اهدای زندگی در ماه مبارک رمضان

سازمان انتقال خون استان خوزستان در گرمای سوزان این استان با کاهش اهدای خون روبرو بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ماه رمضان، ماه بندگی خدا و برترین ماه سال فرا رسید و در این میان عده ای از مردم با اهدای خون خود در جهت نجات جان انسان های نیازمند اقدام کرده و بدین نحو از رحمت الهی برخوردار می شوند.

ماه مبارک رمضان و نیاز به انتقال خون

عبدالعزیز فقهی، مدیر کل سازمان انتقال خون استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در خصوص کاهش میزان ذخایر فرآورده های خونی در استان گفت: با توجه به نیاز همیشگی بیماران به خون و ناممکن بودن ذخیره خون به دلیل محدودیت های موجود سازمان با کمبود خون مواجه شده است.

تزریق زندگی در ماه مبارک رمضان

اهدای خون را فراموش نکنید

وی افزود: با توجه به روزه بودن شهروندان و کاهش ذخایر خون در هفته های اول و آخر این ماه نیاز بیمارانی از جمله مجروحان حوادث رانندگی، بیماران سوانح سوختگی، هموفیلی، دیالیزی، تالاسمی، بیماران پیوند اعضا، مبتلایان به انواع سرطان ها به ویژه در مرحله شیمی درمانی، نیازمندان به جراحی، نوزادان مبتلا به عوارض ناشی از ناسازگاری خون همیشگی است.

فقهی ادامه داد: با توجه به نیاز همه گروه های خونی بالاخص منفی، از مردم خوب و غیرت مند خوزستانی تقاضا می شود سازمان را در این امر مهم و خیر یاری رسانند.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان خوزستان اظهار داشت: اهدای خون علاوه بر داشتن جنبه دنیوی و اخروی و اجر معنوی برای سلامت اهدا کننده نیز فوایدی از جمله؛ جلوگیری از بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و فشارخون، کاهش وزن، پرخونی، ساخت گلبول جدید خونی و معاینه و تست رایگان قبل از اهدای خون را نیز به همراه دارد.

وی عنوان کرد: همچنین اهدا خون باعث ایجاد حس خوشایند و نوع دوستی در فرد می شود و علاوه بر این دریافت کارت اهدای خون و خدمات پزشکی ویژه برای فرد اهدا کننده و اعضای خانواده اش در شرایط اورژانسی را در پی دارد.

تزریق زندگی در ماه مبارک رمضان

فقهی در خصوص چگونگی اهدا خون در ماه مبارک رمضان اذعان داشت: برای اهدا کنندگانی که در شب های احیا نذر دارند، همانند سال های گذشته بعد از اذان مغرب و شروع مراسم احیاء تا سحرگاه در مصلی اهواز واقع در چهار راه آبادان کانتینر سیار برای دریافت خون مستقر خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به ازدحام جمعیت و افزایش میزان اهدا در شب های قدر که سبب اتلاف مقادیر زیادی خون می شود بهتر است در روزهای دیگر به یاری نیازمندان بشتابند.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان استان، در ادامه گفت: خون گیری از داوطلب اهدا کننده خون با ارائه کارت ملی یا کارت شناسایی معتبر و عکس دار صورت می گیرد.

وی درخصوص فعالیت مراکز فعال اهدای خون اهواز در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در اهواز 3 مرکز جامع اهدای خون در بلوار پاسداران بین دروازه و چهارشیر جنب شهرداری منطقه 7 (پایگاه اصلی)، امانیه جنب بیمارستان رازی(پایگاه رازی)، چهارراه سلمان فارسی(پایگاه ایثار) وجود دارند که ساعت پذیرش اهداکنندگان صبح از ساعت 7:45 الی 13:30 و بعد از ظهر از ساعت 18 الی 23 است.

تزریق زندگی در ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی همت پور، کارشناس مذهبی نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با استناد به فتوای مراجع دینی گفت: اهدای خون نه تنها باعث ابطال روزه نمی شود، بلکه حکم شرعی آن واجب کفایی هم شمرده شده است، ضمن اینکه اهدای خون برای شخص روزه دار مانعی ندارد، ولی اگر باعث ضعف بدن شود کراهت دارد.

وی بیان داشت: برخی از مراجع دینی معتقدند اگر اهداکننده خون هنگام اهدای خون قصد قربت کند و قصدش سلامتی خودش یا تفریح و امثال آن نباشد، این عمل او ثواب دارد، اما گروه دیگری از مراجع دینی معتقدند به علت این که اهدای خون باعث رفع نیاز انسان مسلمان دیگری می‌شود، خود این رفع نیاز ثواب دارد و قصد قربت لازم نیست، بنابراین گروهی که مبنای نخست را قبول دارند.، نظر برخی مراجع در این ارتباط به شرح ذیل است:

*حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اگر با نیت تقرب به خدا انجام گیرد ثواب دارد.

*حضرت آیت‌الله صافی‌ گلپایگانی: اگر به قصد قربت باشد ثواب دارد. اهدای خون برای نجات جان اشخاص و رفع نیاز آن ها یک عمل قربی و موجب اجر معنوی و مستحب واقعی است.

*حضرت آیت‌الله بهجت: بستگی به نیت با قصد قربت دارد.

*حضرت آیت‌الله سیستانی: اگر قصد قربت‌ کنند ثواب دارد.

-گروهی که مبنای دوم را قبول دارند، می فرمایند:

*حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: بلی، ثواب دارد.

*حضرت آیت‌الله تبریزی: چنانچه اهدای خون برای شخص خون ‌دهنده ضرر نداشته باشد و شخص مومنی به آن احتیاج داشته باشد، اهدای خون به او از باب برآوردن حاجات مومن مستحب است و ثواب دارد.

*حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: آری ثواب بسیار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین همت پور در ادامه اظهار کرد: طبق آیه 32 سوره مائده هرکس نفسی را حیات بخشد(مرگ)، مثل آن است که همه مردم را حیات بخشد و باتوجه به اینکه اهدای خون باعث نجات جان زندگی هزاران نفر خواهد شد و اجر معنوی نیز به دنبال خواهد داشت.

شرایط اهدای خون

خون دادن یک ایثار است که در ماه مبارک رمضان با توجه به کاهش ذخایر خونی که به علت کاهش استقبال شهروندان به اهدای خون با تصور ابطال روزه و یا احتمال ضعف و بی حالی و نیاز مبرم بیماران ثواب بیش تری دارد، زیرا منجر به رفع نیاز افراد بیمار و نیازمند شده و یک هدیه الهی در این ماه پر خیر و برکت برای نیازمندان است.

تزریق زندگی در ماه مبارک رمضان

لاله نظری، مسئول بخش اهداکنندگان سازمان انتقال خون خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: بهترین زمان برای اهدای خون برای افراد روزه دار تا 4 ساعت بعد از صرف سحری و یا تا 4 ساعت پس از افطاری است.

وی اذعان کرد: بهترین سن برای اهدای خون بین 18 تا 60 سال است و خانم ها هر 4 ماه یک بار، در سال 3 مرتبه و آقایان هر 3 ماه یک بار، در سال 4 مرتبه می توانند خون اهدا کنند.

تزریق زندگی در ماه مبارک رمضان

نظری اظهار داشت: برای به وجود نیامدن ضعف و بی حالی که ممکن است پس از اهدای خون بروز کند، روز قبل و بعد از اهدای خون در فاصله افطار تا سحر مایعات به خصوص نوشیدنی های شیرین مصرف کنند و از انجام فعالیت های سنگین تا 24 ساعت خودداری کنند.

مسئول بخش اهداکنندگان سازمان انتقال خون خوزستان در ادامه افزود: این تفکر غلطی است که خون دادن در ماه رمضان برای سلامتی روزه دار خطرناک است، زیرا ذخایر خونی بدن به اندازه ای است که می تواند در صورت اهدای خون نیازهای خود را جبران کند و یک بار اهدای خون در ماه رمضان در حالیکه روزه هستند، مشکلی برای سلامت روزه دار به همراه ندارد و به کسانیکه بیماری خاصی ندارند و همچنین با افت فشار مواجه نیستند نیز اهدای خون را توصیه کرد.

تزریق زندگی در ماه مبارک رمضان

همانگونه که گفته شد اهدای خون نقش بسزایی برای برطرف کردن نیاز، نیازمندان به خون دارد که متاسفانه طبق گفته ها با کاهش ذخایر خونی در این ماه مواجه هستند و با توجه به اهمیت حضور اهداکنندگان خون به عنوان مهمترین منابع تامین خون نیازمندان، که نشان از حس نوع دوستی است با این اقدام می توان علاوه بر تامین سلامت خود، به نیازمندان هم جان دوباره داد و با انجام این عمل پسندیده و مورد تحسین در این ماه مبارک ذخایر خونی مورد نیاز نیازمندان را تامین کرد.

انتهای پیام/ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.