چرا برخی صحنه‌ها را قبلا دیده ایم؟ / معرفی انواع مختلف دژاوو

آشنا پنداری یا دژاوو نامی است که برای دیدن صحنه‌های تکراری بر روی آن گذاشته اند اما سوال اصلی اینجاست که چگونه این اتفاق بروز می دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  آشنا پنداری یا دژاوو نامی است که برای دیدن صحنه‌های تکراری بر روی آن گذاشته اند.

عجیب است، زمانی که برای شما یک اتفاقی رخ می‌دهد و شما حس می‌کنید که مدت‌ها قبل نیز این صحنه را دیده اید و در چنین شرایطی قرار گرفته اید و این فکر به ذهن شما می‌آید که من این صحنه را کجا دیدم یا این اتفاق را کجا تجربه کرده ام، چه زمانی این اتفاق رخ داده است؟

سوال گیج کننده‌ای است، هر چقدر به ذهن خود فشار می‌آورید به نتیجه‌ای نمی‌رسید و در نهایت بطور کلی مسئله را رها می‌کنید تا اینکه ممکن است دوباره در چنین شرایطی قرار بگیرید و روز از نو و روزی از نو!

نگران نباشید!، تنها شما نیستید که به این درد دچارید و معمولا ۷۰ درصد مردم دنیا تجربه‌ای مشابه شما دارند بطوری که حتی ذهن برخی دانشمندان و محققان را هم درگیر کرده و آن‌ها هم بدنبال چرایی این موضوع هستند.

ما نیز بطور خلاصه و جامع قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم و به معرفی انواع مختلف دژاوو بپردازیم، پس با باشگاه خبرنگاران جوان همراه باشید.

معرفی انواع مختلف دژاوو / چرا برخی صحنه‌ها را قبلا دیده ایم؟

آشناپنداری (دژاوو) چیست؟

دژاوو (deja vu) یـک واژه فـرانـسوی به معنی "از پیش دیده شـده" است.

دژاوو عبارت است از، احساسی که گویی شـمـا صحنه، فرد و یا شیئی را قبلا دیده و تجربه کرده اید، در حـالی کـه بـرای نخـستـین بـار اسـت کـه بـا آن مـواجــه می‌شوید.

ایـن احســاس آشنایی عجیب و غریب معمولاً با بهـت و تـرس نیز همراه است. وجه تمایز آن با پیش آگاهی (precognition) آنست که دژاوو درحین واقعه تجربه میگردد و نـه پیـش از آن. ۷۰ درصد افراد جهان حداقل یکبار در طول زنـدگی خـود چنین پدیده‌ای را تجربه کرده اند.

بیش از ۴۰ نظـریه در رابـطـه بـا عـلت پـیدایش این پدیده مطرح گردیده اســت. حـالت دژاوو معمولاً بـــین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه بطول می‌انجامد. اصطلاح دژاوو برای نخستین بار توسط امیل بویراک در سال ۱۸۷۶ میلادی مطرح گردید.

این احساس که رویدادی که اکنون برای شما رخ داده است، عینا تکرار واقعه‌ای است که قبلا برای شما رخ داده است، را برخی از ما تجربه کرده‌ایم.

هنوز برای بروز این حالت را که "آشناپنداری" یا دژاوو (Déjà vu) می‌گویند، توضیح قطعی علمی پیدا نشده است.

برخی از دانشمندان می‌گویند که دژاوو ناشی از واکنش‌های عاطفی به وقایع مشابه است؛ برخی دیگر خاطر نشان می‌کنند که مدار‌های کوتاهی در مغز ایجاد می‌شود که رویدادی را در کسری از ثانیه زودتر از وارد شدن آن به خودآگاهی فرد؛ به حافظه او می‌فرستند و در نتیجه فرد احساس می‌کند که این واقعه قبلا برای او رخ داده است.

ماهیت گذرای دژاوو بررسی آن را مشکل می‌کند.

البته برخی افراد دچار شکل مزمن دژاوو هستند، و یک بررسی در کلینیک حافظه در دانشگاه لیدز در انگلیس بر روی این افراد در حال انجام است.

کریس مولن که سرپرست این تحقیق است، شرح حال موردی را بیان می‌کند که نشان می‌دهد که چگونه دژاوو ممکن است به خاطراتی مربوط باشد که در مغز در هم آمیخته می‌شوند: هنگامی که همسر این بیمار از او پرسید در برنامه تلویزیونی که او ادعا می‌کرد عینا قبل دیده است، چه اتقاقاتی رخ می‌دهد؟ او پاسخ داد: من چه می‌دانم؟ من مشکل حافظه دارم!

چند نوع دژاوو داریم؟!

دژاوو به دو دسته تقسیم بندی می گردد:

۱- دژاوو تداعی گر:

در افراد سالم روی میدهد. این حالت هنگامی که شما چیزی را می‌بینید، می‌شنوید و یا می‌بویید، احساسی را در شما پدید می‌آورد، که در آن چیز‌هایی که پیشتر دیده اید، شنیده و یا بوییده اید را برایتان تداعی می کند.

این نوع دژاوو یک تجربه مبتنی بر حافظه است و مراکز حافظه در مغز مسئول پیدایش آن میباشند.

معرفی انواع مختلف دژاوو / چرا برخی صحنه‌ها را قبلا دیده ایم؟

۲-دژاوو بیولوژیکی:

در افراد مبتلا به صرع لوب گیجگاهی روی میدهد. این بیماران معمولاً درست پیش از تجربه تشنج، دژاوو را تجربه میکنند. این نوع دژاوو با نوع قبل بطور واضح و بارزی متفاوت است. فردی که دژاوو بیولوژیکی را تجربه میکند، به واقع باور دارد که این شرایط را عیناً در گذشته تجربه کرده است، و نه یک احساس لحظه‌ای که فوراً ناپدید میشود.

لازم است به چند نکته توجه کنید:

دژاوو در اختلالات روانی نظیر اضطراب، افسردگی، اختلالات گسستگی و اسکیزوفرنیا نیز مشاهده می‌گردد.

رده سنی بین ۱۵ تا ۲۵ سال بیش از سایر گروه‌های سنی دژاوو را تجربه میکنند. تجربه دژاوو با افزایش سن کاهش می‌یابد.

پدیده دژاوو بیشتر توسط افرادی که بیشتر سفر میکنند، متمول بوده، از تحصیلات بالاتری برخوردارند، قوه تخیل فعال تری دارند، قادر به یاد آوری رویا‌های خود هستند و روشنفکرتر هستند تجربه میگردد.

برخی پژوهشگران اعتقاد دارند دژاوو بیشتر در زمان‌هایی که فرد مضطرب و دارای استرس است بیشتر تجربه میگردد. برخی نیز عکس این فرضیه را قبول دارند. یعنی هر چه فرد آرام‌تر و آسوده خاطر‌تر باشد، احتمال اینکه دژاوو را تجربه کند بیشتر است.

نظریه‌های پیشتاز:

۱-توجه تقسیم شده (divided attention):

این نظریه که به نظریه تلفن همراه نیز شهرت دارد، هنگامی که ما حواسمان به چیزی منحرف میگردد (صحبت با تلفن همراه)، باز بطور نیمه خودآگاه (زیر آستانه ای) وقایع پیرامون خود را به حافظه می‌سپاریم، اما ممکن است آن‌ها را بطور آگاهانه در حافظه خود ثبت نکنیم. سپس وقتی که ما فرصت می‌یابیم به عملی که در حال انجامش میباشیم تمرکز یابیم (رانندگی)، پیرامون ما آشنا بنظر خواهند رسید.

برای مثال وقتی که شما برای نخستین بار وارد منزلی میشوید، توجه شما بیشتر به صاحبخانه معطوف است، اما مغز شما در این حین خانه را از حیث دیداری، شنیداری و یا بویایی مورد پردازش قرار میدهد؛ و شما وقتی که به خانه نظر می‌افکنید، چنین میپندارید که قبلا آن جا بوده اید.

تجربه اولیه یا بطور کامل مورد توجه قرار نگرفته و یا بدرستی و با جزئیات در حافظه رمز گذاری نشده است؛ بنابراین شرایط فعلی آغازگر یادآوری اجزاء از گذشته می‌شود. فرد از آنجایی که دقت کافی نکرده، عمده تجربه اولیه را فراموش کرده است. تجربه اولیه ممکن است چند ثانیه تا چند دقیقه قبل از حالت دژاوو روی داده باشد.

نکته:ذهن ناخودآگاه اندکی سریعتر از ذهن خودآگاه ما شرایط پیرامون ما را پردازش و ادراک میکند.

۲-نظریه هولوگرام (hologram theory):

خاطرات همچون هولوگرام میباشند، یعنی شما میتوانید کل تصویر ۳ بعدی را توسط هر کدام از اجزاء کل بازآفرینی کنید. هر چه آن اجزاء کوچکتر باشند، تصویر نهایی مبهم‌تر خواهد بود. دژاوو هنگامی رخ میدهد که برخی از جزئیات موجود در محیطی که ما در آن حضور داریم (صحنه، بو، صدا) مشابه برخی بقایای خاطره ما از گذشته است، که مغز ما صحنه کامل را از روی اجزاء (موجود فعلی) بازآفرینی کرده است.

۳-پردازش دوگانه (dual proccesing):

پردازش دوگانه و یا تاخیر دیداری مبتنی است بر اینکه چگونه مغز اطلاعات جدید را پردازش کرده و خاطرات کوتاه مدت و بلند مدت را ذخیره میکند. به باور برخی دانشمندان پاسخ به تاخیر افتاده نورولوژیکی علت دژاوو است. از آنجایی که اطلاعات به مرکز پردازش مغز از طریق بیش از یک مسیر وارد میگردد، امکان دارد که گاه آن تلفیق و ترکیب اطلاعات با یکدیگر همزمانی نداشته باشند.

لوب گیجگاهی چپ مغز مسئول طبقه بندی اطلاعات ورودی میباشد. لوب گیجگاهی اطلاعات را دو مرتبه، با یک تاخیر چند میلی ثانیه‌ای بین ارسال دو پیام دریافت میکند. یک بار مستقیما و یک بار دیگر از راه انحرافی از نیمکره راست مغز. چنانچه تاخیر ارسال پیام دوم اندکی بیشتر از معمول طول بکشد، مغز ممکن است اطلاعات را به غلط زمانبندی کرده و به عنوان یک حافظه پیشین ثبت کند، که در این صورت حس ناگهانی آشنایی به انسان دست میدهد.


بیشتر بخوانید: انسان‌ها هنگام مرگ چه چیزهایی می‌بینند؟ 


– مسیر سیگنال‌های دو چشم به سمت مغز از حیث طول اندکی متفاوت است. مغز اطلاعات را از یک چشم دریافت کرده و فوراً در حافظه ثبت میکند. لحظه‌ای بعد سیگنال از چشم دوم به مغز میرسد. سپس مغز فوراً در می‌یابد که اطلاعات دریافتی آشنا است، دقیقا مشابه آنچه در حافظه موجود است. هرگاه اختلاف ورود اطلاعات دو چشم بیش از ۰٫۰۲۵ ثانیه بطول انجامد، ممکن است مغز دو تصویر را یک تصویر واحد تفسیر نکرده و حالت دژاوو به انسان دست دهد.

– انسان در واقع دو روش پردازش اطلاعات دیداری مجزا در مغز خود دارد. یک مسیر ساقه مغز که در مراحل اولیه تکامل، مغز برای پردازش اطلاعات دیداری از آن استفاده میکرده است؛ و مسیر جدید تالاموس که انسان امروزی از آن استفاده میکند، چراکه کارامدی و سرعت عمل آن بیشتراست. سرعت پردازش اطلاعات دیداری در مرکز تالاموس ۰٫۰۲۵ ثانیه سریعتر از مرکز ساقه مغز است. برخی افراد که کماکان مسیر قدیمی ساقه مغزشان فعال است، مغز دو تصویر مجزا از یک صحنه دریافت میکند که دژاوو را پدید می‌آورد.

۴- منابع دیگر خاطرات:

ما دارای خاطرات ذخیره شده فراوانی از جوانب گوناگون زندگی خود هستیم. نه تنها از تجارب شخصی خودمان بلکه از تجارب دیگران، فیلم‌های سینمایی، تصاویر و کتاب‌های که مطالعه شان کرده ایم. ما ممکن است خاطرات محکمی از چیز‌هایی که دیده و یا خوانده ایم در حافظه مان داشته باشیم، بدون اینکه آن‌ها را شخصاً تجربه کرده باشیم. به مرور زمان این خاطرات ممکن است به ذهن ما رانده شوند. وقتی ما چیزی را می‌بینیم و تجربه می‌کنیم که بسیار شبیه یکی از همین خاطرات است به ما احساس دژاوو دست میدهد.

۵-رویاها:

عقیده بر آنست که رویا‌ها مستقیماً بدون ورود به حافظه کوتاه مدت در حافظه بلند مدت ثبت میشوند. دژاوو ممکن است خاطره یک رویای فراموش شده با عناصر یکسان در تجربه فعلی در بیداری باشد.

۶-عقیده زیگموند فروید:

دژاوو هنگامی روی میدهد که فرد خودبخود یک خیالپردازی ناخوداگاه را به خاطر می‌آورد. از آنجایی که (آن خیالپردازی) ناخودآگاه است مضمون و محتوای خیالپردازی از سطح آگاهی بلوکه شده است. اما حس آشنایی (به خودآگاه) نشت میکند و تجربه دژاوو را پدید می‌آورد.

معرفی انواع مختلف دژاوو / چرا برخی صحنه‌ها را قبلا دیده ایم؟

۷-اختلال در فراِیند حافظه علت ایجاد دژاوو میباشد:

انواع دژاوو:

deja vecu =از پیش تجربه شده

deja senti=از پیش حس شده

deja visite=از پیش بازدید شده

deja voulu=از پیش آرزو شده

deja entendu=از پیش شنیده شده

deja eprouvre=از پیش تجربه شده

deja fait=از پیش انجام شده

deja pense=از پیش اندیشیده شده

deja su=از پیش دانسته شده

deja dit=از پیش بیان شده (مضمون)

deja lu=از پیش خوانده شده

deja reve=از پیش در رویا دیده شده

deja parle=از پیش بیان شده (عین واژه ها)

deja recontre=از پیش ملاقات شده

نکته:

جامائس وو (جومس وو) jamais vu: به معنی”هرگز دیده نشده” حالت عکس دژاوو میباشد. هرگونه وضعیت و صحنه آشنا که برای ناظر ناآشنا بنظر رسد. فرد در یک لحظه یک شخص، واژه و یا مکان آشنا را نمیتواند تشخیص بدهد، و تصور میکند تا به حال با آن روبرو نشده است. مثلاً وقتی با دوست خود در حال صحبت کردن میباشید، ناگهان تصور میکنید با یک فرد غریبه در حال گفتگو هستید.

نکته:

پرسک وو (presque vu): به معنی”تقریبا دیده شده” میباشد. به حالتی اطلاق میگردد که اطلاعات آشنا بوده و، اما دسترسی به آن‌ها امکان پذیر نیست. اصطلاح “نوک زبان بودن” میباشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آشنا پنداری ، دژاوو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۰
Pakistan
تمنا
۰۲:۴۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام من۱۷ سالمی من از ۱۳ سالگی تاحالا خیلی صحنه ها رو می ببنم که احساس میکنم یی روز یی جای این صحنه برام اتفاق افتاده و قبلا تجربه اش کردم در حالیکه تجربی نکردم این صحنه ها حدودی ۳۰ یا ۴۰ ثانیه طول میکشه و این حسم هر روز بیشتر میشه ولی هیچ راه حلی براش پیدا نکردم
Iran (Islamic Republic of)
آرمین
۱۵:۰۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
دوستان من خیلی دقت کردم و فهمیدم که فقط یک عکس از صحنه هارو نمیبینیم بلکه من یک صحنه دیدم ۷ یا ۸ ثانیه ای بود که قبلا دیده بودم من برام این جالب بود که قبلا یک تصویر میدیدم ولی اینبار تصویر نبود بلکه یک فیلم برام جالب بود
و یک نکته دیگه که فهمیدم این بود که وقتی این کار رخ میدهد سر درد میگیریم و حالمان خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۳
من41سالمه واز اوایل نوجوانی اکثرا برام اتفاق میافته وخیلی هاش هم واقعا قبلا دیده بودم واتفاق افتاد و گاهی هم فقط صحنه های تکراری و شبیه به هم بودن درضمن گاهی هم اتفاق افتاده که من فیلمی روکه تازه ساخته شده و برای اول بار نمایش داده میشه رومن اتفاق افتاده که انگاری صحنه ها یی ازاون رو قبلا دیده ام نه این که پیش بینی کنم نه واقعا انگاری قبلا دیده ام مثل خواب دیدن. و خواستم مطرح کنم واگر برای دوستان واشخاص دیگرهم اتفاق افتاده باشه مطرح کنند تا پژوهشگران و کسایی که میخوان تحقیق کنند و به نتیجه برسند روبه همه کاربران نظراتشون روبه اشتراک بگذارند که ماهم بدونیم دلیلش علمی هست ویلهلم عیبه چیه ماهم بدونیم. باتشکرازهمه
Iran (Islamic Republic of)
اهورا
۲۲:۵۶ ۲۳ دی ۱۴۰۲
سلام.من الان ۴۶سال دارم اما این حالت از دوران نوجوانی داشته ام طوری که به استباه افتاده ام و باعث سوءتفاهم برای خودم شده و اخیرا در محل کار این اتفاق افتاد و من یک صحنه ای را دیدم خیلی واضحه بود اول فکر کردم این صحنه قبلا افتاده و شخص مخاطب داره شیادی میکنه طوری بقیه همکاران گفتن فکر نکنیم این شخص قبلا اینجا امده باشه و چنین درخواستی کرده باشه که خودم چون قبلا این صحنه ها هم دیده بودم عذر خواهی کردم و گفتم حق با شماست چند بار دیگه همین اتفاقات چند ثانیه زودتر پیش بینی کردم و باعث کمک به من شد وخودم را درگیر موضوعات اتفاق افتاده نکردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۰ مهر ۱۴۰۲
من 13 سالمه و از بچگی اینجوری بودم که چیز هایی که تو خواب میدیدم چند وقت بعدش برام اتفاق میوفتاد گاهی اوقات یادم میومد که اونارو تو خواب دیدم ولی گاهی اوقات یادم نمیومد که کجا دیدم و وقتی اون صحنه اتفاق میوفتاد واکنش عجیبی نشون میدادم و با خودم فکر میکردم چرا دقیق این صحنه رو یادمه و کجا دیدم من بیشتر وقت ها در یک روز چند بار این صحنه ها برام اتفاق میوفته ولی گاهی اوقات کمتره
France
مرتضی
۲۳:۱۹ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
من 35 سالمه و کلا با خرافات مخالف هستم و عاشق علم و واقعیت هستم.بنده بعضی اتفاقات در زندگی رو در خواب دیدم.بیشتر این خواب ها رو فراموش میکنم و وقتی اون اتفاق برام میفته برام یادآوری و تکرار میشه.بعضی خواب ها رو هم که انفاق بدی داخلش داشته وقتی بیدار شدم ذهنم رو مشغول کرده بهتر تو ذهنم مونده و دقیقا عینش اتفاق افتاده.بنظرم اگه زندگی ما انسانها مثل بازی کامپیوتری باشه این قسمت باگه بازیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
سلام من ۲۳ سالمه
من وقتی ترکیب شاخه های درخت و آسمون رو باهم میبینم قلبم خیلی سوز میزنه،انگار ک یه خاطره خیلی تلخ باهاشون داشتم در حالی ک هیچ مسئله ای از زندگیم به این دوتا مرتبط نیست
هرچی بیشتر بهشون خیره میشم و فکر میکنم که چرا!!؟ قلبم بیشتر درد میگیره،خیلی گیجم کرده نمیدونم چه حسیه که بامنه
Iran (Islamic Republic of)
اریا
۱۴:۵۲ ۱۶ تير ۱۴۰۲
چه عجب به دیگ به سر و شیطان و ماورا و پروفسور روا زاده ربط ندادین ای خبرگزاری علمی مستقل :))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۱۰ تير ۱۴۰۲
سلام من 17 سالمه و از بچگی اتفاقاتی که برام رخ میداد انگار قبلا یا خوابشو دیدم یا تجربه اش کردم وقتی 14 سالم بود خواب دیدم یکی از بستگانم مرده بعدش بیدار شدم تو همون لحظه یادم رفت اما وقتی شنیدم تو همون لحظه یادم اومد
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۱۰:۵۳ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
من یه نظریه داشتم و میخوام مطرح کنم که ما انسان ها قبل از اینکه به دنیا بیاییم یکبار در شکم مادر تمام زندگی یمان را خواب میبینم واین را دانشمندان گفتند ومن میخواستم بگویم شاید بخاطر این است که همچین اتفاقاتی پیش می آید ودرست موقعی که اتفاق می افتد یادمان می آید که همچین اتفاقی را قبلا دیدم وقبل از آن نمی‌داند و دانشمندان گفته اند نکته ترسناک این جاست که امکان دارد ما هنوز در همان خواب هستیم
Iran (Islamic Republic of)
فاطی
۲۳:۵۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۱
وای چجوریه که من امروز کلا هرچی می‌دیدم آشنا بود یعنی ۲۴ ساعت کامل حس میکردم امروز رو قبلاً هم تجربه کردم. و عجیب ترین چیز هم اینجاس که. من حس میکنم ۴۳ سال پیش این لحظه رو دیدم من ۱۳ سالمه چجوریه حس میکنم ۴۳ سال پیش بوده امروز،،،،،، نگرانم و حس میکنم فقط ۴۳ سال عمر میکنم حتی یکبار خواب دیدم ۴۳ سالگی مردم. وای خیلی این شرایط ترسناکه. کسی که این نظر رو میخونه لطفاً کمکم کنه بابا من آرزو دارم می‌خوام بیشتر عمر کنم
Iran (Islamic Republic of)
سهیلالطفی
۰۱:۲۰ ۱۳ مهر ۱۴۰۱
سلام من خیلی از اتفاق های زندگی از قبل خبردارمیشم مخصوصا اتفاقهای بد ولی نمیتونم کاری بکنم یعنی حداقل ۳تا۴روز قبل حسشون میکنم مثلا وقتی مغازه برادرم ایش گرفت من ۱ماه قبلش میدونستم یا یه همسایه قدیمی فوت کرد چندروزقبل میدونستم واین اتفاقا ناخداگاه به زهنم میاد ولی نمیتونم کاری بکنم حتی وقتی به چیزهای خوب فکر میکنم باز اتفاقه رخ میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۶ مرداد ۱۴۰۱
سلام
من ۱۵ سالمه از بچگی خواب های بی مربوط میدیم که تکرار هم میشدن و الان هم اون جوریه بعضی چیزها رو که میبینم احساس میکنم قبلا تو خواب هم دیدم اما زمان اتفاقش یادم میفته نمیدونم چرا این جوریه و دو سه سال پیش احساس میکردم که یکی میخواد به یه شهر دیگه رفتنی که میدونستمم کجاست بمیره و اون اتفاق هم براش یه ماه بعد اون افتاد .
اگه چیزی در این مورد هم میدونید بگین خیلی گیج کنندس
Iran (Islamic Republic of)
مبینا
۱۲:۰۶ ۰۸ تير ۱۴۰۱
من 18سالمه و خیلی زیاد برام اتفاق افتاده ولی دوبار اخیر ک اتفاق افتاد خیلی قوی تر بود فرکانسش تا دفعات قبل یعنی جوری بود ک کل بدنم میلرزید و حس میکردم تو این دنیا نیستم اون صحنه خیلی برام واضح بود برعکس دفعات قبل.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
من ۱۱ سالمه بعضی آهنگایی ک میشنوم دیوونم میکنن همش منو یاد ی چیزی میندازن ک نمیدونم چیه خواهشا یکی کمکم کنه یه آهنگی بود درباره خاطرات دهه پنجاهیا شصتیا اوایل دهه هفتاد و .... یاد خاطرات بچگیشون میفتادن ولی من ک دهه نودیمم یاد ی چیزی افتادم ک نمیدونم چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
من خیلی برام اتفاق می افته ولی واقعا بده و حس میکنم قراره یه اتفاق بدی بیفته از شدت ترس روانی میشم و سعی میکنم بهش فکر نکنم و ندونم آینده چیه ولی اینکه تکراری باشه دیگه خیلی زیاد شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
من این حالت هارو دارم ولی عجب اینه که مثلاً یه اتفاقی که میخاد بیوفته رو انگار از قبل پیش‌بینی میکنم چند وقت پیش حس کردم قرار یکی تصادف کنه و دو تا از فامیلامون تصادف کردن و قبل از فوت یکی از فامیلامون احساس میکردم کسی قرار این اتفاق براش بیفته یا مثلاً یه روز معلمم گفته بود جلسه بعد امتحان هست نمیدونم ولی یجوری مطمئن بودم که نمیخاد امتحان بگیره و نگرفت به این حالت چی میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
سلام من ۱۱یا همان ۱۰ سالم است
من دختر هستم
من می تونم به جرات بگم ۱۰۰ بار این حالت برام پیش آمده
چندین بار اول برایم جالب بود ولی الان برام عادی شده
Iran (Islamic Republic of)
......
۲۳:۲۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
این اتفاق برای من هم افتاده و من حتی مرگ افراد رو هم قبلش میبینم یا هر هفته برای چند ثانیه میدونم چه اتفاقی میوفته .
Afghanistan
ناشناس
۰۱:۱۰ ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
سلام منم این حالت هارو دارم و دوست ندارم اصلا تکرار بشن فکر میکنم اتفاق بدی برام میوفته و ب هر طریقی شده اون لحظه رو تغییر میدم ک با اون لحظه قبلی که دیدم فرق کنه خیلی ناراحتم میکنه
Afghanistan
Tamim
۲۲:۴۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
سلام من یک نظر کوتاه در این مورد دارم که به ذهن خودم میرسد این حادثه بخاطر این هست که اکثر انسان ها در ذهن خود رویا پردازی میکنند و بسیار در رویا پردازی های خود احساساتی و جدی میباشند.
ناگهانی وقتی که به یک صحنه رویایی که در ذهن خود میداشته باشند در زندگی واقعی روبه رو میشوند حس میکنند که این لحظه تکراری هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
سلام من ۱۱ سالم هست من حس میکنم همه چی رو جلو جلو میبینم انگار میدونم قراره در ۴ هفته بعد چی بشه این حس برام ترسناک نیست بلکه خیلی جالبه من پروین هستم چند ماه پیش حس کردم قراره یکی از بچه های فامیل به خواهرم یه چیزی بده که دختر خالم به خواهرم یه پاک کن داد من حس میکردم قراره خواهرم نباشی کنه که داره نقاشی میکنه و برادر کوچیکم همون پاک کن رو بزنه به دست خواهرم و خاهرم بگه داداش نقاشیم رو خراب کرد یعنی زهرا (دختر خالم) خراب کرد که واقعا الان همین حرف رو خواهرم گفت من میترسم مریزی باشه وگرنه برام ترسناک نیست بلکه خیلی جالبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۱ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
من همش میبینم صحنه هارو ولی ازشون بنحوی خاص استفاده میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
من 9
سالم هست من یه صحنه ای که قبلاً دیدم رو دوباره میبینم فکرم رو 8 دقیقه مشغول می‌کنه که میترسم و فکر میکنم که اینو هفته پیش دیدم و خیلی میترسم که این برام زیاد جالب نیست بلکه ترسناک هست که اصلا این حس رو دوست ندارم
Iran (Islamic Republic of)
Rodza
۰۲:۱۵ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
سلام، من از وقتی بچه بودم مطمئن بودم این زندگیم رو قبلا زندگی کردم و وقتی مستندی از تلویزیون دیدم که میگفت بعضی از آدمها به این اعتقاد دارن که پس از مرگ میتونی دوباره زندگیت رو تجربه کنی و من زودتر از این مستند این رو حس کردم خیلی برام عجیب بود، من معتقدم این ۴ امین باریه که دارم این زندگی رو تکرار میکنم فقط تکرار و نه تغییر، تکرار به نظرم خوب نیست چون چیزی رو نمیشه تغییر داد چون همه چی دوباره تکرار میشه، تغییر به نظرم همه چی عوض میشه چون مسیرت عوض میشه و به نظرم تجربش نکردم، تکرار رو هم احتمالا به خاطر دلبستگیهام انتخاب میکنم
Iran (Islamic Republic of)
Sajjad
۰۷:۵۲ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
۲بار اینطوری شدم وجزعیات هر دو بار کمی متفاوت تر از قبل بوده که بخوام فکر کنم مغزم دوبار کپی کرده
Iran (Islamic Republic of)
بهاره
۰۰:۲۵ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
من شاید تا حالا 10بار کلا دچار دژاوو شدم، ولی نمیدونم چرا هر خوابی که میبینم، فورا تعبیر میشه، و وقتی تو طول روز سوال ذهنم رو درگیر میکنه، و جوابش رو پیدا نمیکنم، تو خواب جوابشو میبینم،
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۲:۰۰ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
اگر نظرتون بر این باشه که قبلا به دنیا اومدین یا به عبارتی قبلا زندگی کردین و این بار دوم هست خواستم بگم ممکنه که صحنه ای رو که میدیدین تازه بدست اومده
مثلا:با چیزی کار میکنین که دوسال پیش تازه اختراع کردن و شمام مثلا ۱۲ سالتونه
به نظرتون به این واقعه بیشتر شباهت نداره تا اینی که گفتم؟
Iran (Islamic Republic of)
Sina
۱۱:۲۴ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
سلام من ۱۵ سالمه و بار ها این اتفاق واسم افتاده خیلی عجیبه و کمی ترسناک که یه چیز هایی رو از قبل دیدی و نمیدونی کی بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۱۵ دی ۱۴۰۰
سلام من تقریبا ۱۴ سالمه و باااارها این اتفاق برام افتاده،نمونش همین عصر که یه صحنه به طور عینی برام تکرار شد(البته با کمی تفاوت)
واقعا سردرگمم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۴ دی ۱۴۰۰
من هم یه حس بدی دارم نسبت به یک سری چیز ها و اینا با اینکه از چیز خاصی نمیترسم ولی با دیدن یا برخورد با اونا یه حس ترسی پیدا میکنم⁦:'(⁩⁦ミ●﹏☉ミ⁩
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۲:۱۱ ۱۳ دی ۱۴۰۰
سلام من ۱۶ سالمه و بارها این اتفاق برام افتاده مثلا برای اولین بار به جایی میرم احساس میکنم قبلا هم همونحا بودم و همون صحنه از اون مکان رو بخاطر دارم یا موقع صحبت با یه نفر دقیقاً همون صحبت انگار قبلا دیدم برام عجیبه و جالب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۱۴ دی ۱۴۰۰
خب این یکی از نشانه های زندگی قبلیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
سلام پسرمن9سالشه چندروزه همش میگه هرکاری میکنم همش حس میکنم خواب میبینم یا سرم درد می‌کنه خیلی نگرانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
من ۲۳سالمه وخیلی زیاد این مشکل که وقتی کاری انجام میدم یا حرفی میزنم فکر میکنم دقیقا همون طور قبلا پیش اومده وخیلی خسته کننده است به نظر شما تا کی ادامه داره وایا داروی خواصی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
حالا یه چیز دیگه من وقتی دارم دژاوو راتجربه میکنم حتی صحنه های آینده آن مورد را میدونم که چی میخواد بشه البته توکمتر 30 ثانیه رخ میده وبعد تموم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
منم اینطوریم
Iran (Islamic Republic of)
سمانه
۱۸:۲۷ ۲۰ مهر ۱۴۰۰
سلام من ۱۴ سالمه من خاطرات ۲ الی ۳ سالگی ام یادم که مامانم بهم میگه خیلی عجیبه که تو خاطرات کودکی ات یادته من برای اولین بار با خانواده ام پیتزا پختیم وداشتیم میخوردیم من اصلاً اون صحنه را تجربه نکرده بودم ولی برام آشنا بود خب ذهنمو خیلی درگیر کرد وترس جانم را برداشت و خیلی خیال پرداز هم هستم
Iraq
هوشنگ
۰۶:۴۶ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
آقا یه بار همسایه از من یه سوال پرسید ، یکدفعه یادم اومد که درست این صحنه رو قبلا تجربه کردم و همون لحظه شیطنت کردم و جواب دیگری بهش دادم و لی ز هی خیال باطل بلا فاصله يادم اومد که جوابی که عوض کردم جواب صحنه قبلي بود و جوابی که خیال کردم مال صحنه قبلي است مال صحنه قبلي نبود ، خداییش حالم گرفته شد بد جور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۸ تير ۱۴۰۰
دانشمندان غربی به خواب صادقه یا عالم غیب اعتقاد ندارند به همین دلیل گیج شده اند انها خودشان بیمارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
در واقع اصلا کاری به این ندارم که مشاور ها گفتن مغز زودتر دریافت میکنه و بعد فکر میکنه تکراریه ندارم
حتی قبولشم ندارم
فقط از این مطمئنم که حتما و حتما این صحنه هارو دیدم
یعنی قبلا برام اتفاق افتاده من حتی چند تاشونو سه یا چهار بار دیدم
Iran (Islamic Republic of)
فرزانه
۱۶:۲۰ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
یه نفر
۱۰:۰۷ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
نگاه کنید همه نظرا تازن. وقتی فشارای روانی کرونا بالا گرفته.
بله منم ۲۰ سال دارم و مدام بدنم سست میشه و رویاهامو ب یاد میارم واقعا ترسناکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
من قبل از کرونا هم همینطوری میشدم
Iran (Islamic Republic of)
sara
۱۰:۴۶ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
قبل از اینکه وارد این دنیا بشیم، یک دور زندگی مون از جلوی چشممون رد شده که این حرف تو روایت ها اومده. شاید دلیل دژاوو همین باشه.
Iran (Islamic Republic of)
پارسا
۰۹:۲۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
ممنون از مقاله خوبتون. روح انسان محدود به زمان و مکان نیست و در هر زمان و مکانی که بخواد حضور پیدا میکنه. دلیل این پدیده هم اینه که روح ما قبلا هنگامی که ما خواب بودیم، این صحنه رو ملاقات کرده.
Iran (Islamic Republic of)
نسترن
۲۱:۰۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
من ۱۵سالمه و دچار این اتفاق شدم
انسان چند دوره زندگی رو گذرنده تا به اینجا رسیده ولی یاد نمیاد
ولی بعضی از موقع یه حرف یا یه صحنه منو یاده یه چیزی میندازه که این اتفاق قبلا برام پیش اومده
که این حرفا با صحنه ها برای زندگی قبلیمونه ولی اون دوره هارو اصلا یادمون نمیاد
United States of America
اميرحسين
۰۳:۲۲ ۲۲ دی ۱۳۹۹
ولی چرا من که 5سالم بود دژاوو رو تجربه کردم الان هم دارم میکنم
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۱۳:۲۸ ۰۹ دی ۱۳۹۹
به نظر من انسان ها سه بار متولد می شن و زندگی قبلیشونو به یاد نمیارن درست مثل کره ای ها

اون ها عقیده دارند که انسان سه بار متولد میشه و اگر آدم خوبی باشه و درست زندگی کنه
در زندگی بعدی دوباره انسان متولد می شه
اما اگه آدم بدی با شه ،حیوون ،خوک ،... به دنیا میاد
کره ای ها همیچین اعتقادی دارن...
و من هم قبول دارم
Iran (Islamic Republic of)
طاها
۱۶:۲۵ ۰۸ دی ۱۳۹۹
من 12 سالمه و خیلی دژاوو رو تجربه کردم
Iran (Islamic Republic of)
دختر
۱۷:۵۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
کسانی که دچار تکرار روز مره گی میشوند یعنی دوبار متولد شده اند من یه دختره ۱۵ساله هستم و هر وقت یک جایی میرم حی میکنم قبلا اونجا بودم و به اونجا تعلق دارم
Iran (Islamic Republic of)
اا
۱۷:۴۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
منم
۰۹:۵۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
منم همین حالتو دارم و فکر میکنم یکبار دیگه به دنیا آمدم و قبلاً یکبار زندگی کرده ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
سلام من ۱۵ سالمه و دارای قدرت تخیل بالایی هستم.ومیتونم فکر ادم و بخونم یاخاطرات کودکیم رو موبه مو به یاد دارم و حس ششم قوی دارم اکثرا چیز هایی رو میبینم که احساس میکنم جزوی از وجود منه واین منو سردرگم میکنه و کلافه
Iran (Islamic Republic of)
احمد حیدریان یزدلی
۲۰:۰۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
من در روز اگه فکرم به یه چیزی مشغول باشه ونتونم به نتیجه برسم و مشکل من حل نشه همان شب خواب میبینم و راه حل آن مشگل را در خواب میبینم و مشکلم حل میشه و چندین مورد شب قبلش خوابی میبینم که فرداش بدردم میخوره البته خودم میگم چون در طول روز سرم خیلی شلوغه شبها در خواب روحم آزادتر است و مشکلاتم بخوابم میآیند حل می‌شوند تا حدی که بعضی مواقع نزدیک معجزه است
Iran (Islamic Republic of)
Alibagha
۰۱:۰۲ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
من که میگم متولد شدن. یک آدم. 2 باره. که واقعاً خودش هم نمیدونه قبلا متولد شده.

من حتی. گاهی تو خواب. احساس می‌کنم مثلا تو قالیچه هستم که با اون قالیچه رو هوا پرواز میکنم. گاهی اوقات تو خواب میگم خوابم یا نه امتحان میکنم ببینم خوابم یا نه. خودم. از قالیچه پرت ميکنم پایین که ببینم خواب یا واقعیت وقتی که خودمو پرت میکنم. یه دفعه از خواب می پرم مثل دیوانه
Iran (Islamic Republic of)
ستایش
۱۹:۲۹ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
من خیلی دچار دژاوو شدم ب نظر منم این یک بیماری نیست
من حتی وقتی تو خوابم و خواب بد میبینم میدونم ک خوابم و این خیلی خوبه
Australia
رضا
۲۳:۳۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
سلام من رضا هستم 15 ساله از زنجان.
من خیلی خیلی زیاد با این اتفاق روبه رو شدم.و حتی گاهی اوقات حتی در خواب!
من 70 درصد اوقات، وقتی در خواب هستم میدونم که در خواب هستم و خوابم رو طوری که بخوام درست میکنم.مثلا اگر بخوام در خواب پرواز کنم،پرواز میکنم.و این خیلی به من حس خوبی میده،خیلی خیلی.و از نظر من این یه بیماری نیست که کسی جلوتر از چیزی که هنوز اتفاق نیافتاده اون رو حس میکنه.بلکه اون یه قدرته!! و این خیلی خوبه و من از 4 سالگی این رو حس میکنم.از نظر خودم من مغزم خیلی عجیب قریبه!! چرا که من خاطرات 1 ساله‌گی ام رو یادمه و حتی دو ساله‌گی!! و خیلی خیلی خیلی قدرت تخیل بالایی دارم.و از این بابت خیلی خوشحالم.پس کسانی که مثل من یا حتی شبیه من هستند،خودتونو نگران نکنید.و به این مثل یه قدرت نگاه کنید.و سعی کنید از قدرتتون به خوبی استفاده کنید.
موفق باشید دوستان گلم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۵:۴۱ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
من 12سالمه حدود 5یا 6بار دچار دژاوو شدم درمان داره
Iran (Islamic Republic of)
:|
۰۲:۰۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
الان 12 سالها کامنتم میزارن :|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
من بعضی وقت ها که بیدارم فکر میکنم من این صحنه را از قبل دیده ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من ۲۴ سالمه ودیگه حالم ازاین حالت بهم میخوره هرکاری که انجام میدم وانگار قبلا همون لحظه رو تجربه کردم حتی خوابی هم که میبینم اینطوریه تو خواب حس میکنم این خوابو قبلا دیدم وقتی به یه موضوعی تمرکزمیکنم همون افکار واسم تکراریه اصلامن فک میکنم دارم دارم تکرار فیلم زندگیمومیبینم شما بگید مگه میشه ادم جایی که تاحالانرفته واسش تکراری باشه حتی ادمایی که بار اول دیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۹ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
ول کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۸
من فکر میکنم قبلا این صحنه ها رادرخواب دیدم ووقتی متوجه میشم که این صحنه اشناست بعدش رامدانم که چه میشود
Iran (Islamic Republic of)
سید
۲۲:۴۳ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
به نظر من اختلال در حافظه یا مغز نیست به دو دلیل زیرا من خوابش را دیدم و حتی یادم میاد که کی و در کجا این خواب را دیدم و این اتفاق بالای 10 بار برای من اتفاق افتاده است دو به عنوان مثال من دارم با دوستم 10 دقیقه حرف میزنم که یک دفعه یادم می اید که تو الان این کلمه رو گفتی من اینجا بودم همه چی اشنا به نظر میرسد حالا چطور امکان داره که کلمه ای که هنوز گفته نشده است در حافظه ما ثبت شود به زبان ساده شما وقتی دارین میگین که حافظه ناخود اگاه ما زود تر از خود اگاه اتفاق می افتد ولی هنوز اون صحنه اتفاق نیوفتاده که بخواد در حافظه ناخود اگاه ما ثبت بشه که زود تر از حاغظه خود اگاه اتفاق بیوفته این جوری زمان هم زیر سوال میره که چجوری وقتی هنوز کلمه ای گفته نشده در حافظه ما ثبت شه و به نظر ما اشنا بیاد به نظر من ما دو بار زندگی میکنیم یا این ها نشانی از وجود خداوند است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۳ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
ممنون از گذاشتن پست . سال ها بود که این موضوع ذهن من رو درگیر کرده بود .
آخرین اخبار