مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی خبر داد:

قلعه تاریخی بسطام برای ثبت جهانی آمادگی کامل دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از آمادگی کامل قلعه تاریخی بسطام برای ثبت جهانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به  ثبت جهانی  تاریخی بسطام گفت: قلعه تاریخی بسطام از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار بوده که در این راستا پرونده این اثر تاریخی برای ثبت در فهرست آثار جهانی آماده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه مرمت و صیانت از این اثر تاریخی در طول سال تداوم دارد افزود: تاکنون دو مرحله کاوش‌های باستان شناسی در این محوطه تاریخی صورت گرفته که در اولین کاوش باستان شناسی توسط هیئت آلمانی آثار تاریخی زیادی از جمله سنگ نوشته و لوح‌های گلی دربرگیرنده خطوط میخی اورارتویی که گویای تاریخ و تمدن این محوطه است کشف شده است.

جباری از تعیین عرصه و حریم قلعه تاریخی بسطام خبر داد و اظهارداشت: پروژه مطالعاتی حاضر با عنوان گمانه زنی و به منظور تعیین عرصه و حریم درجه یک و دو قلعه بسطام از حدود یک ماه پیش توسط اکیپی از باستان شناسان استانی و کشوری در این محوطه شروع شده است.

جلیل جباری اظهارداشت: این محوطه تاریخی قبلا در سال های ۱۹۷۶تا ۱۹۷۸ میلادی کاوش هایی توسط کلایس انجام گرفته و بعد از انقلاب هم در سال های ۱۳۷۶ و ۱۳۷۹ کاوش هایی توسط باستان شناسان ایرانی صورت گرفت.

جباری با بیان اینکه این اثر با ۵۴ هکتار وسعت بزرگترین قلعه اورارتویی ایران به شمار می‌رود افزود: امیدواریم با ثبت این اثر در فهرست آثار جهانی بتوانیم گام اساسی در معرفی و شناساندن آن برداریم.

 

انتهای پیام/م

سومین محوطه اورارتویی دنیا تعیین حریم می شود






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.