نیاز مبرم مرکز خون کرمانشاه به پلاسما و پلاکت

مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون استان کرمانشاه گفت:اهدا پلاسما و پلاکت خون نیاز مبرم این مرکز است.

نوری مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،گفت: سازمان انتقال خون  از  اهدا کنندگان پلاسما و پلاکت خون استقبال می کند .

وی گفت: این مرکز  تلاش می کند تا  فراورده کامل به دست بیاورد و افرادی که سابقه اهدا خون در این مرکز را دارند می توانند با اهدا پلاسما خود نیاز بیمارانی که در انتظارند را برطرف کنند و جان بیماران را نجات دهند.

نوری گفت: افرادی که تمایل به اهدا پلاسما هستند  می توانند با شماره 38223801 ارتباط برقرار کنند تا جزییات کامل اجرای این اقدام را جویا شوند.

مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون استان کرمانشاه افزود: : در این روش، خون اهداکننده وارد دستگاهی می‌شود سپس پلاکت یا پلاسمای آن جدا شده و مجددا خون به بدن فرد اهداکننده بازمی‌گردد. بنابراین در این روش پلاکت یا پلاسمای فرد اهداکننده بدون هیچ آسیبی دریافت می‌شود.

نوری گفت: پلاکت‌ها در بیماران مبتلا به کمبود یا اختلال عملکرد پلاکت مصرف می‌‌شود مبتلایان به بدخیمی‌‌های خونی یا سایر سرطان‌‌ها، مبتلایان به کم‌خونی آپلاستیک، بیماران تحت پیوند مغز استخوان، بیماران تحت جراحی‌‌های بزرگ و قلب باز، بیماران تحت شیمی درمانی،‏ پرتو درمانی و پیوند عضو، مبتلایان به ایدز، بیماران دچار انعقاد منتشره داخل عروقی‎ (DIC) ‎، بیماران مبتلا به بزرگی طحال، مبتلا یان ؛بیماران دچار خود ایمنی پلاکتی، مصدومان و مجروحان حوادث،تصادفات و سوختگی به پلاکت نیاز دارند.

وی افزود: پلاسما هم بخش مایع خون یا تنابه است که به آن خوناب هم می‌گویند پلاسما فاقد یاخته‌های خونی است و از آن داروهایی تهیه می‌شود که ادامه حیات تعدادی از بیماران خاص از جمله بیماران هموفیلی وابسته به این داروهاست.

نوری بیان کرد :بعضی از این بیماران مجبور به تزریق روزانه و یا هفتگی این داروها هستند که به مقدار محدود در دنیا تهیه می‌شود و خرید آنها به سادگی نیست بیمارانی که نیاز به مغز استخوان داشته یا شیمی‌درمانی می‌شوند هم به پلاسما نیاز دارند.

 

انتهای پیام/ز

پلاسما برای ادامه حیات یماران هموفیلی ضروری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.