افتخاری:اسکی با ورود تکنولوژی پیشرفت می‌کند/ به دنبال نخبه پروری هستیم

رئیس فدراسیون اسکی گفت: تکنولوژی و زیرساخت قوی باعث پیشرفت اسکی در کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدی افتخاری رئیس فدراسیون اسکی در نشست خبری پیش از برگزاری مسابقات آلپاین بزرگسالان آسیا گفت: یکی از اساسی‌ترین شاخصه‌های توسعه ورزش در هر کشور کسب میزبانی‌های مختلف است، چون می‌توانیم شرایط زیرساخت‌ها و امکانات موجود را بفهمیم و به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به جلو برویم و تکنولوژی و زیرساخت قوی باعث پیشرفت اسکی در کشور می‌شود.

رئیس فدراسیون اسکی درباره نتایج اسکی بازان ایران در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ و صحبت‌هایی که در خصوص نبود وجود امکانات مطرح شده است، تصریح کرد: واقعیت این است که باید پله پله بالا برویم و اولین موضوع برای تحقق این مسئله تأمین زیرساخت‌ها و استفاده از تکنولوژی به روز است. متأسفانه پیست‌های خصوصی کمی در کشور فعالیت دارند که آن‌ها فقط از شرایط بهتری بهره می‌برند آن کشور‌هایی که در المپیک زمستانی جایگاه خوبی دارند تکنولوژی و زیرساخت لازم را نیز در اختیار دارند.

افتخاری ادامه داد: در این دوره از رقابت‌ها ۱۱ کشورقزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، افغانستان، کره جنوبی، چین تایپه، تاجیکستان، مغولستان، ازبکستان، هند و ایران حضور خواهند داشت. همچنین ۷۰ بازیکن مرد و ۲۵ اسکی باز زن با یکدیگر رقابت خواهند کرد. برگزاری چنین رویدادی یک کار بزرگ است که خوشبختانه هماهنگی‌ها و تلاش‌های زیادی برای آن صورت گرفته است و تلاش می‌کنیم میزبان خوبی باشیم.

رئیس فدراسیون اسکی بیان کرد: طبق تفاهم نامه‌ای که با پیست دربندسر امضا شده تمام هزینه‌های برگزاری این مسابقات برعهده این پیست است. در خصوص ترکیب تیم‌های حاضر در ایران نیز باید بگویم که تقریبا همه تیم‌ها با نفرات اصلی خود به تهران می‌آیند.

افتخاری در پاسخ به این سوال که آیا کشور‌های صاحب‌نام نیز از همان نفراتی استفاده خواهند کرد که هفته گذشته در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ حضور داشتند بیان کرد: همانطور که گفتم تیم‌ها تقریبا با ترکیب اصلی شرکت خواهند کرد، ضمن اینکه ما اگر می‌خواستیم مسابقات را عقب بیندازیم گرمای هوا می‌توانست تأثیر منفی در برگزاری این رویداد داشته باشد.

او اضافه کرد: تلاش کرده‌ایم شرایط ایده آلی را فراهم کنیم و قطعا در چنین وضعیتی ورزشکاران کشورمان یک گام جلوتر از سایر اسکی‌بازان خواهند بود. ما انتظار داریم که ملی‌پوشان ایران به رتبه‌های خوبی برسند و بر روی سکو‌های خوبی قرار بگیرند.

افتخاری ادامه داد: ورزشکاران ما در کره جنوبی چند مشکل داشتند که یکی از آن‌ها سرمای بیش از حد هوا بود به طوری که کار را برای ما بسیار سخت کرده بود. روز اول که به کره جنوبی رسیدیم و اسکی‌بازان به محل تمرین رفتند هر کدام‌شان در بازگشت از محل تمرین عنوان می‌کردند که زمین یخ زده و این مسئله قدرت مانور را از آن‌ها گرفته است. من خودم هم که اسکی کردم متوجه این شرایط شدم؛ بنابراین باید تکنولوژی آماده باشد تا ما بتوانیم پیش از اعزام حداقل یک بار حضور در چنین پیست‌هایی را تجربه کنیم. بدون شک اگر محمد کیادربندسری و فروغ عباسی و سایر اسکی‌بازان فرصت تمرین در چنین شرایطی را پیدا می‌کردند حتی می‌توانستند نتایج بهتری کسب کنند. در واقع تمرین در چنین فضایی وتجربه کردن آن باعث کاهش استرس ورزشکار می‌شود.

او تصریح کرد: آیا می‌شود با دست خالی جلو رفت. ورزشکاران سایر کشور‌ها ۹ ماه از سال را تمرین می‌کنند این در حالی است که اسکی بازان ایران فقط توانستند به یک اردوی یک ماهه به اتریش بروند. ما برای آنکه بتوانیم حرفی برای گفتن در اسکی داشته باشیم باید چندین اتفاق رخ بدهد. اتفاق اول آن است که زیرساخت‌های روز دنیا را بیاوریم که این مسئله باید در برنامه‌های وزارت ورزش قرار بگیرد. همچنین باید از دانش روز دنیا هم بهره ببریم که این موضوع از سال قبل آغاز شده است. ما باید ضمن اجرایی کردن پروژه استعدادیابی نگرش روی سکو رفتن را هم در ورزشکاران ایجاد کنیم در واقع نباید ورزشکار فقط به فکر کسب سهمیه و رفتن به المپیک باشد. من این مسائل را در هیئت اجرایی کمیته المپیک نیز مطرح کردم و به نظرم اسکی ایران باید حرف‌هایی برای گفتن در دنیا داشته باشد.

رئیس فدراسیون اسکی خاطر نشان کرد: برنامه‌های استعداد یابی در اسکی آغاز شده و ما برای دو دوره آینده باید روی اسکی بازان ۹ و ۱۰ ساله برنامه‌ریزی کنیم. نگاه فدراسیون این است که ضمن حفظ قهرمانان امروز که الگویی برای رده‌های پایه هستند باید تمامی انرژی خود را روی نخبه پروری بگذاریم. فدراسیون اسکی متولی زیرساخت‌ها نیست و فقط می‌تواند در بخش نرم افزاری فعالیت کند.

انتهای پیام/

اظهارات افتخاری درباره وضعیت اسکی در ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار