آبادان شهری با موزه های متعدد و متنوع

آبادان از معدود شهر های کشور است که دارای موزه های متنوع و متعدد است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛یکی از شهرهای مهم جنوب غرب کشور که یکی از قطب های توریستی منطقه نیز محسوب می شو د ، شهرستان آبادان است.

 این شهرستان موزه های بسیاری را در خود جای داه است که پذیرای شهروندان این شهر و نیز مسافرانی است که به این شهرستان مسافرت میکنند . نخستین موزه این شهرستان موزه آبادان است .

موزه ایران باستان آبادان یکی از قدیمی ترین موزه های ایران است .این موزه در سال 1338با مجموعه آثاری از دوره ماقبل تاریخ وآثاری از دوره های متاخر تا دوره قاجاریه وهمچنین آثاری از هنرمندان کارگاه های هنرهای سنتی افتتاح شد.

یکی از بازدید کنندگان این  موزه گفت:این موزه مارا با آثار وابزارتاریخی آشنا می کند وفضای مناسبی برای بازدید کنندگان محسوب می شود.

موزه آبادان با وسعت تقریبی ۱۸۰۰ مترمربع توسط علی هانیبال و با همکاری شرکت نفت آبادان تاسیس شد و در سال ۱۳۴۰ مورد بهره برداری قرار گرفت.

ساختمان موزه دارای گنبدی به ارتفاع 5.22 متر است که متاثر از گنبد مقبره دانیال نبی شوش است و با الهام از معماری سنتی ایران شکل گرفته است.

موزه آبادان در یک طبقه و دارای یک تالار اصلی و دو تالار جنبی است. تالار اصلی، محل نمایش آثار دائمی موزه از جمله آثار به دست آمده از شوش (هزاره اول ق.م) و آثار دوره صفوی و قاجاری است. همچنین آثار مردم شناسی و پوشاک سنتی مردم خوزستان نیز در بخش دیگری از موزه به نمایش گذاشته شده است.

یکی دیگر از بازدیدکنندگان گفت:در بخش مردم شناسی این موزه با لباس های سنتی مردم خوزستان آشنا شدم واینکه در این استان مردم با گویش های مختلفی در کنار هم زندگی می کنند.

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر دارای 1375 متر زیر بنا و سه گالری، یک آمفی تئاتر و یک مرکز فروش کتاب های تخصصی و سایت اداری است و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان مدیریت آن را عهده دار است.

این موزه از سوی ستاد بازسازی آبادان طراحی و ساخته شده و شهرداری این شهر در سال 1382 آن را در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان قرارداد.

موزه تنوع زیستی آبادان

موزه تنوع زیستی در فاصله 10 کیلومتری جاده قفاص واقع شده است.

 این موزه شامل بیش از 152 کبوتر و 21 خزنده و دو زیست 12 نمونه ماهیان آب شور و شیرین و انواع صدف های دریاهای ایران است.

موزه بنزين خانه آبادان

موزه بنزين خانه آبادان نخستين موزه از طرح موزه های صنعت نفت است كه در محل قديمی ترين پمپ بنزين ايران، افتتاح شده است.

در اين موزه كه با بازسازی بنای قديمی آن به سال 1306 خورشيدی (1927ميلادي) برپا شده، انواع دستگاه های پمپ بنزين و تاريخچه استفاده از اين دستگاه ها در كشور، يك نمونه پمپ بنزين و خودرو در حال سوختگيری؛ فضای يك شعبه نفت قديمی، مخازن قديمی پرچی، مجموعه تانكرهای سوخت رسان؛ اسناد و مستندات تاريخي مربوط به توزيع فرآورده های نفتی به نمايش گذاشته شده است.

لادن عليپور، مسئول موزه بنزين خانه آبادان گفت: بازديد كنندگان از موزه بنزين خانه با مشاهده اشيای متعلق به گذشته، حس خوبی پيدا می كنند و گاه آنهايی كه سن و سالی از ايشان گذشته، با ديدن لوازمی قديمی مثل چراغ ها و خوراك پزی های نفتی از خاطرات گذشته می گويند.

موزه بنزين خانه آبادان هم اكنون در دو شيفت صبح و عصر پذيرای بازديد كنندگان است .

باغ موزه دفاع مقدس

باغ موزه دفاع مقدس آبادان با 27 هکتار مساحت در منطقه بِریم آبادان یکی از مکان های منحصر به فرد و دست نخورده سال های دفاع مقدس در حاشیه اروندرود قرار دارد .

همجواری این موزه  با اروندرود و وجود آثار بکر و دست نخورده دفاع مقدس، از ویژگی­ های منحصر به فرد این مکان است که به خوبی می تواند جنگ و هجوم ناجوانمردانه نیروهای بعثی به کشور را در سال های جنگ تحمیلی به نسل جدید انقلاب منتقل کند.

باغ موزه دفاع مقدس که در آن  اثرات یکی از تلخترین خاطرات ایران به نمایش در آمده است .

 در این موزه قسمت های مختلفی چون خانه های مسکونی آسیب دیده از اصابت موشک، سیلویی که از 4 طرف تخریب شده، آمبولانس های استفاده شده در زمان حصر و سنگرهای ساخته شده در هنگام دفاع از خاک کشور برای علاقمندان به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام/د

آبادان ،شهر تنوع موزه ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.