الفقیه، مصباح الانظار، مشکاه المصابیح، کیمیای سعادت، حلیه المتقین و نسخه‌های متعددی از این آثار در کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی موجود است، که در این میان، نسخه‌هایی به قدمت قرن هفتم و هشتم هم به چشم می‌خورد.

انتهای پیام // ف. ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار