آشنا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

احتمال دارد کابینه دچار تحولاتی شود/اروپا بسته پیشنهادی خود را تقویت کند

مشاور رئیس جمهور گفت:امروز نه فقط خلیج فارس بلکه همه پایتختهای آسیایی و اروپایی صحنه شکست آمریکا است.

آشنا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:حسام الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان, با اشاره به نظر سنجی توئیتری اخیر خود در خصوص تغییر کابینه اظهار کرد: همانطور که قبلا هم رئیس دفتر محترم رئیس جمهور مطرح کرده‌اند؛ در دولت این آمادگی وجود دارد که تحولاتی در زمینه تطبیق سیاست‌ها با شرایط فعلی و پاسخگویی به نیازهای جاری کشور اتفاق بیافتد.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه احتمال دارد کابینه دچار تحولاتی شود, گفت: تغییر کابینه حق رئیس جمهور است و در هر حوزه‌ای و هر زمانی که صلاح بدانند اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به اخبار منتشره در خصوص انتصاب جهانگیری به ریاست «ستاد ویژه اقتصادی» نیز گفت: معاون اول رئیس جمهور مسئولیت‌های متعددی را بر عهده دارند و مسئولیت سنگین ایشان به عنوان فرمانده قرارگاه اقتصاد مقاومتی نشان می‌دهد که بالاترین مسئولیت‌ها در حوزه هماهنگی‌های اقتصاد مقاومتی در دولت را برعهده دارند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک با اشاره به اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه ایرانی‌ها دیگر شعار مرگ بر آمریکا سر نمی‌دهد و قایق‌هایشان کمتر اطراف ناوهای جنگی ما ظاهر می‌شوند؛ نیز گفت: آقای ترامپ دو ویژگی دارند که هر دو آنها برای مردم ما جالب است. یکی اینکه او آرزوهای خود را در قالب گزاره‌های مربوط به زمان گذشته بیان می‌کند؛ یعنی آرزوهایی که می خواهد واقع بشود را به عنوان آرزوهای محقق شده به زبان می‌آورد. نکته دوم هم این است که از ضعف‌های خود به عنوان قوت و از قوت‌های ما به عنوان ضعف یاد می‌کند.

آشنا تاکید کرد: اتفاقی که در این دوره افتاده است, اتحاد ملت ایران علیه سیاست‌های آمریکا و ضعف مفرط آمریکایی‌ها در ایجاد ائتلاف علیه ایران است.امروز نه فقط خلیج فارس بلکه همه پایتختهای آسیایی و اروپایی صحنه شکست آمریکا است.

وی با اشاره به هشدار نفتی رئیس‌جمهور نیز اظهار کرد: هشدارهای روحانی و صراحت‌های وی در مذاکراتی که در سوئیس و اتریش و همچنین تماسهای تلفنی بسیار مهمی که با مرکل و مکرون داشت؛ تاثیرات خود را به روشنی در مذاکرات وین نشان داد.

آشنا با اشاره به نارضایتی رئیس جمهور از بسته پیشنهادی اروپا نیز گفت: اروپا باید در حد مقدورات و توانایی‌های خود بسته پیشنهادی را تقویت کند. ما هم محدودیت‌های اروپا را به خوبی می شناسیم و هم از توانایی های آن‌ها آگاهی داریم. مهم این است که اولویت بندی اروپایی‌ها به گونه ای شکل بگیرد که همانگونه که خانم موگرینی می‌گوید همه اروپا به این نتیجه برسند که حمایت از بقای برجام یک نیاز امنیتی اروپا است نه فقط یک خواسته اقتصادی ایران.

مشاور رئیس جمهور تاکید کرد: مذاکرات اروپا و ایران مبتنی بر این اصل است که توقعات ایران از برجام بدون حضور آمریکا هم باید محقق شود و اروپا نه فقط در اراده سیاسی بلکه در اقدامات عملی باید هم جای خالی آمریکا را پر کند هم در مقابل زیاده طلبی و زورگویی ترامپ ایستادگی کند.
وی ادامه داد: به نظر می رسد که این بسته در حال شکل گیری، تقویت و تنظیم شدن مطابق با نیازها و خواسته های ایران باشد.

آشنا در خصوص اظهارات لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی بر تجارت بدون دلار با ایران نیز اظهار کرد: تلاش ایران و طرف‌های مذاکره یک تلاش همسو و در جهت هم افزایی است. این فرآیند بخشی از تلاشی جهانی برای رهایی از سلطه دلار بر تجارت جهانی است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ادامه داد: به نظر می رسد که مقابله با یک جانبه گرایی آمریکا در جریان خروج از برجام تبدیل به یک نگرش غالب در میان طرف‌های مذاکراتی ایران شده است.

وی با اشاره به اظهارات پمپئو وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه معافیت‌ از تحریم نفتی ایران را بررسی می‌کنیم, نیز اظهار کرد: آمریکایی‌ها ساده نگرانه فکر می‌کردند که با فشار یا همکاری کشورهای دیگر می توانند بدون اینکه قیمت نفت تغییر کند؛ نفت ایران را در بازار جایگزین کنند؛ اما واقعیت این است که ایران دیگر بازیگر بی‌دست و پایی نیست که بتوان به راحتی و بدون هزینه حقش را خورد؛ بازار و معادلات منطقه‌ای در صورت دست زدن به بحران آفرینی،درس‌های بسیار سخت و تلخی به آنها خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۰۳:۰۹ ۲۱ تير ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا و اسرائیل مرگ بر انگلیس مرگ بر فرانسه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۰:۰۳ ۲۱ تير ۱۳۹۷
با سلام به ملت عزیز کشورمان
تنها راه مقابله با تحریم خودکامه آمریکا ودیگر دشمنان سرزمین ما این است که ملت کشورمان مقابله به مثل کنند اگر ملت ایران اراده کنند وهیچ کلای غیر ضروری ومشابه خارجی را نخرند خود عاملی بزرگ وکلیدی هست در مقابل خروج ارز اگر ما نیازی به خروج ارز نداشته باشیم نفت کشورمان فروش هم نرود هیچ تاثیری در روند اقتصاد کشورمان ندارد. واینجا هست که تیر دشمن به هدف نمی خورد. بخدا سوگند می خورم وقول شرف می دهم اگر هر ایرانی کالاهای غیر ضروری خارجی را نخرد وسفرهای خارجی که ضرورت ندارد نروند .چنان تو دهنی به آمریکا ورژیم صهیونیستی خواهیم زد که در تاریخ مشابه آن نباشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۰ تير ۱۳۹۷
یه آشی برای دشمنان اروپا بپزیم که نیم وجب روغن روش باشه
Iran (Islamic Republic of)
علیزاده
۲۲:۲۰ ۲۰ تير ۱۳۹۷
اروپا شعبده بازی میکند یعنی بدون امریکا نمیتوانند کاری بکنند.وگرنه توتال ایران راترک نمیکرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۰ تير ۱۳۹۷
هر کابینه ای میخواد باشه فقط باید بدنبال حل مشکلات کشور باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۰ تير ۱۳۹۷
با حلوا حلوا دهان شیرین نمیشه اگر راست می گید یک کاری بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۰ تير ۱۳۹۷
بنده از طرف اروپا به شما قول می دهم که به نفع شما از معامله با امریکا کناره گیری کنم باور نداری امضا میدم ..مگه چیه یعنی امضای ما از امضای کری هم کمتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۰ تير ۱۳۹۷
با یه خمپاره باید آمریکا را نشانه رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۰ تير ۱۳۹۷
امریکا اسرائیل انگلیس و دست نشانده ان ال سعود جاهل
Germany
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۰ تير ۱۳۹۷
برای اروپا متاسفم
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۰ تير ۱۳۹۷
اصلا از روز اول مذاکره با آمریکا اشتباه بود والانم نباید به اروپا اعتماد کرد
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۵:۳۷ ۲۰ تير ۱۳۹۷
امریکا رو با خاک یکسان می کنیم . و دیگه نباید به کشور اروپا اعتماد کرد
Iran (Islamic Republic of)
فهیمه
۱۵:۱۶ ۲۰ تير ۱۳۹۷
ما برجام رو دیگه نمیخوایم
Seychelles
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۰ تير ۱۳۹۷
عاشقتم ایران
هزاران مرتبه جانم فدای ایران و ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۳۲ ۲۰ تير ۱۳۹۷
اصلا قابل اعتمادنیست اروپاییان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۰ تير ۱۳۹۷
گراني کمر مردم را خم کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۰ تير ۱۳۹۷
اروپا هیچ کاری نميتونه بکنه
آخرین اخبار