از بین رفتن ۷۰ تا ۸۰ درصد پاجوش‌های نخیلات خرمشهر

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: پاچوش نخیلات خرمشهر بر اثر شوری آب خسارت دیدند.

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛محمد مطرودی مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر با بیان اینکه بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ اصله انواع پاجوش نخل در خرمشهر کاشته شده، گفت: از این میزان ۷۰ درصد اصله پاجوش نخل از نوع برحی و سایر پاجوش‌ها از بین رفته است.

وی افزود: علاوه بر این به ۷۰ درصد از ۱۹۰ هکتار زیر کشت سبزی و ۱۴۰ هکتار یونجه در اراضی کشاورزی حفارغربی و حفارشرقی نیز خسارت وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی، ضمن عذرخواهی از کشاورزان خرمشهری، گفت: تامین اعتبار بلاعوض یا اعتبارات ارزان قیمت برای احیای کشت‌های از بین رفته کشاورزان در دست پیگیری است.

مطرودی افزود: تلاش می‌شود خسارت کشاورزان با کاهش یا بخشودگی نرخ آب بها در فصل تابستان جبران شود.

وی با اشاره به شبکه آبیاری زهکشی اراضی کشاورزی خرمشهر گفت: در حال حاضر یکهزار و ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی حفارشرقی و یکهزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی حفارغربی از شبکه آبیاری زهکشی استفاده می‌کنند، اما در قسمت‌هایی از اراضی حفارغربی و شرقی فاقد شبکه آبیاری هستند.

مدیر جهاد کشاورزی افزود: برای وصل شدن به شبکه آبیاری زهکشی حفار غربی در روستای حنشیه ۴۰۰ متر خط انتقال آب و سه روستا در حفارشرقی به طول ۱.۵ کیلومتر خط انتقال آب مورد نیاز است.

مطرودی مرحله نخست اجرای طرح مقام معظم رهبری را ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خرمشهر عنوان کرد و گفت: از این میزان یکهزار و ۶۰۰ هکتار در حفارغربی، یکهزار و ۲۰۰ هکتار درحفارشرقی، پنج هزار و ۱۰۰ هکتار در شلمچه و یکهزار و ۲۰۰ هکتار در جزیره مینو زیرپوشش شبکه آبیاری زهکشی قرار گرفتند و منابع آبی آن‌ها از کانال ژیان، کانال فیاضیه و کانال ولیعصر (عج) تامین می‌شود.

وی مرحله دوم طرح مقام معظم رهبری را ۶ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: اگر مرحله دوم در اراضی کشاورزی خرمشهر اجرایی شود، علاوه بر افزایش تولید در واحد سطح، هزینه‌های آب بهای کشاورزی در این شهرستان کاهش می‌یابد.

انتهای پیام / د

خسارت به پاجوش های نخیلات  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.