رئیس جهاد دانشگاهی:

کمبود‌های جهاد دانشگاهی به دولت خاصی مربوط نیست/ برخورد جدی با مفسدان اقتصادی صورت گیرد

طیبی با اشاره به دستاوردهای جهاد دانشگاهی گفت: کمبودهای جهاد منحصر به دولت خاصی نیست بلکه مشکلی ساختاری است.

کمبود‌های جهاد دانشگاهی به دولت خاصی مربوط نیست/ برخورد جدی با مفسدان اقتصادی صورت گیردبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در همایش سی هشتمین سالگرد جهاد دانشگاهی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، با اشاره به اینکه تاسیس جهاد سالگرد رویش انقلاب اسلامی است، گفت: تمامی فعالیت هایمان در زمینه‌های هویت ملی، ایرانی و اسلامی دانشجویان است و اکنون ۱۰۲ هزار دانشجو در قالب ۲۵۰۰ اردو‌ی جهادی شرکت کرده اند.

وی ادامه داد: این نهاد جز افتخارات ماست و خوشبختانه از زمان تاسیس این جهاد دستاورد‌های خوبی صورت گرفته است به طوری رهبری این نهاد را مولود مبارک انقلاب خوانده است.

وی در خصوص مناظرات دانشجویی گفت: تا کنون ۶۰۰ مناظره در دانشگاه‌های کشور برای دانشحویان برگزار کردیم همچنین از دیگر برنامه‌ها می‌توان به آیین تندیس فداکاری اشاره کرد.

طیبی در ادامه به تولید «دمولسیفایر» سازگار با محیط زیست که برای جداسازی مواد همراه نفت به کار می‌رود، در مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: نفت هنگام استخراج از چاه با مواد اضافی همچون آب، نمک، گاز و گل و لای مخلوط است و جدا کردن آب از نفت خام به علت ترکیب‌های شیمیایی پیچیده کار دشواری است؛ که این ماده به جداسازی مواد اضافی کمک می‌کند البته در دستاورد جدید این دمولیسفایر ویژگی‌های منحصر به فرد دارد.

وی افزود: مزیت دمولسیفایر تولید شده در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی نسبت به نمونه‌های خارجی این است که پسابی که پس از استفاده از این ماده به وجود می‌آید آغشته به روغن، مواد شیمیایی  یا اسید نیست و به محیط زیست آسیبی نمی‌زند.

طیبی تصریح کرد: پساب به وجود آمده از فرایند جداسازی نفت خام از آب و نمک، جهت استخراج مجدد نفت، دوباره به چاه‌های نفت بازمی گردد.

رئیس جهاد دانشگاهی از برگزاری سومین همایش ملی امام خمینی (ره) با موضوع از نظریه تا عمل خبر داد و افزود: اهمیت دارد که پس از گذشت چهار دهه بدانیم چقدر از نظریات امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار کبیر انقلاب در عمل محقق شده است به همین جهت این همایش را برنامه‌ریزی و برگزار کردیم.

طیبی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های این‌نهاد درباره توسعه فرهنگ دینی گفت: در حال حاضر ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را برگزار کردیم که شرکت‌کنندگان از کشور‌های مختلف فیلم‌های قرائت‌های خود را ارسال و در مجموع ۴۴نفر از ۴۲ کشور توسط داوران برای شرکت در مسابقه انتخاب شدند و طبیعتا در کنار اینگونه همایش‌ها نیز مباحث مربوط به جهان اسلام توسط دانشجویان صورت می‌گیرد.

ساخت داروی جدید برای درمان آریتمی قلب

وی در ادامه به ساخت داروی جدید برای درمان آریتمی قلب با استفاده از عصاره برگ زالزالک اشاره کرد و گفت: این آزمایش به مدت ۵ سال به صورت کار تحقیقاتی مورد توجه قرار گرفت که خوشبختانه منجر به گواهی تائید شد.

رئیس جهاد دانشگاهی اضافه کرد: سلول‌های بنیادی معمولا برای اهداف درمانی به رده‌های مختلف سلولی تمایز می‌یابند؛ اما این تنها کاربرد سلول‌های بنیادی نیست همچنین از دیگر کاربرد‌های این سلول‌ها، تمایز به انواع مختلف سلول‌های انسانی و استفاده برای آزمودن دارو‌های جدید است.

طیبی گفت: در واقع هدف از تولید آزمایشگاهی این دارو بهبود یافتن هرچه سریعتر بیماران است که برای بررسی اثر دارویی تهیه شده از برگ زالزالک بر سلول‌های قلبی بیماران مبتلا طراحی شد.

وی در ادامه به حوزه ژنتیک در این نهاد پرداخت و گفت: جهاد دانشگاهی برای نخستین بار در کشور توانست توسط پژوهشگران پژوهشگاه رویان، ماهی‌های آزمایشگاهی مدل بیماری‌ها به وسیله دستکاری ژنتیکی تولید کند.

طیبی ادامه داد: ایجاد مدل یک بیماری برای بررسی و شناخت آن بسیار مهم است و از سوی دیگر امکان آزمایش روش‌های درمانی جدید و پایش میزان موثر بودن آن‌ها را فراهم میکند.

رئیس جهاد دانشگاهی بیان کرد: حیوانات مدل، معمولا از گونه‌هایی کوچک که طول عمر کوتاهی دارند ایجاد می‌شوند تا علاوه بر هزینه اندکی نگهداری، امکان بررسی ویژگی‌های بیمار در طول چرخه کامل زندگی آن‌ها فراهم باشد.

وی اضافه کرد: تولید ماهی‌های آزمایشگاهی مدل به کمک دستکاری‌های ژنتیکی نیازمند دانش بالایی است و به همین علت در انحصار برخی کشور‌ها و مراکز تحقیقاتی و داروسازی خاص قرار دارد؛ پیش از این در صورت نیاز به استفاده از این حیوانات مدل تنها را درخواست خرید آن از مراکز دارای دانش لازم بود که با هزینه‌های گزاف و مانع تراشی‌هایی همراه بود، اما پس از سال‌ها تلاش و پژوهش محققان پژوهشگاه رویان موفق به کسب این دانش، حیوانات مدل ضروری برای پروژه‌های تحقیقاتی داخلی تولیدی شدند.

طیبی ادامه داد: برای کمک به فعالیت‌های پژوهشی در این مرکز ساخته شده می‌توان به گورخر ماهی مدلی بیماری ام اس، گورخر ماهی مدل بیماری دیابت، گورخر ماهی مدل بیماری عضلانی و گورخر ماهی سبز اشاره کرد که از مدل اخیر (گورخر ماهی سبز) به عنوان شاخصی برای سلامت آب‌ها نیز استفاده کرد چراکه این ماهی در آب‌های آلوده به تدریج رنگ سبز درخشان خود را از دست می‌دهد.

تلاش برای کشف روش‌های جدید درمان سرطان

طیبی گفت: تولید آنتی باکتریال اختصاصی برای درمان بیماری اسهال در دام از دیگر اقدامات این نهاد است  همچنین چندین سال است که برای تشخیص زودرس بیماری سرطان در پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی، پژوهش‌هایی صورت گرفته است و خوشبختانه به نتیجه‌های مهمی در این زمینه دست یافته‌ایم و قرار است با وزارت بهداشت در صورت رسیدن به بررسی‌های لازم این پژوهش را به طور رسمی اعلام کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی اضافه کرد: راه اندازی خط تولید مقطع‌های ۳ دندانه، تکمیل، نصب و بهره برداری از مبدل فرکانس ولتاژ بالا به عنوان محرک موتورهای الکتریکی و طراحی و ساخت تأسیسات نمک زدایی نفت، نمونه اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

وی در ادامه به ساخت سرامیک‌های ویژه نسوز که کاربرد گسترده‌ای در صنعت و نفت گاز دارند اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این زمینه توانسته‌ایم به ساخت انبوه این سرامیک‌ها دست یابیم همچنین طراحی و ساخت فرستنده دستگاه دیجیتال تلویزیون روستایی که در مرحله عقد قرار داد با صدا و سیما است در دست بررسی داریم.

طیبی گفت: در همین راستا ساخت دستگاه بازوی بارگیری نفت که در جزیره خارک نصب شده را در دست بررسی داریم و منتظر تست‌های کشتی‌های نفتی هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی اضافه کرد: خوشبختانه به دانشی دست یافته‌ایم بر اساس آن قیر طبیعی را می‌توان بهکربن اکتیو تبدیل کرد و در حال ساخت پایلوت ۱۰۰۰ تنی آن هستیم، بازیابی فلزات گران بها از حجم زباله‌های الکتریکی که در حال اتمام پایلوتی هستیم که بتوان با ظرفیت ۲۲ تن این فعالیت را انجام دهیم.

وی در ادامه در خصوص فعالیت جهاد دانشگاهی در زمینه حوزه علوم انسانی خبر داد و گفت: پیمایش ملی ارزش‌ها و گردشگری، شناسایی موانع کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان، پیمایش ملی خانواده برای بررسی مشکلات و ارائه راه حل‌ها، طرح ملی سنجش و تأمین سرمایه گذاری در پروژه‌های تولیدی کشور و غیره از فعالیت‌های این نهاد در سال ۹۶ در حوزه علوم انسانی و اشتغال‌زایی بوده است.

اجرای طرح هدایت شغلی دانشجویان

طیبی گفت: در حال حاضر همچنین طرحی تحت عنوان هدایت شغلی دانشجویان در نظر گرفتیم که بر اساس آن دانشجویان با زمینه‌های شغلی رشته خود آشنا می‌شوند و علاوه بر تحصیلات آکادمیک، آموزش‌های کار آفرینی نیز به آن‌ها ارائه می‌شود و در حال حاضر ۲۰ رشته تحصیلی که عمدتا مربوط به حوزه علوم انسانی است را آسیب شناسی کرده‌ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به اینکه حرکت سریع دنیا به سمت اقتصاد فرهنگی است، ادامه داد: کشور ما دارای استعداد‌های زیادی در حوزه گردشگری، سینما، دین، مد و لباس و غیره است که می‌توان فعالیت‌های خوبی را در این زمینه صورت دهیم.

وی با اشاره به طرح بومی سازی منابع انگلیسی گفت‌: مقام معظم رهبری در یکی از دیدار‌های خود ابراز نگرانی کردند که برخی کشور‌های غربی در کنار آموزش زبان فرهنگ خود را نیز انتقال می‌دهند و مردم ما علاوه بر اینکه نیاز به آموزش زبان انگلیسی دارند باید از تهاجم فرهنگی کشور‌های دیگر مصون بمانند به همین دلیل مجموعه‌ای را در قالب ۸ جلد کتاب تعریف کردیم که بتواند برای زبان آموزی به مردم کمک کند؛ تاکنون ۶ جلد این کتاب تدوین و دوره آموزشی آن نیز برگزار می‌شود.

طیبی اضافه کرد: سازمان جهاد دانشگاهی یک رویش خود باوری و وفاداری به انقلاب می‌دانیم و حمایت قاطع از دولت منتخب داریم و مشکلاتی که بیان می‌کنیم حاصل این دولت یا دولت‌های گذشته نیست بلکه مشکلات ساختاری است که در این سال‌ها به وجود آمده است.

رئیس جهاد دانشگاهی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که رهبری همواره به آن تأکید داشتند، این است که هنوز اراده‌ای برای پیشرفت دانش بنیان در تمامی ارکان نظام وجود ندارد، پیش نیاز پیشرفت دانش بنیان وفاق ملی میان سیاسیون است تا در شرایط تحقق این پیشرفت فراهم شود.

وی گفت: متأسفانه در کشور ما برخی از کار‌ها به صورت سیستمی انجام نمی‌شود، به عنوان مثال مناقصه‌ها که نباید در اختیار فرد قرار بگیرد، زیرا زمینه ایجاد فساد را فراهم می‌آورد.

در شرایط غیر تحریم به سمت واردات بی‌رویه نرویم

طیبی تصریح کرد: توسعه باید در شرایط غیر تحریم اتفاق بیفتد، تولید کننده باید بهترین مواد اولیه و قطعات دسترسی داشته باشد و نباید در شرایط غیر تحریم به سمت واردات بی‌رویه برویم؛ ما نگرانی از تحریم نداریم به شرط اینکه بتوان با مدیریت درست حرکت کرد.

وی اضافه کرد: فرآیندی که از تولید علم تا تبدیل به ثروت اتفاق می‌افتد، نظام نوآوری نام می‌گیرد در حال حاضر اجرای نظام نوآوری ما درست پایه گذاری نشده و دارای اشکال است.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به فسادهای اقتصادی در کشور، گفت: فساد اقتصاد‌ی در کشور مطرح می‌شود، باید برخورد جدی با فساد صورت گیرد تا مفسدین بدانند هزینه فساد اقتصادی زیاد است.

طیبی گفت: این نهاد آماده پذیرش مأموریت‌های بزرگ ملی در زمینه فناوری‌های مهم است و معتقدیم که پژوهش باید مأموریت محور و پژوهش محور باشد و خوشبختانه ما توانسته‌ایم فناوری‌های خوبی را تولید و به بازار ارائه کنیم.

وی با تأکید بر انتقال فناوری از کشور‌های صاحب علم گفت: نباید بازار کشور خود را به صورت رایگان در اختیار خارجی‌ها قرار دهیم و می‌توانیم فناوری‌های روز را از آن‌ها فرا بگیریم به عنوان مثال در زمینه‌های آب شیرین کن‌ها که امروز مورد نیاز کشور است توانسته‌ایم به دستاورد‌های بالایی برسیم.

طیبی یادآوری کرد: برای تقویت تیم اقتصادی و صنعتی دولت باید در کابینه تغییراتی انجام شود و پیشنهاد می‌کنیم رئیس جمهور با انجام تغییرات در این فرصت ۳ ساله، خود را برای اصلاح امور و خدمت به کشور بیش از پیش آماده کند.

طیبی تصریح کرد:صبح امروز هم قراردادی برای تامین کاتولیت موتور خودرو منعقد کرده ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار